Bouwvallige betonnen platen op perceelscheiding

bart2830
Topic Starter
Berichten: 1

Bouwvallige betonnen platen op perceelscheiding

#1 , 26 apr 2007 12:56

Enkele jaren geleden kocht ik een rijhuis met tuin. Na veel werken binnenshuis was de tuin aan de beurt, meer bepaald de omheining op de perceelgrenzen langs de beide kanten. Met de buren langs de linkerkant heb ik een goede relatie en had ik geen probleem om tot een overeenkomst te komen voor de aanleg van een gemeenschappelijke omheining. Langs de rechterkant ligt het echter een stuk moeilijker. Momenteel staat er op die perceelgrens een bouwvallige omheining bestaande uit betonnen platen, vele platen zijn al jaren geleden verdwenen, andere zijn gebarsten en in de loop de tijd is de muur ook flink beginnen over te hellen naar mijn kant. Een deel van de omheining wordt ook gebruikt als wand van een bouwvallige barak waarvan het dak een tiental centimeter oversteekt op mijn perceel, en bijgevolg al het regenwater terecht komt in mijn tuin. Een echte conversatie hieromtrent met de buur is echt niet mogelijk, ik krijg enkel te horen dat ik de tuin zo gekocht heb en dat ik maar tevreden moet zijn met de huidige situatie. Volgens mij kunnen we hier echter niet meer spreken over een "afsluiting", het risico op verdere instorting is voor mij immers te groot, ik moet aan de veiligheid van mijn kind denken. Ook had ik voorgesteld om de kosten volledig op mij te nemen, maar zelf dit werd negatief onthaald. Het probleem zit hem erin dat indien er een nieuwe omheining zou worden geplaatst, hij de barak moet afbreken. Welke rechten heb ik hier? Kan het zomaar dat er een barak tegen een omheining wordt geplaatst, en doet het iets terzake dat die barak er al stond toen ik het huis kocht?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 28 apr 2007 17:57

Uit ?de omheining OP de perceelgrenzen? leid ik af dat die omheining gemeen is.

?Art.655.Het herstellen en het wederopbouwen van de gemene muur komen ten laste van allen die op de muur recht hebben, en zulks naar evenredigheid van ieders recht.Eenieder kan...zijn nabuur verplichten om bij te dragen tot het...herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun...huizen, binnenplaatsen en tuinen...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?...waarvan het dak een tiental centimeter oversteekt op mijn perceel...?.Uw buur mag niet bouwen OVER uw perceel.
Echter : ?Art.690.Voortdurende zichtbare erfdienstbaarheden -zoals deze- worden verkregen door...dertigjarig bezit.?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”