Geluidsoverlast buren

Tom83
Topic Starter
Berichten: 8

Geluidsoverlast buren

#1 , 07 jan 2013 18:14

Hallo,

Vorig jaar heb ik op dit forum een bericht geplaatst ivm de geluidshinder van mijn buren. Bij deze plaats ik nog maar eens een bericht omdat ik ondertussen nog steeds veel hinder ondervind en met een aantal vragen zit.

Tweeënhalf jaar geleden werd het huis naast ons verkocht en besloten de nieuwe buren om de eigendom helemaal te verbouwen en naar achteren uit te breiden. Hier zijn wij tegen ingegaan omdat deze uitbreiding voor ons licht en zicht ontnam. Uiteindelijk hebben zij, nadat wij de werken enkele maanden hebben stilgelegd, toch mogen uitbreiden waardoor wij nu ingesloten zijn door 2 bakstenen muren, 1 van elke buur. Maar daar kan ik nog mee leven..

Sinds de buren hiernaast zijn ingetrokken is mijn leven echter een echte lijdensweg geworden. Ik loop heel de dag rond met oorstoppen en/of oorkleppen om toch maar een beetje rust te krijgen (ik slaap er zelfs mee), en ondertussen heb ik mijn bed ook moeten verhuizen naar de andere slaapkamer omdat ik anders 's nachts niet kan doorslapen. De buren die voorheen in het huis woonden heb ik bijna NOOIT geluid horen maken en van hen heb ik NOOIT last ondervonden, bij de nieuwe buren is dat wel wat anders. Hun 4 kinderen maken heel dikwijls lawaai als ze thuis zijn: gillen, roepen, voorwerpen laten vallen op hun vloer die op de benedenverdieping geheel uit tegels bestaat, lopen op de trap die vlak naast de plaats van mijn bed staat, keihard met de deuren slaan (wedstrijdje?), enz. Bovendien hebben zij een verwarmingsketel geplaatst op de bovenverdieping naast hun trap en net naast het hoofdeinde op de plaats van mijn bed waardoor ik 's nachts niet meer kan doorslapen aangezien het toestel 5x per nacht aanslaat waardoor ik telkens wakker word van een zoemend geluid dat al mijn 4 muren penetreert en zelfs tot aan onze badkamer geraakt.

Ik vind het frappant dat ik mijn vorige buren nooit de trap heb horen oplopen, ook al staat die naast mijn bed en naast de woonkamer beneden. Ik vermoed dat de akoestiek van hun huis zodanig veranderd is dat ik te maken krijg met een groot deel van hun huishoudelijk geluid. Mogelijk hebben zij ook een deel van de muren afgekapt, ik weet het niet. Het is al meerdere malen voorgevallen dat ik om 1u 's nachts dan toch nog maar even wat moest opblijven omdat men hiernaast aan de koffieklets zat in de keuken met familiebezoek. Elke dag krijg ik te maken met een geroep en geklop waardoor mijn zenuwen op regelmatige basis staan te koken.

Ik heb reeds meer dan 10x de politie gecontacteerd, zonder veel resultaat. De agenten die hier in huis binnenkwamen en het rumoer vaststelden konden er niks aan doen. Door de veelvuldige meldingen zijn wij in aanraking gekomen met de burenbemiddeling en hebben we ons zogezegd kunnen "verzoenen", maar veel heeft het niet geholpen. Er wordt niet meer keihard op de trappen gelopen (al dan niet met zessen tegelijk), in tegenstelling tot voorheen, en daar ben ik blij om, maar het verwarmingstoestel moet 's nachts zogezegd aan blijven staan omdat 1 van hun kinderen astma heeft. (ik heb dan zelf wel CVS, maar daar wordt blijkbaar door niemand rekening mee gehouden). En nu loopt men elke avond vrolijk rond in de huiskamer, wat zich transleert naar een continu bonkend geluid dat sterk op mijn (gevoelige) zenuwen werkt. Ik moet dikwijls stoppen met computerwerk of met tv kijken omdat ik me niet kan concentreren vanwege het lawaai. Af en toe zet ik dan ook mijn voet tegen de muur, al was het maar om wat stoom af te blazen.
Zelf ben ik ook al eens gaan bellen voor overmatig trapgeloop, en toen werd ik begroet door een ontvangstcommitee van 2 moeders en 6 kleine kinderen. Ze waren vriendelijk genoeg om het lawaai te minderen, maar aangezien ze weinig Nederlands kunnen is het moeilijk om rechtstreeks te communiceren.
Naar een advocaat ben ik ook al eens vrijblijvend gestapt, maar daar is ook geen hulp uit voortgekomen. En geluidsisolatie plaatsen lijkt me ook weinig zinvol en niet praktisch aangezien het probleem voor een groot deel contactgeluid betreft en er aan de rechterkant van de muur van mijn slaapkamer een schouw in de weg staat met een dikte van 28cm. Om maar te zwijgen van alle andere muren boven en beneden.

Ik vind het gewoon schandalig dat ik mezelf niet meer kan zijn in mijn eigen huis en dat 1 van mijn belangrijkste basisbehoeften, namelijk (nacht)rust, me compleet ontstolen wordt. Als ik doof was, had ik geen probleem (buiten de doofheid dan). Ik kan niet meer in mijn eigen slaapkamer slapen vanwege nachtrustonderbreking, en heb mijn bed ondertussen in de slaapkamer van mijn moeder (die gelukkig nooit thuis slaapt) moeten proppen tussen haar bed en het bureau. Bovendien kan ik het huis niet verkopen aangezien mijn moeder vruchtgebruiker is en ik naakte eigenaar, en krijg ik totaal geen uitkering voor mijn chronische aandoeningen met financiële problemen vandien, waardoor het clochard-gevoel echt wel compleet is.

Zijn er nog stappen die ik kan zetten? Al wat ik verlang is rust, zowel overdag maar ook en vooral 's nachts. Is dat zo onredelijk dat geen enkele instantie mij wenst te helpen? Kunnen mijn buren verplicht worden een elektrische verwarming te gebruiken in de betreffende kamer? Of geluidsisolatie te plaatsen? Zij zijn het immers die verbouwd hebben en lawaai maken, en ik vind dan ook dat het hun verantwoordelijkheid is om er iets aan te doen.

En stel dat ik het huis wil verkopen maar toch niet verkocht krijg omwille van deze geluidsproblemen, wat kan ik dan doen?

Ik hoop dat de tekst en de vragen zowat duidelijk zijn, als dat niet zo is licht ik graag nader toe. Bedankt.

~Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spurnd
Berichten: 95

#2 , 16 jan 2013 15:42

Ik ben geen expert, maar mogelijk een deurwaarder de overlast laten vaststellen en naar de vrederechter stappen?

Overigens wens ik je veel succes, kan begrijpen hoe frustrerend dit is. Misschien een tip: koop een koptelefoon met active geluidsonderdrukking.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 16 jan 2013 16:17

Politie zoals reeds gezegd erbij roepen.
ELKE vorm van overlast kan worden vastgesteld.
Hoe en wat u kan doen heb ik reeds in mei uitgelegd.
Ook al is dat huishoudelijk dan nog is het overlast.
Men kan langs beide zijden ( letterlijk) eens bepalen waar en hoe het geluid wordt gemaakt.
Beide partijen dienen wel te willen meewerken.

Reclame

Tom83
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 23 jan 2013 14:12

Ik ben geen expert, maar mogelijk een deurwaarder de overlast laten vaststellen en naar de vrederechter stappen?
Daar heb ik al naar geïnformeerd, maar niemand vindt het blijkbaar de moeite waard om er iets aan te doen. De politie heeft mij gezegd dat de vrederechter waarschijnlijk in mijn nadeel zou uitspreken. En geld om hogerop te gaan heb ik niet. Een vriendin van mij is nog advocaat geweest en zegt ook dat er weinig aan te doen valt.
Overigens wens ik je veel succes, kan begrijpen hoe frustrerend dit is. Misschien een tip: koop een koptelefoon met active geluidsonderdrukking.
Bedankt spurnd. Ik ga zeker en vast eens kijken voor zo'n koptelefoon.
Politie zoals reeds gezegd erbij roepen.
De politie is hier al 5 keer over de vloer geweest.
ELKE vorm van overlast kan worden vastgesteld.
Hoe en wat u kan doen heb ik reeds in mei uitgelegd.
Ook al is dat huishoudelijk dan nog is het overlast.
Daar ben ik het volledig mee eens Franciscus, maar de politie veegt er gewoon zijn gat aan om het zo te zeggen. Ook al staat in de politiecodex dat geluidshinder die de rust van de buren stoort verboden is, toch weigert de politie om iets te ondernemen.
Men kan langs beide zijden ( letterlijk) eens bepalen waar en hoe het geluid wordt gemaakt.
Beide partijen dienen wel te willen meewerken.
Ik vrees dat dat dus niet het geval is, of slechts tot op zekere hoogte.

Wat betreft een rubberen tussenstuk, bedoel je een tussenstuk tussen de ketel en de muur? Dat hebben we gevraagd en zou volgens de buurman niet gaan omdat de ketel en de schouw tot op de millimeter op elkaar afsteld staan. Ik vind het dan wel frappant dat hij meer dan €250.000 neertelt om het huis te kopen en het dan helemaal te verbouwen, maar dat het hem dan wel te veel geld kost om die paar mm op te lossen of om eens te kijken naar wat geluidsisolatie. Daaraan kan ik ook zien dat het ze totaal niet interesseert hoe ik de overlast ervaar.

Ik blijf zoeken naar een oplossing, misschien eens een deurwaarder contacteren. Een tijdje geleden heb ik het gezoem van het toestel ook opgenomen. Een link voor eenieder die het eens wenst te horen. Vereist wel een goede subwoofer om het correct te beluisteren vanwege het basgeluid. Daar word ik dus altijd wakker van, joepie.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 23 jan 2013 14:18

Ga bij de politie eens met een commissaris praten.
Vertel deze dat u al verschillende malen gevraagd hebt om een vaststelling te komen doen en dat de politie weigerde te komen.
Schrijft eventueel een brief naar de dienst intern toezicht

sonny11
Berichten: 13

#6 , 07 jul 2015 22:28

er is inderdaad niets aan te doen, ook wij hebben zo'n een familie naast ons deur, Belgen, het lawaai is niet te doen, moeder heeft borderline en is zelf nog een groot/klein kind en haar vier kinderen heeft ze zo slecht opgevoed dat ze haar uitmaken, blij zijn als ze eens naar de psychiatrie moet, haar gewoon haten.
Maar vanaf dat ze in de tuin zijn maken ze ruzie, maken ze elkaar uit voor het grofste, ze kloppen met de deuren, lopen altijd maar af en op de trap met veel lawaai enz enz. Wij zijn deze week voor de tweede keer naar de politie geweest, die geven het alleen door naar de wijkagent die er ook niets aan doet. Ik heb naar de burgemeester van gent geschreven en die liet me vandaag weten dat als ze na tien uur lawaai maken we iedere keer de politie moeten bellen en pv laten opmaken, dat we bij de burenruziebemiddelaar moeten gaan maar dat er tijdens de dag geen wetgeving opstaat en weinig aan te doen is. Dus er gebeurt niets, we hebben telefoon gekregen van die bemiddelaar en we hebben drie keuzes, of we zitten samen met de buren en de bemiddelaar om het uit te praten maar ge kunt er niet mee praten met die mensen, of een petitie doen bij de buren of naar de vrederechter gaan, dus we staan met onze rug tegen de muur en zijn bang als die kinderen die nu tussen drie jaar en veertien jaar zijn, als ze ouder worden nog slechter gaan worden. We weten echt niet meer wat we moeten doen. Bij onze vorige klacht die we gingen indienen bij de politie was het omdat hun beerput vol zat en langs het overloopputje overliep en langs onze oprit hun aalt liep, waardoor ik tot drie maal toe zes weken lang mijn oprit moest opkuisen en omdat we reclameerden heeft ze op fb een bedreiging gezet dat ze mensen zocht om ons te komen afslaan, daar het ik een kopie van aan de politie gegeven. Ook toen hadden ze me al gezegd dat het probleem van het lawaai tijdens de dag moeilijk te behandelen was. Dus de goede buren worden gestraft en de slechte niet, dat is België zeker.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”