lawaai electrische gitaar

holzkamin
Topic Starter
Berichten: 18

lawaai electrische gitaar

#1 , 09 jan 2013 14:58

Ik ben het weer, deze keer names mijn buren die een vraag hebben: we wonen in een appartementsblok met 6 appartement. Op een van die appartementen wordt heel de dag lang (van ongeveer 11 u tot 18 uur) electrische gitaar gespeeld wat je door gans het huis kunt horen. Zijn er regelingen en beperkingen wat gitaar-lawaai betreft? Mij stoort het nu niet zo erg maar mijn andere buren zijn al van de kaart van de stress...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 09 jan 2013 15:25

Elke vorm van overlast kan worden aangepakt en kan strafbaar zijn.
Gezien dit muziek is die versterkt wordt ook vervolgbaar via die wetgeving.
Kan er met betrokkene worden gepraat?
Kan die het geluid stiller zetten?
U kan eens gaan praten met de kwartierinspecteur of zeker met zijn overste de wijkteamleider (hoofdinspecteur). Deze dienst kan dan contact opnemen met de muziekspeler.

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 10 jan 2013 07:03

In extremis leggen jullie samen voor een koptelefoon als teken van goodwill. Op elke (zelfs derderangs)versterker kan een hoofdtelefoon gekoppeld worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 10 jan 2013 14:25

Is idd een goed voorstel. Ook eens zien naar wat isolatievoetjes of de voordeur capitonneren enz enz ...
Dikwijls kleine ingrepen met goede gevolgen.

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 29 jan 2013 10:35

In extremis leggen jullie samen voor een koptelefoon als teken van goodwill. Op elke (zelfs derderangs)versterker kan een hoofdtelefoon gekoppeld worden.
Helaas. Wij gitaristen spelen op een lampenversterker, en die *moet* een speaker hebben, of de eindtrap houdt er mee op.

Een gitarist die van 11h tot 18h speelt is iemand die het serieus meent. Respect. Maar bon, het kon erger, het kon een trompetist of een violist zijn.
Er zijn oplossingen:
1. Er zijn digitale (oefen)versterkers, van 39€ tot 2000€, die kunnen wel via de koptelefoon
2. Spreek met de gitarist af welke uren hij wél/zeker niet mag spelen
3. Koop hem een boekje "Bouw je repetitieruimte. Een praktische gids.", via poppunt.be

"U kan eens gaan praten met de kwartierinspecteur of zeker met zijn overste de wijkteamleider (hoofdinspecteur). Deze dienst kan dan contact opnemen met de muziekspeler."
Ga eerst best met de Jimmy-Hendrikx-in-spé zelf praten, om daar meteen de wijkagent op af te sturen, zal een constructieve oplossing geen goed doen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 29 jan 2013 14:07

Vaststellingen via politie van overlast door elektrisch versterkte muziek kunnen heel hoog oplopen ( vraag maar na bij politie).
Leidt tot inbeslagname van alle apparatuur en 'redelijk' hoge boetes indien er na elkaar verschillende vaststellingen dienen te gebeuren.
Kan gitaarspeler ook wat dempen.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#7 , 31 jan 2013 15:02

Helaas. Wij gitaristen spelen op een lampenversterker, en die *moet* een speaker hebben, of de eindtrap houdt er mee op.
Voor zover ik weet is dit van toepassing bij transistor apparatuur, maar zeker niet voor lampenversterkers.
In het uiterste geval met veel power zal je eindtranformator gaan geluid/muziek maken.
Uiteraard alles kan defect als je het wil.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”