eigenomsrecht bewijzen

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

eigenomsrecht bewijzen

#1 , 03 feb 2013 20:46

Ik heb een brief ontvangen van de syndicus van een gebouw waar ik een appartement en twee garages bezit, met de vraag om te bewijzen aan de hand van een notariële akte dat appartement en garages mijn eigendom zijn. Ik vind deze vraag in de eerste plaats wat bevreemdend (niemand beweert dat ik de eigenaar niet zou zijn) maar daarbij komt dat ik geen notariële akte heb waarin mijn naam als koper wordt vermeld om de eenvoudige reden dat het appartement mijn eigendom is geworden door vererving. De oorspronkelijk koper is al 43 jaar overleden en eigendom werd reeds tweemaal door vererving "doorgegeven".
Ik ben reeds verschillende jaren eigenaar en er was nooit een probleem met de kostenafrekeningen noch met de provisies. Kan men mij zomaar verplichten om het nodige loopwerk (want ik heb geen notariële akte) te ondernemen om te bewijzen dat ik de eigenaar ben?
Deze syndicus deelt om de haverklap "exotische" opdrachten uit aan de mede-eigenaars en ik begin dit beu te worden. Moet ik hier op ingaan?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NLBN
Berichten: 58

#2 , 03 feb 2013 21:44

De notaris die de nalatenschap van de laatste " doorgever " heeft opgesteld, moet van die successieaangifte toch een eigendomstitel aan u hebben toegekend ?

freelance
Berichten: 2615

#3 , 03 feb 2013 21:51

Gerechtelijk Wetboek :
HOOFDSTUK VIII. _ Bewijs.

Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.
Afdeling II. _ Overlegging van stukken.

Art. 877. Wanneer er gewichtige, bepaalde en met elkaar overeenstemmende vermoedens bestaan dat een partij of een derde een stuk onder zich heeft dat het bewijs inhoudt van een ter zake dienend feit, kan de rechter bevelen dat het stuk of een eensluidend verklaard afschrift ervan bij het dossier van de rechtspleging wordt gevoegd.

Laat syndicus dus maar bewijzen wat hij beweert .
Pas bij een rechtszaak moet u het bewijs leveren ( als rechter dit beveelt ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 feb 2013 22:06

De notaris die de nalatenschap van de laatste " doorgever " heeft opgesteld, moet van die successieaangifte toch een eigendomstitel aan u hebben toegekend ?
Daar is geen notaris aan te pas gekomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 03 feb 2013 22:10

Bewijs kadaster.... wie betaalt het kadastraal inkomen?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 03 feb 2013 22:26

Bewijs kadaster.... wie betaalt het kadastraal inkomen?
Daar is hij niet mee tevreden. Daarin staat wel de kadastrale legger maar hij wil een document waarin het appartement omschreven wordt zoals "van straatzijde gezien is het appartement gelegen op de eerste verdieping linkerkant.."
Ik heb hem intussen getelefoneerd en hij zegt dat hij niet meer eenduidig de appartementen kan linken met hun eigenaars (???). Hij beweert dat er eigenaars zijn die weigeren de kosten te betalen omdat ze die krijgen aangerekend voor een appartement waarvan ze geen eigenaar zijn. Maar ik heb geen klachten want zijn afrekeningen voor mijn appartement verwijzen wel naar het juiste appartement.
Blijkbaar heeft hij alle mede-eigenaars (63!!!) hiermee lastig gevallen.

Ik heb de indruk dat een aantal syndici begint te flippen omdat ze de vereisten die voortvloeien uit de nieuwe wetgeving niet meer aankunnen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 03 feb 2013 22:37

Is het het appartement links of bouwkundig links ... tja dat kan inderdaad problemen geven.
Nu staat op de kadastrale legger die gegevens niet?
(Heb zelf geen appartement dus weet het niet)

NLBN
Berichten: 58

#8 , 04 feb 2013 17:49

"Daar is geen notaris aan te pas gekomen."

Als er onroerende goederen zijn in een nalatenschap moet de successieaangifte door een notaris gedaan worden.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 05 feb 2013 11:03

“Art.577-6§ 1. Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen...Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...16° de lijst en de persoonsgegevens bij te werken van wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering...”(Burgerlijk Wetboek).

‘...met de vraag om te bewijzen aan de hand van een notariële akte dat appartement en garages mijn eigendom zijn.’

Bij ontbreken van notariële akte kan de syndicus ieder gelijkwaardig bewijs vorderen van uw eigenaarschap,zoals een uittreksel van het Kadaster of een attest van het Registratiekantoor.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 05 feb 2013 12:33

"Daar is geen notaris aan te pas gekomen."

Als er onroerende goederen zijn in een nalatenschap moet de successieaangifte door een notaris gedaan worden.
Bent u soms notaris? Uw info klopt in elk geval niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 05 feb 2013 12:37

“Art.577-6§ 1. Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen...Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...16° de lijst en de persoonsgegevens bij te werken van wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering...”(Burgerlijk Wetboek).

‘...met de vraag om te bewijzen aan de hand van een notariële akte dat appartement en garages mijn eigendom zijn.’

Bij ontbreken van notariële akte kan de syndicus ieder gelijkwaardig bewijs vorderen van uw eigenaarschap,zoals een uittreksel van het Kadaster of een attest van het Registratiekantoor.
Ik heb het inderdaad opgelost door syndicus een kopie te bezorgen van de "dading" (voor berekening erfenisrechten) die ik voor betreffend appartement met kadaster/registratie heb afgesloten nadat ik het heb geërfd.
Laatst gewijzigd door roharro op 05 feb 2013 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

NLBN
Berichten: 58

#12 , 05 feb 2013 17:45

roharro zei "Bent u soms notaris? Uw info klopt in elk geval niet."

Ik ben geen notaris, en dat het niet klopt weet ik meteen ook. o,k

dank

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”