syndicus

fofo
Topic Starter
Berichten: 17

syndicus

#1 , 18 jan 2013 14:25

mag een syndicus een advocaat on de arm nemen zonder av van vme
in het kort samenvatten
we zijn door de vrederechter gemachtig om dringende werken uit te voeren op kosten van de verweerder
nu heb ik de offerte door gestuurt naar de syndicus om op tijd het geld bij een te hebben als de factuur komt
nu heeft hij een raadsman geraadpleegd en die wil de zaak behandelen zonder av van vme
kan dat zomaar hij handeld altijd op eigen houtje
en in het vonnis staat ook dat hij niet meer in beroep kan gaan
we hebben onze advocaat gecontacteerd en hij gaf een afstandelijke indruk tegen ons
de vorige keren vertelde hij altijd wat er aan de hand was

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 18 jan 2013 17:48

Als ik het goed heb begrepen heeft de VME van de vrederechter die toelating gekregen. Dan is de syndicus, als vertegenwoordiger van de mede-eigenaars gemachtigd op te treden, d.w.z. de werken laten uitvoeren en de rekening te innen bij de veroordeelde mede-eigenaar. M.i. is hiervoor geen advocaat nodig. Wel indien de betrokken mede-eigenaar weigert te betalen. Steeds moet de syndicus te gepasten tijde ( zie statuten ) verslag uitbrengen aan de AV. Eventueel kan hij zelfs een BAV bijeenroepen indien dit dringend is en in het belang van de mede-eigendom.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 jan 2013 17:59

Ik begrijp de omstandigheden niet goed. Voor wat heeft hij een advocaat genomen? De schulden ten opzichte van jou?

Reclame

fofo
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 18 jan 2013 18:05

niet de syndicus is gemachtigd voor de werken maar wij als mede eigenaar omdat de syndicus weigerde die werken laten uit voeren en nu wilt hij op eigen houtje dat de factuur te hoog zal zijn
nu heeft hij een advocaat genomen omdat de kosten te hoog zijn en hij heeft ook aannemers laten komen en die offertes zijn goedkoper maar de materialen die de offerte beschrijft komt niet overeen met de uitspraak van de vrederechter en de meeste eigenaars wetten dat niet
waar het om gaat is een groene zone af te bakeren met degelijk houte paaltjes om er geen auto's te laten rijden en parkeren

fofo
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 19 jan 2013 11:21

weet iemand dat de syndicus dat mag doen een advocaat onder de armnemen zonder av
want er zijn toch bewoners die dat niet willen kunnen dan de kosten van die advocaat op zijn persoonlijke rekening gerekend worden

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 19 jan 2013 12:48

Ik begrijp niets van de gestelde vraag......daarom kan er ook moeilijk worden geantwoord.
Het is wel zo dat een syndicus in naam van de VME een advocaat kan aanstellen.
Maar uit de vraag zoals ze hier is gesteld kan ik onmogelijk opmaken wie wat van wie eist.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 19 jan 2013 12:54

In dat geval heeft de syndicus een advocaat aangenomen om zijn eigen aansprakelijkheid te beschermen. Indien duidelijk is dat hij dit uitvoert om te trachten, middels offertes die niet voldoen aan de vereisten in het vonnis, aan zijn persoonlijke aansprakelijkheid in dit dossier uit te komen lijkt het me aangewezen dat :

- dezelfde groep mede-eigenaars die de zaak initieel voor de vrederechter brachten deze interferentie in de uitvoering van zijn vonnis opnieuw voor dezelfde vrederechter brengen,
- Tegelijkertijd de vrederechter verzoeken dat deze de huidige syndicus ontheft uit zijn taak en een voorlopig syndicus aanstelt om het gebouw te beheren totdat deze de verkiezing van een nieuwe syndicus kan organiseren.

fofo
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 19 jan 2013 13:27

wij zijn de enigste bewoner die de stap hebben gezet om naar de vrederechter te gaan
maar nu komen er bewoners bij mij aan de deur voor dat laten op houden want het kost allemaal geld
syndicus laat nooit niets op de av iets weten van het vonnis geen stemming,geen uitleg
maar vraagt alleen geld en de bewoners hebben dat altijd betaald maar nu vinden een paar dat het genoeg

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”