Bescherming gemene wachtmuur

Fietsdoorgang
Topic Starter
Berichten: 7

Bescherming gemene wachtmuur

#1 , 01 feb 2013 21:45

Ik heb verleden jaar een verdieping op mijn huis bijgeplaatst.
Hierbij is er aan de ene zijde aangesloten aan het gabarit van mjn buur, en dus neem ik hier de bestaande muur over.
Aan de andere zijde heb ik zelf de gemene muur opgetrokken, die zodoende momenteel enkel bestaat uit een 14 cm snelbouwsteen.
Tijdens het plaatsen van het nieuwe dak, heb ik na mondelinge navraag en toestemming van de buurvrouw de panlatten en hoekpanen over dit deel van de gemene muur laten uitsteken, om latere afwerking van de naakte muur mooi te kunnen wegwerken. Hoekpannen steken 9 cm over de muur.

Toen ik een maand later voorstelde om een onderhandse overeenkomst op te stellen aangaande de afwerking, krabbelde de buren terug.

Met al mijn beste wil, na een lang gesprek, en een uitgebreide situatiebeschrijving die ik dan laten zou gaan aanbieden bij het registratiekantoor, uiteindelijk toch de buren over de streep kunnen trekken.

Met een "akkoord" op zak, ik terug naar huis om nog wal laatste aanpassingen te doen aan de overeenkomst, ga ik vandaag (weer 1 a 2 maand later) terug naar de buren voor te "tekenen".
Ik krijg te horen dat ze wederom op hun afspraken terugkomen, en dat ze enkel willen toestemmen als ik een soort van "muur-huur betaal.
Ze weten ook al hoeveel dat gaat zijn : ze moeten hebben namelijk 1200 euro hebben.

Ik heb het ondertussen gehad met die mensen en heb besloten geen enkele overeenkomst meer te sluiten met deze twijfelaars die telkens op hun ideen terugkomen. Ik isoleer langst binnen!
Blijft wel zo dat mijn dakafwerking over de perceelgrens zit en dat ik daar dus iets aan moet veranderen.

Mij idee is gewoon 2 rijen ( 3 + 3 cm) panlatten tegen de muur te slagen en af te werken met lijtjes (+1cm) en dan is het vreemde zicht op mijn dak al van de baan.

Kunnen mijn buren hier iets op tegen hebben, ik weet dat ik wettelijk mijn muur "mag" beschermen, maar hoe dik is "beschermen". Gaan die hoekpannen mij nog parten spelen? Ga ik best meteen langst de vrederechter? Of laat ik nog wat met m'n voeten spelen...

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 02 feb 2013 01:10

Een foto zou hier al wat meer duidelijkheid scheppen .
* Is dit gesloten bebouwing . Heeft buur dan géén verdieping , of géén zoldering .
*U hebt aan de andere zijde een "gemene " muur opgetrokken van "14 cm breed "
-- bouwt u dan TEGEN de muur van de buren , of hebben buren op die hoogte geen muur ?
-- 14 cm is een binnenmuur , geen volwaardige buitengevel .
* Op uw verdieping zit een dak .Dak steekt 9 cm. over de muur .
-- komt die 9 cm. OVER uw perceelsgrens ?
* U wil later die "naakte " muur afwerken
-- dus niet aangebouwd tegen een bestaande muur ( buur zit lager ) ?
-- Was het de bedoeling hier nog 9 cm. isolatie +afwerklaag aan te brengen ?
* U wil een onderhandse overeenkomst opstellen .
-- Wat houdt dat in ?
--U vraagt dus toestemming voor iets . Voor wat dan ?
--Of vraagt u overname voor helft gemene muur ?
* Buren willen dat u "muur-huur " betaald .
-- Bedoelen ze dat u iets overneemt van hun muur , in ruil voor een recht voor u om over de perceelsgrens isolatie+afwerklaag aan te brengen
*Isoleren langs binnen .
-- Hoe dik is uw totale muur .

We proberen ons maar in te beelden hoe de situatie er uit ziet .
Als wij het niet snappen , zal vrederechter het hoogstwaarschijnlijk ook niet snappen ..
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Fietsdoorgang
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 02 feb 2013 08:51

Beste, laat me trachten de zaken wat te verduidelijken:


Ik ben onderdeel van een gesloten bebouwing, ik en mijn buur (buur 2) zaten samen als enige twee tussen hogere huizen. Iedereen in de straat heeft een eerste en een puntdak, ik en buur 2 enkel een gelijkvloers met puntdak.
Ik heb 1 zijde aan de kant van buur 2 opgetrokken. deze muur is de boosdoener in dit verhaal.
Aan de andere zijde is gewoon aangesloten aan de reeds bestaande hogere muur van buur 1.
Momenteel is het huis van buur 2 dus het enige dat nog lager is in de rij.
Het gaat dus over het stukje zijgevel tussen onze 2 dakpunten.

"Wat voor muur is het" :
Ik heb op de bestaande, steense, 14cm brede muur, een dakpunt opgemetst. (het is een huis van 80 jaar oud)
Volwaardig of niet volgens u, het een buitenmuur, geen binnenmuur. Maak ik een gat in de muur zit ik binnen bij buur 2.
Dit is de enige muur tussen onze huizen, en hij staat midden op de perceel grens. Dus we kunnen stellen dat het een gemene muur is zou ik zeggen.

"zit ik over de perceelgrens" :
Mijn dak steekt altijd over de perceelgrens, aangezien ik de volledige breedte van mijn muur moet kunnen afwerken : de muur is 14 cm breed, 7 cm links en 7 cm rechts van de perceelgrens.
In dit geval : Mijn hoekpan stopt 9 cm voorbij de gemene muur, en zit dus 7 + 9 = 16 cm over de perceelgrens.

Doel van die 9 cm:
Die 9 cm was inderdaad bedoeld de muur af te werken met isolatie en afwerklaag, zodanig dat die mee mooi netjes onder het pannendak zitten.

Wat voor overeenkomst :
In de onderhandse overeenkomst stond ondermeer dat ik op eigen kosten de isolatie aanbreng en die op eigen kosten verwijder op aanpas indien :
de buren hun huis ook verhogen of wijzigingen aan hun dak aanbrengen. (Bij mijn weten sowieso mijn wettelijke plicht, aangezien ik werk voorbij de perceelgrens.)
Ik wou gewoon op papier hebben dat ze mij niet konden verplichten die isolatie te verwijderen, als ze daar 'zin' in hadden, zonder geldige constructieve reden dus.
Je weet immers nooit hoe de zaken lopen... :?

is er iets betaald?

Ik vroeg tot dusver geen overname voor het nieuwe stuk gemene muur. Dat kan ook niet volgens mij, want ze maken er tot dusver ook geen gebruik van.
Indien ze ook mee verhogen zou ik eventueel overname kunnen eisen.

Wat met die huur?
De muur-huur was volgens de buren omdat ik de gemene muur gebruik ( ware het niet dat die muur voorlopig zonder overname van mij alleen is). Maar zodra ik ze op deze feiten wijs, zal het geld wel dienen als 'huur' van die 9 cm die ik over de muur uitsteek. M.a.w. Ik moet €1200 betalen om een strookje van 0,09 op 8 meter te mogen gebruiken, dat ze mij ten alle tijde mogen afnemen als ze hun huis verhogen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”