schouw appartementsgebouw

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

Re: schouw appartementsgebouw

#16 , 01 feb 2013 20:23

E-mail is ruim voldoende. Je hebt toch de statuten van het gebouw?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jarni
Topic Starter
Berichten: 7

#17 , 24 feb 2013 20:19

Eindelijk ontving ik een antwoord van de syndicus,

nu is het al opeens dat er op geen enkele vergadering een verbod is voorgesteld of is gestemd betreffende het gebruik van de schouwen! Alleen in het verslag van de AV van '98 wordt er vermeld dat er een bewijs van kuisen nodig is als de schouw ook effectief gebruikt wordt).

Blijft dus zeker de vraag of de schouw überhaupt wel gemeenschappelijk of privatief is, want dit vind ik zeker vreemd in zijn antwoord "Desalniettemin is de schouwpijp gemeenschappelijk die niet voor het gebruik van één eigenaar kan afgesloten worden met een extra metalen pijp. Het voorstel voor de kachelpijp die je voor te leggen aan de raad van mede-eigendom". Op mijn vraag voor inzage tot de plannen van het gebouw is hij bovendien alweer niet ingegaan.

jarni
Topic Starter
Berichten: 7

#18 , 13 mei 2013 20:12

Dit is toch wel straf, ik krijg maar geen antwoord meer op mijn vraag hoe de schouwen nu zijn opgebouwd of om mij hiervan tenminste de plannen te bezorgen. Dat is ook wel gemakkelijk, eerst is de reactie meteen 'nee' volgens een algemene vergadering, dan is er nooit zo'n beslissing genomen en na blijven aandringen moet het voorgelegd worden aan de raad van mede-eigendom... maar op mijn vraag tot de werkelijke opbouw van de schouwen eind feb blijft het muisstil.

Ik denk dat er niets anders opzit dan contact op te nemen met een advocaat om goed voorbereid zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#19 , 13 mei 2013 22:43

Mogelijk heeft de gemeente plannen.
De syndicus moet een boek hebben met alle verslagen en beslissingen van de AV van de VME.
Deze zijn bij hem op bureau in te zien.
Mogelijk heeft hij ook de plannen op zijn kantoor.
PS neem al de gesprekken op met een opnameapparaatje.
Test het eerst uit waar je hat kan steken en toch een goede ontvangst hebt... Opletten met het lichtje..

Sirkii
Berichten: 5396

#20 , 15 mei 2013 21:42

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... EwAw&dur=1
@Freelance:
Links een klassieke met iedere eigenaar zijn eige schouw zoals jij hier hebt beschreven.
Rechts het door mij genoemde shuntsysteem, waarbij de pijpen telkens de volgende verdieping samenkomen.
Zijn het individuele rookkanalen (maw op de schouw op het dak 1 schoorsteenpijp per appartement) of is het een gedeelde schoorsteen (shuntschoorsteen) met slechts 1 (grotere) schoorsteenpijp voor alle onderliggende appartementen ?

Als't een gedeelde schoorsteen is dan kan je natuurlijk géén buis plaatsen. Als't een individuele is dan zou dit moeten mogen omdat je niemand hinder.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 16 mei 2013 10:34

Mogelijks zal het type schoorsteen niet uit de plannen van de boyuwaanvraag zijn af te leiden, maar een deskundig iemand (architekt of schoorsteenveger) kan u wel wegwijs maken door een kijke op het dak te werpen, of onderaan de pijp in de roetschuiven.

hajo
Berichten: 90

#22 , 22 dec 2013 12:14

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... EwAw&dur=1
@Freelance:
Links een klassieke met iedere eigenaar zijn eige schouw zoals jij hier hebt beschreven.
Rechts het door mij genoemde shuntsysteem, waarbij de pijpen telkens de volgende verdieping samenkomen.
Beste,

bestaat er een uitspraak van een vrederechter (of enig ander juridisch vatbaar document), dat de constructie "links ... met iedere eigenaar (dus elk appartement) zijn eigen rookkanaal (schouw)" inderdaad volledig privatief is ?

Groeten

hajo
Berichten: 90

#23 , 30 jan 2014 10:49

Aangezien dit onderwerp in mijn VME nog een probleem is, wil ik mijn vraag van hiervoor even naar voren halen.

Alvast bedankt voor de inspanning.

Franciscus
Berichten: 38587

#24 , 30 jan 2014 11:12

Syndicus moet de gegevens ter beschikking hebben van de eigenaar.
Waar u mogelijk ook terecht kan bouwpolitie gemeente ( dienst stedebouw).
Kadaster/stedenbouw deze hebben soms ook nog de plannen.

Lees eerst de basisakte, het reglement inzake statuut van het gebouw en het reglement inwendige orde.
U hebt bij de syndicus steeds inzage in alle stukken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”