Gemeenschappelijke rekening verwarming / In gebreke

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

Gemeenschappelijke rekening verwarming / In gebreke

#1 , 04 jan 2013 20:18

Ik zit met een vraag en hoop hier een antwoord te kunnen vinden; alvast bedankt voor jullie reacties:

In een appartementsgebouw met drie woonunits komt de rekening van de verwarming van alle appartementen aan op naam van mijn tante. Om historische redenen is er blijkbaar slechts één meter, waarbij er steeds een regeling is voorzien dat de kosten van de verwarming op maandelijkse basis op basis van een bepaalde verdeelsleutel worden verdeeld over de bewoners van de drie appartementen. Mijn tante heeft sinds 20 jaar reeds met de toenmalige eigenaars afgesproken dat zij de rekening op haar naam zal zetten, aangezien de bewoners van de overige loten huurders zijn en zijzelf eigenaar van haar eigen unit.

Nu doet er sinds enige tijd zich een probleem voor qua betaling door één van de huurders van één van de appartementen in het gebouw. De afgelopen 20 jaar heeft iedereen zich steeds keurig gehouden aan de tijdige betaling en stortte mijn tante het bedrag door aan de verwarmingsmaatschappij. Nu blijft de huurder van één van de appartementen in gebreke, waardoor mijn tante zijn deel uit eigen zak dient bij te betalen aan de verwarmingsmaatschappij. Zij heeft al contact opgenomen met de man in kwestie maar die komt steeds met excuses. Zij heeft al contact opgenomen met eigenares maar deze komt ook met excuses (is familielid van huurder blijkbaar). De huurder zou financiële problemen hebben.

Wat is de beste handelswijze om opnieuw en op zeer korte termijn betaling te verkrijgen (is immers een maandelijks terugkerende probleem)?

Ik dacht aan het volgende:

- aangetekende brief vanwege mijn tante aan huurder van appartement en aan eigenaar van appartement.
- aangetekende brief vanwege advocaat aan huurder van appartement en aan eigenaar van appartement, bij uitblijven van reactie.
- dagvaarden voor vredegerecht om betaling te verkrijgen.

Zien jullie een andere werkwijze? Of hebben jullie andere suggesties? Kan zij zich op de eigenaar van het appartement verhalen als de huurder in gebreke blijft?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jan 2013 20:31

Verwarmingsmaatschappij???

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 04 jan 2013 21:38

ja, Electrabel voor de gas eh ;-)

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 05 jan 2013 00:51

Ik zou het eerder "energiemaatschappij " noemen .
Tante heeft blijkbaar 20 jaar geleden overeenkomst gemaakt met toenmalige eigenaars .
Geldt die overeenkomst nog ?
Indien er nieuwe eigenaars gekomen zijn , is daar dan ook een overeenkomst mee gesloten ?
Alles zal hier afhangen van het bestaan van " de overeenkomst " , zo niet is er géén overeenkomst.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 jan 2013 07:40

Valt het gebouw onder de gedwongen mede-eigendom?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”