Diverse vragen

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Diverse vragen

#1 , 26 nov 2012 22:17

Hallo,

Ik heb enkele vragen als volgt:

1) blijkbaar is de akte van mede-eigendom aangepast tengevolge van de nieuwe wetgeving, wat zijn de (hoofd)redenen om dit te doen? hiervoor werd 650 euro in rekening gebracht, normale FMA denk ik?

2) op de komende AV staat een agendapunt: goedkeuring kostenverdeling gemene lasten (80% stemmen vereist)... waarom, dit staat toch al in de basisakte !?

3) onze vorige syndicus heeft 2 jaar op rij nagelaten een AV te organiseren, laat staan een afrekening... nu stuurt de nieuwe syndicus een soortement van afrekening voor die 2 jaar, die bevat volgende details: uw aandeel in de kosten, uw betalingen, saldo

dit vind ik op zijn minst nogal cryptisch, zeker gezien de geruchten dat er stukken ontbreken in de boekhouding, die trouwens maanden heeft gelegen bij een ME...

wat mag ik verwachten van een afrekening? ... ik bedoel ik wil mijn kosten wel betalen maar wil toch zeker weten wat er toen gedaan is, de bewijzen zien etc... en aangezien de syndicus toen niets gedaan heeft, wens ik ook zijn ereloon niet te betalen, evenals onbewezen kosten (zoals ontbrekende facturen).

4) blijkbaar heeft een mede-eigenaar het afgelopen jaar een extra licht gezet in zijn autostaanplaats, wel afgetakt van de gemeenschappelijke verlichting, regelmatig staat hij daar garagist te spelen !!! kan dit zomaar?


groeten en thx voor antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 nov 2012 16:17

1. Het aanpassen van de statuten is wettelijk verplicht ingevolge art. 19, §2 van de wet van 2 juni 2010: "De syndicus bedoeld in artikel 577-4, § 1, derde lid, 4° van hetzelfde Wetboek legt binnen zesendertig maanden na de inwerkingtreding van deze wet een aan de artikelen 577-3 tot 577-14 van hetzelfde Wetboek aangepaste versie van de bestaande basisakte, het reglement van mede-eigendom en het huishoudelijk reglement ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering. Voor zover de algemene vergadering op hetzelfde of een later tijdstip geen wijzigingen aanbrengt aan de basisakte, is voor de aangepaste tekst van het reglement van mede-eigendom geen authentieke akte vereist. Indien een authentieke akte wordt verleden, zal de hypothecaire publiciteit van deze akte uitsluitend gebeuren op naam van de vereniging van mede-eigenaars."

Is die 650 EUR door een derde? Zo ja, dan moest dat voorafgaandelijk goedgekeurd worden door een algemene vergadering. Ik weet niet wat 'FMA' betekent.

2. Dat staat in het reglement van mede-eigendom. Die verdeelsleutels kunnen enkel gewijzigd worden via een statutenwijziging. Bovendien als dat op de dagorde staat dan moet daar staan waarover het gaat. De voorliggende beschrijving is ruimschoots onvoldoende.

3. Is er geen commissaris van de rekeningen aangesteld die belast is met de controle van de boekhouding? Het spreekt voor zich dat die afrekening onduidelijk is.

4. Neen. Er moet toestemming zijn van de AV als men aan gemeenschappelijke delen werken wil uitvoeren. De syndicus moet in dat geval optreden.

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#3 , 28 jan 2013 11:19

Ondertussen heb ik syndicus aangesproken over die wel erg beknopte afrekening van 3 lijntjes... hij heeft mij een huisbezoek gebracht eind november 2012 met de bedoeling de facturen mbt op die afrekening in te laten kijken... helaas had hij die niet bij.

Ook op de voglende AV op 18 december geen facturen te bekennen, heb dan afspraak gemaakt op zijn kantoor eind december... helaas geen enkele factuur te bekennen !? Hij beloofde mij die alsnog op te snorren, in te scannen en door te mailen. Telefonisch vertelde hij tegen een ander ME dat hij er iemand aan wou zetten om copieen op te vragen bij leveranciers aan de hand van betalingsbewijzen.

De betreffende boekhouding is overgekomen van een vorige syndicus die deze heeft afgegeven bij een mede-eigenaar die aangesteld werd als 'commissaris'... maar volgens andere leden van de raad van bestuur wil hij die niet geven en kregen zij die ook niet te zien, wat ik zeer raar vindt !!! Achterhouden van boekhoudkundige stukken die eigendom zijn van de VME, noemen we dat geen diefstal.

Ondertussen kreeg ik een aanmaning in de bus van de syndicus mbt achterstal, ik heb hem dan via AS aangemaand om die bewijsstukken alsnog ter beschikking te hebben. Volgende optie is vrederechter, pfff

Daar zal het een spelletje welles/nietes worden over die facturen

Hoe pak ik dit best aan ??? zowel syndicus als commissaris oproepen, evt verklaring vorige syndicus dat hij/zij de facturen heeft overgedragen...


mvg

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”