De raad van mede-eigendom kan geen enkele beslissing nemen met betrekking tot het al dan niet naleven van de statuten. Zelfs de AV kan dat niet.
De opdrachten van de syndicus liggen verspreid over verschillende wetsbepalingen. De belangrijkste is art. 577-8, §4 BW. Bovendien kunnen ook de statuten bevoegdheden toewijzen aan de syndicus alsook via een beslissing van de AV.
De opdracht van de raad van mede-eigendom is klaar en duidelijk. Art. 577-8/1 BW: " In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht. Deze raad, die enkel bestaat uit mede-eigenaars, wordt ermee belast erop toe te zien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert, onverminderd artikel 577-8/2. Daartoe kan hij, nadat hij de syndicus op de hoogte heeft gebracht, kennis nemen en een kopie maken van alle stukken of documenten die verband houden met het beheer door deze laatste of betrekking hebben op de mede-eigendom. Hij kan, elke andere opdracht of delegatie krijgen, zo de algemene vergadering daar met een meerderheid van drie vierde van de stemmen toe beslist, behoudens de bij de wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheden. Een door de algemene vergadering verleende opdracht of delegatie mag slechts betrekking hebben op uitdrukkelijk vermelde handelingen en geldt slechts voor één jaar. De raad van mede-eigendom bezorgt de mede-eigenaars een omstandig halfjaarlijks verslag over de uitoefening van zijn taak."
Daar ik altijd van oordeel was dat de algemene vergadering heer en meester is van de vereniging en derhalve inzake de statuten van mede-eigendom beslissingen kan nemen, stelt u nu dat de algemene vergadering dit absoluut niet kan.
Dus als ik het goed begrijp kan de algemene vergadering niet bepalen dat de syndicus driemaandelijkse provisies mag opvragen om volgens jaarlijks een afrekening neer te leggen, terwijl dit nu statutair bepaald is op driemaandelijkse afrekeningen?
Maar het kwaad is intussen gebeurd : in ons gebouw werd statutair (dus vanaf het ontstaan van het gebouw en de vereniging) bepaald dat om de drie maanden een afrekening moet worden opgemaakt, maar nu heeft de syndicus aan de raad van mede-eigendom gevraagd om om de driemaanden provisies te mogen opvragen en slechts jaarlijks een afrekening neer te leggen. De raad zou hiermede akkoord zijn gegaan, volgens de syndicus.
Hoe moet dit nu verder?
Kunt u dit even nader toelichten?