gezamelijke waterafrekening

holzkamin
Topic Starter
Berichten: 18

gezamelijke waterafrekening

#1 , 30 dec 2012 20:13

Beste forumsmensen;

ik woon in een flatgebouw met 6 wooneenheden. Ik ben eigenaar van één van die appartementen. Het water wordt gezamelijk afgerekend, zeer ten ongunste van mij. Hoe kan ik dat regelen? Zijn er wetten of regelingen? De eigenaarsgemeenschap weigert op aparte watermeters te laten installeren (want ja, het kost ja geld :roll: ). Wat kan ik doen? De waterafrekening klopt niet met het verbruik omdat het per persoon wordt afgerekend. Maar ik heb geen auto (buren wassen de wagens regelmatig), geen ligbad , ik was zuinig en lig met mijn feitelijk verbruik onder het gemiddelde terwijl de buren boven het gemidddelde liggen. We hebben een gigantische rekening van 3500 euro per jaar voor 12 mensen. Geeft voor mij ongeveer een aandeel van 260 euro. Met een aparte meter zou ik op maximal 150 euro komen. Wat doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 30 dec 2012 21:12

Eigenaar of huurder? En de andere bewoners, eigenaars of huurders?

holzkamin
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 30 dec 2012 21:15

allemaal eigenaars. Twee appartementen zijn verhuurd, maar de eigenaar verschijnt op de vergadering en is ook niet happig op extra kosten.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 30 dec 2012 21:23

Dan moet u de statuten volgen, of deze laten aanpassen (met voldoende meerderheid, weet niet juist hoeveel).

holzkamin
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 30 dec 2012 21:31

ja, het aanpassen lukt juist niet. Zijn er andere mogelijkheden?

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 31 dec 2012 14:13

Altijd de mogelijkheid om zich te wenden tot de vrederechter. Hij moet dan oordelen of uw rechten geschonden worden door deze voor u "nadelige" bepalingen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 jan 2013 11:56

Wat staat er in de statuten hieromtrent?

holzkamin
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 01 jan 2013 19:16

Ik weet niet goed wat in de statuen staat, ik heb er nooit zo iets als een kopie van de statuten gezien. Ik ben ingestapt in het bestaande systeem en dat is de gezamelijke afrekening, verdeeld per persoon (ik als alleenstaande betaal dus voor 2 personen).
Maakt dat kans bij de vrederechter? Want ik betaal ook teveel voor de verzekering (daar heb ik de aandeligen percentage van de vooreigenaar, die eigenaar van appartement en garage was. Ik heb enkel het appartement gekocht en niet de garage).

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 01 jan 2013 20:55

Bij uw aankoop van het appartement moet u de oprichtingsakte van het gebouw, de verslagen van de algemene vergaderingen van de vereniging van mede-eigenaars van ten minste de laatste 2 of 3 jaar hebben gekregen, eventueel een huishoudelijk reglement.
Gezien gemene leidingen hoe oud is dat appartementsgebouw?

holzkamin
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 01 jan 2013 22:43

verslagen van de eigenaarsvergadering worden niet gemaakt (er is zelfs niet jaarlijks een vergadering), een huishoudelijk regelement is er ook niet. Het gebouw is van begin jaren 60. Afgewerkt in 1963. Bouwplannen zijn er niet meer.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 01 jan 2013 22:53

Misschien dit dan al eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=21331" onclick="window.open(this.href);return false;

en ook dit item

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=34005" onclick="window.open(this.href);return false;

holzkamin
Topic Starter
Berichten: 18

#12 , 01 jan 2013 23:26

dank je wel voor de link. Ik begrijp dat ik verslagen had moeten krijgen. Maar ik zit nu met een ongeregelde toestand en zou graag een redelijek oplossing vinden zonder dat ik op regelmatige basis te veel moet blijven betalen. Vrederechter heeft al iemand voorgesteld. Zijn er nog ideen? Weet iemand wanneer de wettelijke verplichtingt tot aparte watermeters komt? Blijkbaar komt het daar wel maar wanneer?

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 01 jan 2013 23:39

Er zal bij mijn weten zo wie zo een VME moeten komen MET alle verplichtingen.
Bij de aankoop wat heeft de notaris u overhandigd en wanneer hebt u het appartement gekocht?

holzkamin
Topic Starter
Berichten: 18

#14 , 01 jan 2013 23:48

Gekocht heb ik in april 2010. 0verhandigt heeft de notaris enkel de aankoopakte. de makelaar heeft ook niks van verslagen overhandigd. Ook werd de syndicus door niemand verwittigd dat er een wissel van eigenaars was gebeurd.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#15 , 02 jan 2013 09:41

U moet in het bezit komen van de statuten van het gebouw. Eerder kan er geen antwoord worden gegeven op uw vraag.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”