Gedwongen uitvoering tegen de overheid bij burenhinder

Edwardo
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Aalter

Gedwongen uitvoering tegen de overheid bij burenhinder

#1 , 27 apr 2007 13:17

Hallo, ik zit met volgend probleem:

De gemeente heeft vlak nabij mijn perceelsgrens een container geplaatst waar een gigantische stank uit voort komt. Het is echt bijzonder hinderlijk en ik zelfs mijn buren klagen erover.

De gemeente geeft toe dat die container stank veroorzaakt en dat hij daar feitelijk niet zou moeten staan, maar zegt dat ze niet weten waar ermee naartoe.

Nu, na meer dan 16 maanden ben ik dat beu en wil via gerechtelijke weg de gemeentelijke overheid dwingen om die container te verwijderen, desnoods op mijn kosten.

Ik weet dat beslag op overheidsgoederen in vele gevallen niet mogelijk is, maar het moet toch mogelijk zijn om "uitvoering in natura" te verkrijgen van de overheid via een rechter ?

Mijn vragen zijn dan ook:
- tot welke rechter moet ik me wenden ?
- kan ik uitvoering in natura vragen (lees: die containers weg) ?
- kan ik een dwangsom eisen ?
- hoe pak ik dit best concreet aan ?

Bedankt,
Ed.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 apr 2007 18:58

?Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.? (Burgerlijk Wetboek).

Die bepaling geldt ook voor gemeentelijke eigendom.Ik ken geen wetten of verordeningen waarmee de gemeente hier een strijdig gebruik zou maken van haar eigendom.

?De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld.Die compensatie kan niet bestaan in het volledig verbod van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen?[Cass. ARC930354N,14 december 1995(Meunier t. Verheyden),TRD&I 1996-03,37].

Dat de gemeente u een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt dient u aan de rechtbank van eerste aanleg te bewijzen.

U kan vooraf de gemeente in minnelijke schikking doen oproepen bij dezelfde rechtbank.?Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de rechtbank.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”