Doorrekenen beheerkosten aan huurder.

ulrika
Topic Starter
Berichten: 10

Re: Kosten syndicus

#1 , 15 dec 2012 14:28

Wij verhuren een appartement in een blok waar in totaal 6 appartementen zijn.
Het opvolgen van de gemeenschappelijke kosten zoals brandverzekering, water en electriciteit in gemene delen werd tot nu gratis gedaan
door een van de bewoners? Op de bewonersvergadering werd nu voorgesteld om een bedrag van 150 eur per appartement per jaar aan te rekenen
voor deze opvolging.
Mogen wij deze onkost geheel of gedeeltelijk doorrekenen aan onze huurders, het appartement staat op dit ogenblik leeg en we kunnen dus met een nieuwe
huurovereenkomst starten als we huurders gevonden hebben.
Met dank voor jullie goede raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 15 dec 2012 15:28

Het opvolgen van de gemeenschappelijke kosten zoals brandverzekering, water en electriciteit in gemene delen werd tot nu gratis gedaan
door een van de bewoners?
Een beetje zoals een syndicus? Is er een syndicus voor het gebouw?
Doet die bewoner nog andere dingen voor het gebouw dan enkel dat? Want 900€ per jaar lijkt me een riante vergoeding om 1 x de brandverzekering te betalen en 1x de meterstanden van gas en elektriciteit op te nemen en het verbruik door 6 te delen.
Hoe dan ook heeft een huurder geen uitstaans met de brandverzekering voor het gebouw.

ulrika
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 15 dec 2012 22:25

Het is niet de bedoeling om de brandverzekering van het gebouw door te rekenen aan de huurder.
De vraag luid: Mag het administratieve werk van de persoon die alles een beetje opvolgt, doorgerekend worden aan de huurder?
Of 50/50,huurder de helft en verhuurder de helft ?

Er is geen sydicus aangesteld voor het gebouw.

De kosten voor het kuisen vd gemene delen, electr en water voor de gemene delen zijn voor de huurder.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 dec 2012 22:39

Is een tweestrijdige vraag.

Ten eerste dient deze algemene kost dan in het contract vermeld te staan als zijnde ten laste van de huurder.
Ten tweede is het zo dat er geen wettelijke regels bestaan die vastleggen welke algemene kosten dienen gedragen te worden door de bewoner en welke door de eigenaar.
Ten derde is het wel zo dat er voorstellen bestaan, opgemaakt door notarissen of advocaten, die naast de lokale traditie, als algemene leidraad worden gebruikt bij een eventueel geding. Het meest uitgebreide hiervan is het voorstel van Mgr. Wahl. Alle voorstellen rekenen de beheerskosten ten laste van de eigenaar.

Conclusie:

Ja, u kan deze kosten, mits contractueel bepaald, doorrekenen aan de huurder maar zodra deze naar de rechtbank trekt is de kans byzonder groot dat u teruggefloten wordt. Als u natuurlijk die kosten gewoon verrekent in de maandelijkse huurprijs is er niemand die hier wat tegen kan doen; een huurprijs wordt nog steeds onderhandeld...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”