Woning in onverdeeldheid na E.O.T.

Luc Mylemans
Topic Starter
Berichten: 1

Woning in onverdeeldheid na E.O.T.

#1 , 29 apr 2007 23:59

Beste,

Sedert 2002 ben ik gescheiden met onderlinge toestemming. Ikzelf woon in de gezinswoning die in onverdeeldheid is gebleven, zonder opgave van de onverdeeldheidstermijn en zonder het hoeven uit te keren van een woonstvergoeding aan mijn ex. We hebben 2 minderjarige kinderen in co-ouderschap die beurtelings bij haar en bij mij verblijven. Ik draag wel alle kosten van de woning en ook de kosten van de lening, maar deze staat voor de bank dus nog wel op ons beiden. Verder heb ik het vruchtgebruik van onze woning, dit is beschreven in de echtscheidingsakte. Verder heeft zij een som geld gehad en draag ik alle kosten van de kinderen. Zij krijgt ook het kindergeld volledig.
Vraag nu: kan mijn ex op een willekeurig moment eisen dat de woning verkocht wordt zonder mijn toestemming ? Zo ja, onder welke voorwaarden en wat zijn dan mijn rechten ? Indien niet, kan zij dit dan als de kinderen meerderjarig zijn of het huis uit zijn ?
Enerzijds lees ik nl. overal dat niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven, anderzijds dat iemand die het vruchtgebruik heeft van een woning, niet kan gedwongen worden dit op te geven zonder compensatie. Wat heeft voorrang ?
Omgekeerd: als ik haar ooit wens uit te kopen, kan ik dit dan zonder haar toestemming doen ? (mits de bank de lening herbekijkt, maar hiervoor is dan weer haar toestemming nodig misschien ?)...

Groetjes,

LM

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 30 apr 2007 11:13

Beste Luc,

In geval een huis in onverdeeldheid blijft na een echtscheiding zonder afspraak over de termijn van onverdeeldheid kan elk van beiden op elk moment eisen om uit onverdeeldheid te treden.
M.a.w. als jullie geen schriftelijke overeenkomst hebben waarin jullie een bepaalde termijn van onverdeeldheid afgesproken hebben, dan kan ??n van beiden op elk moment afdwingbaar de ander verplichten om uit onverdeeldheid te treden. Op dat moment kan de woning aan derden verkocht worden danwel door ??n van de huidige eigenaars volledig gekocht worden.

Het is altijd aan te raden bij onverdeeldheid om af te spreken onder welke voorwaarden jullie de onverdeeldheid na de echtscheiding zullen be?indigen. Kijk de EOT-overeenkomst na om te zien of jullie dergelijke afspraken hebben gemaakt

Raadpleeg eventueel een notaris die kan op basis van jullie EOT-overeenkomst correcte informatie geven omtrent wat wel / niet kan in jullie concrete situatie. Een eerste gesprek bij een notaris is gratis.
Eventueel kan je ook de hulp van een bemiddelaar in familiezaken inschakelen om samen met uw ex-partner te onderhandelen over de bestemming van huis na de onverdeeldheid.

bemiddelaar

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 30 apr 2007 13:00

Enerzijds lees ik nl. overal dat niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven, anderzijds dat iemand die het vruchtgebruik heeft van een woning, niet kan gedwongen worden dit op te geven zonder compensatie. Wat heeft voorrang ?
Er is geen sprake van voorrang en beide zijn juist.
Aangezien U zegt het vruchtgebruik te hebben van het huis, bent u slechts in onverdeeldheid voor de blote eigendom. Zij kan dus hoogstens de blote eigendom doen verkopen, maar dat wil meestal geen kat kopen.

Omgekeerd: als ik haar ooit wens uit te kopen, kan ik dit dan zonder haar toestemming doen?
Nee. U kuntt hoogstens de verkoop eisen en de opbrengst doen verdelen.

(mits de bank de lening herbekijkt, maar hiervoor is dan weer haar toestemming nodig misschien ?)...
Jazeker.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”