tuinafscheiding - buren zijn huurders

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

tuinafscheiding - buren zijn huurders

#1 , 22 jan 2013 11:10

Mijn tuinafscheiding langs de kant van een huurhuis is versleten en aan vervanging toe.

Vorige maal heeft de toenmalige huurder een deel meebetaald aan houten panelen. De rest (houten paaltjes) heb ik op eigen kosten laten installeren. De nieuwe huurder heeft op zijn eigen kosten houten panelen tégen die paaltjes gemonteerd (zonder toestemming, maar voor mij maakte het niks uit).

Echter, nu zijn die paaltjes drastisch aan het verslijten en een deel zijn reeds afgebroken.

Ik zou de volledige zijkant willen heraanleggen maar met gedeelde kosten.
De eigenaar wil geen kosten betalen (blijkbaar heeft hij met de huurder een afspraak dat hij NIKS betaalt voor het onderhoud van de tuin).

Kan ik nu van de huurder eisen dat die meebetaalt (50%) bij de heraanleg van de scheiding? Zijn eigen platen zijn nog niet versleten, maar zullen dus binnenkort omvervallen als mijn paaltjes het begeven.

Hoe pak ik dit het beste aan?

(aan de andere kant werd door de buurvrouw de klimop verwijderd die de paaltjes ondersteunden, waardoor daar de paaltjes al helemaal omvervallen.... We zijn overeengekomen om de volledige zijkant te vernieuwen met ieder 50% van de kosten. In feite wil ik aan de rechterkant hetzelfde doen, maar de kost is tamelijk hoog).
Laatst gewijzigd door Mariette op 22 jan 2013 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 22 jan 2013 12:19

Als huurder niet wil meebetalen aan het onderhoud (wat zijn goed recht is volgens de wet), zal u dit met de verhuurder moeten regelen. Onderhoud tengevolge van slijtage is altijd voor de verhuurder, ongeacht wat er in het contract staat.

Dus best de verhuurder via AS op de hoogte brengen van de noodzaak van onderhoud, en uw voorstel hierin meesturen. En dat u gerust bereid bent een tegenvoorstel in overweging te nemen.

Eigenaar zal waarschijnlijk verwijzen naar zijn afspraak met huurder betreffende onderhoud, waarna u een nieuw AS stuurt waarin u hem wijst op de wetgeving van dwingend karakter die stelt dat hij als verhuurder verantwoordelijk is voor alle herstellingen tengevolge slijtage. Dat u bij blijvende weigering van zijn kant om mee in te staan voor het noodzakelijke onderhoud, u dit op zijn kosten voor de vrederechter zal vorderen.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#3 , 22 jan 2013 12:34

Dank. Vervelend in feite. Ik heb goede contacten met de eigenaars.

Ik zal wel wachten tot de omheining omvalt. Ik moet er nl. niet op kijken, zij(huurders) wel.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2013 13:19

U heeft paaltjes die ondersteund moeten worden door klimop? :shock:

freelance
Berichten: 2615

#5 , 22 jan 2013 20:22

Dit valt onder de wetgeving "veldwetboek " . Afscheidingen tussen eigendommen . Huurder heeft er niets mee te maken .

( en paaltjes die ondersteund worden door klimop zijn dan een combinatie van gemene afsluiting en gemene haag :wink: ).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#6 , 23 jan 2013 01:05

U heeft paaltjes die ondersteund moeten worden door klimop? :shock:
ik hàd paaltjes die de klimop ondersteunden.
Na jaren zijn de paaltjes serieus versleten, maar ondersteunt de klimop ondertussen de paaltjes. Haal je die klimop eraf dan vallen de paaltjes om.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#7 , 24 jan 2015 10:55

En we zijn dus zover;

Mijn houten paaltjes zijn verrot (was soort hek) en zijn ingevallen langs de kant van de huurder. Door het gewicht van de houten platen die hij aan een deel gehangen had, vallen die paaltjes nu natuurlijk ook in. Zijn nieuwe houten platen zijn echter nog helemaal niet versleten. Indien hij de moeite doet om deze op eigen steunpunten te zetten, hoeft er nog niks te gebeuren.

De verhoudingen met de huur-buurman zijn ronduit slecht sinds ik hem quasi heb verplicht om de bamboe te verwijderen (hij knipte gewoon af, ik heb dan in het geniept maar op eigen kosten die round-up erin gespoten, met succes).

Gelukkig hoef ik dus niet op die ingevallen omheining te kijken. Ben benieuwd wat hij deze zomer zal doen. Na zijn weigering tot gemeenschappelijke vernieuwing durf ik niks meer vragen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”