Syndic gemene delen

JefferB
Topic Starter
Berichten: 5

Syndic gemene delen

#1 , 07 jan 2013 20:13

We betalen maandelijks syndic en krijgen jaarlijks een afrekening.

Ik ben er nu ook praktisch zeker van dat als we de bewijstukken opvragen, dat de kost voor poetsen gemene delen en onderhoud tuin daadwerkelijk kloppen. Het probleem dat wij er nu echter bij hebben is dat de tuin niet onderhouden is (hebben foto's als bewijs), er staat onkruid die meer dan 30cm lang is. De tuin is enkel wat groen aan de achterkant van het gebouw, bij de garages. De vrouw die onder ons woont gaat niet werken is altijd thuis, zij heeft in 1 jaar tijd, 3x een tuinman gezien. Deze tuinman zal wss wel wat hebben gekost, maar wij voelen ons wel bedrogen dat wij opdraaien voor een kost die geen baat heeft. Wij betalen voor onderhoud van een tuin, maar het is een wildernis achteraan.

Idem voor de kost van het poetsen van de algemene delen. Er werd ons verteld dat er 2x per maand een poetsvrouw zou langskomen. Jammergenoeg staat dit nergens in het huurcontract en hebben we geen poot om op te staan. Door onze ondergebuur weten we dat 1x per maand is en dat er zelfs eens periode was van 2 maand afwezigheid, ik moet je nu ook niet vertellen hoe onze gang en lift er soms uitziet. Werkelijk vuil, mijn vriendin kuist zelf 2x per maand de gang en lift omdat we beschaamd zijn als we gasten vragen bij ons thuis.

Dit mag toch niet? Ik betwist niet dat de kosten die aangerekend worden niet zouden bestaan. Wij voelen ons gewoon bedrogen dat we kosten moeten betalen, maar een vuile gang krijgen en een jungle ipv wat groen aan de garages. Wij betalen 'graag' syndic kosten voor onderhoud en poetsen, maar dan hadden wij graag dat dit wel in orde wordt gedaan. Nu betalen we eigenlijk voor 'niets'.

Wat kunnen wij hiermee doen? Waarschijnlijk zijn wij verplicht alle kosten te betalen, ook al kunnen we bewijzen dat de tuin niet mooi is onderhouden of de gang er niet proper bij ligt. Of ben ik hier verkeerd in mijn redenering?

Alvast bedankt voor een reactie.
Laatst gewijzigd door JefferB op 08 jan 2013 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 07 jan 2013 20:19

Indien de bedragen kloppen (vraag inzicht rekeningen) dan lijkt dit correct te zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 jan 2013 20:23

Het is alvast abnormaal dat u, als huurder, een afrekening ontvangt van de syndicus. U moet een afrekening ontvangen van uw verhuurder. De enige taak die een syndicus heeft is een klaar en duidelijke afrekening ter beschikking stellen aan de verhuurder. Die moet op zijn beurt de kosten verdelen volgens de huurovereenkomst. In ieder geval zal u zich moeten richten naar uw verhuurder en niet de syndicus.

In se is het enigszins onredelijk om de volledige kost van de syndicus ten laste te leggen van de huurder. (Dit ter zijde.)

Als u inzicht wenst in de boekhouding van de VME, dan moet u het verzoek richten aan uw verhuurder.

Reclame

JefferB
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 07 jan 2013 20:27

Dus volgens u mag in dit geval de kost voor het uitkuisen van de regenput toch aan de huurder aangerekend worden?

Wat de bedragen betreft heb ik er geen twijfel over dat deze kloppen. Ik heb het echter over het feit dat wij ons bedrogen voelen omdat we betalen voor een tuin met onkruid van 30cm en een vuile gang en lift. Kunnen we hier iets aan doen? Want een kost betalen waar je het resultaat niet van ziet is geen fijn gevoel, op zijn minst uitgedrukt.

Bedragen kloppen waarschijnlijk, enkel het resultaat waar deze kosten voor dienen is er niet.

JefferB
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 07 jan 2013 20:38

Afrekening hebben wij ontvangen van de verhuurder. Daar ben ik even de mist ingegaan bij het uit de doeken doen van ons verhaal.
Inzicht in de boekhouding is echter niet nodig. Ik ben er zeker van dat de bedragen die ons aangerekend worden, kloppen. Ik betwist deze bedragen niet.

Wij zouden deze bedragen 'met plezier' betalen, als de tuin in perfecte staat is, als onze gang en lift altijd proper is.

Er komt een tuinman, maar blijkbaar komt ie te weinig. Er komt een poetsvrouw, ook zij komt blijkbaar te weinig. Mochten deze meer komen, dan was alles proper en goed onderhouden. Dan zou de kost inderdaad ook hoger liggen, maar dan betalen wij wel voor iets waar we resultaat en genot bij hebben. Nu moeten wij betalen voor een half verwaarloosde tuin en te weinig gepoetste gang en lift. Daar wringt het schoentje.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 07 jan 2013 20:43

Sommige syndici bieden als extra service, tegen betaling door de verhuurder, een dienst aan waarmee ze het aandeel in de gemene kosten dat laste van de huurder rechtstreeks wordt aangerekend. Zelf maak er geen gebruik van maar het komt wel veel voor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JefferB
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 07 jan 2013 21:05

Ja, maar wat wij ons afvragen is wat kunnen wij doen tegen de aangerekende kost voor onderhoud tuin en poetsen gemene delen? De kost vertegenwoordigd het werk van de tuinman en poetsvrouw, maar het werk die zij verrichten voldoet niet om te kunnen spreken van een 'onderhouden tuin' of een 'gepoetste gang en/of lift'.

Ik begrijp dat de kost van de tuinman en poetsvrouw mag doorgerekend worden aan de huurders, maar is er dan geen verplichting van de verhuurder als men deze kost doorrekent het resultaat (onderhouden tuin en gepoetste gang) er dan daadwerkelijk moet zijn.

tomdr
Berichten: 12

#8 , 07 jan 2013 21:55

Als huurder heb je het recht om dit aan te kaarten op de AV, waar je weliswaar niet op uitgenodigd wordt, maar waar je wel items op de dagorde kan laten plaatsen. In principe moet de periode waarin de algemene vergadering plaats heeft, geafficheerd zijn in de inkom van het gebouw. 3 weken voor de AV een schrijven richten aan de syndicus, met de vragen/klachten over het (ontoereikend) werk van de tuinman/poetsvrouw. En dan is de syndicus verplicht dit op de dagorde van de AV te plaatsen. Na de AV moet de syndicus u dan ook inlichten over het resultaat van de bespreking of de stemming.
Verwacht echter geen wonderen, dit is waarschijnlijk een typisch Belgische manier om een huurder inspraak te geven op een AV, ..., maar of ze ook echt efficiënt is, is een andere vraag. Echter, als je niks doet, gebeurt er zeker niks, toch zeker het proberen waard dus.

JefferB
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 07 jan 2013 22:04

tomdr,

bedankt voor de informatie. Het is inderdaad het proberen waard. Ik zal dit aankaarten en zien wat er gebeurt.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 08 jan 2013 07:30

Sommige syndici bieden als extra service, tegen betaling door de verhuurder, een dienst aan waarmee ze het aandeel in de gemene kosten dat laste van de huurder rechtstreeks wordt aangerekend. Zelf maak er geen gebruik van maar het komt wel veel voor.
Dat is om problemen zoeken. ;-)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 08 jan 2013 07:38

Als huurder heb je het recht om dit aan te kaarten op de AV, waar je weliswaar niet op uitgenodigd wordt, maar waar je wel items op de dagorde kan laten plaatsen. In principe moet de periode waarin de algemene vergadering plaats heeft, geafficheerd zijn in de inkom van het gebouw. 3 weken voor de AV een schrijven richten aan de syndicus, met de vragen/klachten over het (ontoereikend) werk van de tuinman/poetsvrouw. En dan is de syndicus verplicht dit op de dagorde van de AV te plaatsen. Na de AV moet de syndicus u dan ook inlichten over het resultaat van de bespreking of de stemming.
Verwacht echter geen wonderen, dit is waarschijnlijk een typisch Belgische manier om een huurder inspraak te geven op een AV, ..., maar of ze ook echt efficiënt is, is een andere vraag. Echter, als je niks doet, gebeurt er zeker niks, toch zeker het proberen waard dus.
Best vermelden op welke rechtsgrond het gebeurt zodat hij daar niet 'onnozel' over kan doen.

Opmerkingen:
Art. 577-8, §4, 8° BW: "Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede-eigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht aan elke persoon, die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, de datum van de vergaderingen mede te delen om hem in staat te stellen schriftelijk zijn vragen of opmerkingen met betrekking tot de gemeenschappelijke gedeelten te formuleren. Deze zullen als zodanig aan de vergadering worden medegedeeld. De mededeling wordt aangeplakt op een goed zichtbare plaats in de gemeenschappelijke delen van het gebouw."

Kennisgeving:
Art. 577-10, §4, tweede lid, 2° BW: "Zij [iedere bepaling van het reglement van orde en iedere beslissing van de algemene vergadering] kunnen worden tegengeworpen aan eenieder die houder is van een zakelijk of persoonlijk recht op het onroerend goed in mede-eigendom, en wel onder de volgende voorwaarden met betrekking tot de bepalingen en de beslissingen aangenomen, na het verlenen van het persoonlijk recht of na het ontslaan van het zakelijk recht, door de kennisgeving die hem wordt gedaan op initiatief van de syndicus bij ter post aangetekende brief."

LSQ308
Berichten: 81

#12 , 10 jan 2013 21:45

Wat vindt jouw verhuurder van het onderhoud van tuin en inkom? Misschien lukt het jou om met een volmacht in zijn plaats naar de AV te gaan, of met een volmacht van een andere eigenaar/bewoner die je kent.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”