schouw appartementsgebouw

jarni
Topic Starter
Berichten: 7

schouw appartementsgebouw

#1 , 30 jan 2013 19:16

Hallo,

Ik zou graag een houtkachel laten installeren op mijn appartement waar er reeds een schouw voorzien is. Mijn appartement bevindt zich op de bovenste verdieping en nu wou ik de bestaande schouw enkel gebruiken om een volledig nieuwe kachelpijp door een erkende firma naar boven te laten trekken.

Dit heb ik zo ook doorgegeven aan de syndicus maar hierover doet men opeens moeilijk. Volgens hem is er op een algemene vergadering reeds beslist dat de algemene schouw niet meer gebruikt mag worden.
Ik begrijp het ook volkomen, onze blok dateert van 1960 en de algemene schouw zal zeker niet goed onderhouden zijn. Maar omdat mijn appartement boven ligt en mijn eigen schouw pas helemaal bovenaan aansluit op de algemene schouw van het gebouw, lijkt het me straf dat hier geen oplossing voor is. Het is immers juist mijn bedoeling dat ik een volledig nieuw kachelpijp laat installeren zodat er zeker geen problemen zijn met de brandveiligheid. Deze kachelpijp moet ook enkel maar tot boven getrokken te worden waar ze dan bovenaan op het dak aansluit op de algemene schouw. Bovendien heeft zo'n kachelpijp tegenwoordig slechts een diameter van 15 cm.

Heeft er hier iemand ervaring mee of misschien tips?

Ik heb nu alvast het verslag van de algemene vergadering opgevraagd en ook de plannen van ons gebouw.

Mvg

Jarni

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jan 2013 20:43

Dat moet inderdaad toegestaan worden omdat er werken worden uitgevoerd aan de gemeenschappelijke delen. Het is wel zo dat de hele situatie moet bekeken worden en ook of dit al dan niet zou ingaan tegen een statutaire bepaling. Als de AV weigert om de werken toe te staan, moet zij dat omstandig motiveren in het verslag van de AV.

jarni
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 30 jan 2013 21:02

Maar zijn dit wel werken aan het gemeenschappelijke deel? Volgens mij komt mijn schouw pas bovenaan, juist onder het appartementsdak, in verbinding met de algemene schouw. Ik weet niet of de AV dan zomaar een weigering kan geven? Ik zie niet in met welke argumenten men dan kan afkomen.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 jan 2013 21:29

Je moet daarvoor de statuten lezen ;-)

jarni
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 30 jan 2013 21:56

Ik heb toch al kunnen terugvinden "eigenaars zullen hun schoorstenen, kachels en ovens laten vegen volgens de wettelijke bepalingen".

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 jan 2013 22:00

Het gaat meer specifiek over wat is gemeenschappelijk en wat niet.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 30 jan 2013 22:03

U gebruikt toch de koker van de algemene schouw. Wat als de gemeenschap plots die schouw wil gebruiken en de zonnepanelenverbinding te maken?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 31 jan 2013 11:15

Hoe oud is het gebouw? Welk type van schouw is het, een gewoon gemetselde, een shunttype, of een in inox? Is de schouw wel geëigend voor het gebruik met een houtkachel? Welke andere verwarmingstoestellen zijn er op deze schouw nog aangesloten op de andere verdiepingen? Mogelijks wordt deze schouw door andere eigenaars gebruikt als verluchting als ze niet voor verwarming wordt gebruikt. Mogelijks gebruikt er iermand deze schouw om er zijn damkap in te laten uiotmonden (gevolg: binnenzijde schouw vol vet = brandgevaar als daarop dan een houtkachel wordt aangesloten)
Wil je goed gewapend te zijn om een beslissing van de AV af te dwingen , is het aangeraden een studie te laten uitvoeren door een architekt. Zijn advies kan doorslaggevend zijn voor de AV.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 31 jan 2013 13:38

Je moet geen architect zijn , noch een studie laten maken , om te weten dat een schouw , dienstig voor verwarming, steeds een apart kanaal heeft voor iedere verdieping.( als er op die verdieping een aansluitmogelijkheid is ).
Daarentegen een "kachelpijp " van diameter 150 mm. is wat klein . Goed voor af en toe eens een gezelligheidsvuurtje aan te maken .
En als er in het contract staat dat : " eigenaars zullen HUN schoorstenen laten vegen ...." . In hoeverre is die schouw dan gemeenschappelijk of privatief ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 31 jan 2013 15:50

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... EwAw&dur=1" onclick="window.open(this.href);return false;
@Freelance:
Links een klassieke met iedere eigenaar zijn eige schouw zoals jij hier hebt beschreven.
Rechts het door mij genoemde shuntsysteem, waarbij de pijpen telkens de volgende verdieping samenkomen.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 31 jan 2013 19:15

Leerzaam.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

jarni
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 01 feb 2013 00:22

Dat moet ik inderdaad te weten komen, de structuur van het gebouw, thanks mava105. Ik heb de plannen als eigenaar in ieder geval al opgevraagd.

Jammer genoeg krijg ik nu plots geen reactie meer op mijn vragen van de syndicus. Hij liet me enkel via mail weten dat het verboden is de schouw te gebruiken voor een kachel. Het gebouw dateert van 1965 en de schouwen zouden reeds 20 jaar niet meer gekuist zijn. En hierbij liet hij weten dat er op sommige appartementen de schouw onderbroken is.

@freelance
De kachelpijp van mijn inzethaard heeft slechts 15 cm diameter, dat heeft de firma mij bevestigd, vandaar dat het heel eenvoudig is om deze tot boven door te trekken. Het komt er dus op neer dat mijn schouw hiervoor enkel gebruikt zal worden, het installeren van een nieuwe kachelpijp. En het is idd ook mijn bedoeling om de kachel enkel als bijverwarming te gebruiken. Nu staat er gewoon een stenen haard die niet meer gebruikt wordt.

freelance
Berichten: 2615

#13 , 01 feb 2013 01:13

Beslissing AV opvragen waarin staat dat algemene schouw niet meer mag gebruikt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 01 feb 2013 12:09

. Nu staat er gewoon een stenen haard die niet meer gebruikt wordt.
Hoe wordt de verwarming geregeld in uw gebouw? Ik vermoed via een gemeenschappelijke CV. Zit die op een andere schouw.
Is die haard in het appartement vroeger gebruikt geweest, of is het maar nep (sieraad)
Persoonlijk heb ik ook een appartement met een haard in de living. Deze is echter 100 % nep. Er zit zemlfs geen schouwpijp achter.

jarni
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 01 feb 2013 14:25

De centrale verwarming loopt idd via een andere schouw. De eigen open haard is in het verleden gebruikt, bovendien gebruikt mijn buurman zijn eigen schouw met een gaskachel.

Ik krijg echter geen antwoord of reactie meer hierover van de syndicus. Dient het opvragen van de plannen van het appartementsgebouw en de AV via aangetekende brief te gebeuren of is mijn e-mail voldoende?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”