wie heeft de geldige documenten?

dual
Topic Starter
Berichten: 56

wie heeft de geldige documenten?

#1 , 25 apr 2007 20:06

tijdens een discussie is gebleken dat niet alle eigenaars over dezelfde documenten over het reglement van mede-eigendom beschikken,
er is bij een eigenaar die 2 appartementen heeft, een toevoeging gedaan dat er terrassen mogen geplaatst worden ,die niet door stedebouw zijn goedgekeurd en de nodige problemen geven( eerder is hiervoor een bouwvergunning geweigerd.) op het achterliggend plat-dak.
wie heeft hier de geldige documenten?

groetjes
dual

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 25 apr 2007 23:14

tijdens een discussie is gebleken dat niet alle eigenaars over dezelfde documenten over het reglement van mede-eigendom beschikken,
er is bij een eigenaar die 2 appartementen heeft, een toevoeging gedaan dat er terrassen mogen geplaatst worden ,die niet door stedebouw zijn goedgekeurd en de nodige problemen geven( eerder is hiervoor een bouwvergunning geweigerd.) op het achterliggend plat-dak.
wie heeft hier de geldige documenten?

groetjes
dual
Beste,
Het reglement van mede-eigendom is een onderdeel van de statuten (= basisakte + reglement van orde). De statuten moeten uiteraard bij/voor iedereen hetzelfde zijn. Zij vormen de basis. Het enige dat eventueel kan is dat er ??n of meer wijzigende basisaktes werden opgemaakt en dat u deze bij aankoop/overdracht niet heeft gekregen. Echter een stipulering die stelt dat terrassen mogen worden bijgemaakt lijkt me toch wel een brug te ver. En ook al zou dit idd het voorwerp van een wijzigende basisakte uitmaken of ooit een beslissing van een AV zijn geweest, dan nog dienen er extra quotiteiten aan nieuwe delen te worden toebedeeld. Dit dient op zich dan weer met unanimiteit te worden goedgekeurd, de statuten dienen te worden gewijzigd enz... In het geval van terrassen is het bijkomend zo dat deze meestal en een stuk privatief (betegeling/bevloering) en een groot stuk als gemeenschappelijk worden omschreven. Ze maken deel uit van het gemeenschappelijk patrimonium, in se de gevel. Ook naar stabiliteit toe stel ik me vragen? Het verhaal lijkt me echt onwaarschijnlijk. Mogelijk ging het dan ook over een stipulering/toevoeging in de akte door de promotor, bv. tijdens de opbouw van het gebouw,... Velen vergeten dat vanaf het ogenblik dat 1 kavel wordt verkocht en er dus 2 eigenaars zijn, na overschrijving op het hypotheekkantoor de vereniging van mede-eigenaars ontstaat. Vanaf dan treedt de promotor evenzeer als mede-eigenaar voor de onverkochte kavels op. Het is vanaf dan aan de AV om beslissingen te nemen.

Zoals eerder gemeld, juridisch een moeilijke case waar zonder inzage in alle documenten enz... het moeilijk is om via dit formum een pasklaar antwoord/oplossing aan te geven. Op basis van uw info is dit echt iets voor uw advocaat. Of u moest zelf niet in rechte willen optreden, maar dan zal u zich bij de meerderheid moeten neerleggen en gedogen vrees ik. U kan natuurlijk ook nog klacht neerleggen bij de bouwpolitie. Zonder stedenbouwkundige vergunning zijn de terassen immers onwettelijk geplaatst.

Mvg.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”