Huurders appartement belemmeren verkoop naburig appartement

hendrika
Topic Starter
Berichten: 3

Huurders appartement belemmeren verkoop naburig appartement

#1 , 05 dec 2012 11:15

Hallo

Hopelijk kan iemand hier raad geven want ik ben zelf ten einde raad.

Anderhalf jaar geleden werd één van de twee andere appartementen in mijn gebouw verkocht en kort daarna verhuurd. De huurders bleken allesbehalve een goede aanwinst voor het gebouw (geluids- en stankoverlast, vandalisme aan de gemeenschappelijke delen, diefstal uit de gemeenschappelijke berging, totaal gebrek aan respect, ...), en zowel ikzelf als de eigenaar van het overige appartement zijn intussen letterlijk gaan lopen uit het gebouw. Tot treurens toe klaagden we bij de eigenaars van het betreffende appartement, maar zij leven nu nog steeds in ontkenning en beweren dat er geen enkel probleem is (de huurders betalen blijkbaar wel tijdig hun huur). Met de huurders zelf valt niet te praten, zij ontkennen tevens alles en lachen ons gewoon uit.

Nu heb ik zelf een half jaar geleden mijn appartement te koop gezet, dit was ik hoe dan ook van plan maar de huurders hebben het proces versneld (de eigenaar van het overige appartement gaat zijn appartement volgende week overigens ook te koop aanbieden en woont al enkele maanden niet meer in het gebouw). De markt is niet goed, maar de huurders maken het vrijwel onmogelijk om het appartement te verkopen. Zeker nu ze de enige bewoners zijn in het gebouw lappen ze alle regels aan hun laars, maken ze de gemeenschappelijke delen telkens opnieuw erg vuil, maken ze lawaai als er mensen komen kijken, zorgen ze ervoor dat heel het gebouw stinkt naar sigaretten en ander rookmateriaal, ... Geen goede eerste indruk!

De druppel kwam er deze week, toen bleek dat de gevel beschadigd was -vermoedelijk door hun vrienden die zich telkens wild parkeren in mijn (!) carport, en de huurders hadden dit niet gemeld (zoals steeds). Zowel de verhuurder als huurders ontkennen opnieuw dat zij er iets mee te maken hebben, maar ik stel mij wederom ernstige vragen! Bovendien schrikt dit potentiële kopers nog meer af!

Dit is zo'n zonde want mijn appartement is prachtig, heb er mijn ziel in gestoken om het helemaal in orde te brengen, en door die huurders wordt alles verpest. Dit kost mij hopen geld!

Ik heb lang gehoopt dat de huurders vanzelf wel zouden weggaan en denk nog steeds dat ze er niet lang zullen wonen (het is op hun jonge leeftijd al hun zoveelste verblijf), maar de tijd begint voor mij te dringen.

Kan ik hier iets aan doen? De eigenaars dwingen om desnoods een einde te maken aan het huurcontract (ik besef dat huurders erg beschermd zijn) of op zijn minst een schadevergoeding eisen voor het belemmeren van de verkoop van mijn appartement?

Alvast heel erg bedankt voor advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 dec 2012 18:16

Is er geen syndicus aangesteld in het gebouw of valt het gebouw niet onder de appartementswet?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”