Ik zit met een vraag en hoop hier een antwoord te kunnen vinden; alvast bedankt voor jullie reacties:
In een appartementsgebouw met drie woonunits komt de rekening van de verwarming van alle appartementen aan op naam van mijn tante. Om historische redenen is er blijkbaar slechts één meter, waarbij er steeds een regeling is voorzien dat de kosten van de verwarming op maandelijkse basis op basis van een bepaalde verdeelsleutel worden verdeeld over de bewoners van de drie appartementen. Mijn tante heeft sinds 20 jaar reeds met de toenmalige eigenaars afgesproken dat zij de rekening op haar naam zal zetten, aangezien de bewoners van de overige loten huurders zijn en zijzelf eigenaar van haar eigen unit.
Nu doet er sinds enige tijd zich een probleem voor qua betaling door één van de huurders van één van de appartementen in het gebouw. De afgelopen 20 jaar heeft iedereen zich steeds keurig gehouden aan de tijdige betaling en stortte mijn tante het bedrag door aan de verwarmingsmaatschappij. Nu blijft de huurder van één van de appartementen in gebreke, waardoor mijn tante zijn deel uit eigen zak dient bij te betalen aan de verwarmingsmaatschappij. Zij heeft al contact opgenomen met de man in kwestie maar die komt steeds met excuses. Zij heeft al contact opgenomen met eigenares maar deze komt ook met excuses (is familielid van huurder blijkbaar). De huurder zou financiële problemen hebben.
Wat is de beste handelswijze om opnieuw en op zeer korte termijn betaling te verkrijgen (is immers een maandelijks terugkerende probleem)?
Ik dacht aan het volgende:
- aangetekende brief vanwege mijn tante aan huurder van appartement en aan eigenaar van appartement.
- aangetekende brief vanwege advocaat aan huurder van appartement en aan eigenaar van appartement, bij uitblijven van reactie.
- dagvaarden voor vredegerecht om betaling te verkrijgen.
Zien jullie een andere werkwijze? Of hebben jullie andere suggesties? Kan zij zich op de eigenaar van het appartement verhalen als de huurder in gebreke blijft?
Bedankt.