opsplitsing kavel van appartementen

gregor
Topic Starter
Berichten: 20

opsplitsing kavel van appartementen

#1 , 22 nov 2012 09:06

wij zijn een entiteit die bestaat uit 19 appartementsgebouwen naast elkaar van 5 hoog. alle appartementen vallen onder dezelfde syndicus. Het enige gemeenschappelijke dat er is, is het dak. Voor de rest kan elke blok op zichzelf bestaan. Nu zijn er 3 blokken die al jarenlang van syndicus willen veranderen maar dit wordt steeds tegengehouden door een kleine meerderheid op elke AV. Is er een wettelijke mogelijkheid om de originele akte te wijzigen en de gebouwen zelfstandig te laten bepalen welke syndicus ze willen nemen of zijn wij gedoemd voor het leven.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 nov 2012 09:56

Dat is mogelijk:
1) ingeval de hoofdvereniging bestaat uit twintig kavels of meer -> voorzien in de vorming van deelverenigingen per gebouw bij een groep van gebouwen.
2) ingeval in een gebouw een fysieke verdeling in duidelijk te onderscheiden onderdelen aanwezig is, per onderdeel van het gebouw.

Als ik het goed begrijp zijn er 19 appartementsgebouwen die elk 5 verdiepingen tellen. Hoeveel kavels zijn er dan per gebouw? Hebben zij een afzonderlijke ingang?
Uit jouw vraag leid ik af dat je deelverenigingen wil met rechtspersoonlijkheid.

Als je zegt dat er enkel een gemeenschappelijk dak is, moet je wel zeker zijn of dat werkelijk zo is. Als de gebouwen tegen elkaar gebouwd zijn, wil dat niet automatisch zeggen dat niet elk gebouw over een afzonderlijk dak beschikt. Bovendien moet ook naar de constructie van de gebouwen gekeken worden. Staan ze los van elkaar, hangen ze aan elkaar vast, etc. Ook zaken zoals officiële meters van water en elektriciteit moet bekeken worden. Ook de wegen die voor en achter de gebouwen liggen zijn belangrijk. De grond zal sowieso algemeen gemeenschappelijk zijn.
Als je zal die zaken hebt bestudeerd en je een goed zicht hebt kan je overwegen om over te gaan tot de vorming van deelverenigingen.

Dat gaat wel veel werk zijn want je zal
- een hoofdsplitsingsakte voor het hele domein moeten opstellen en voor elke deelvereniging (m.a.w. elk gebouw) een ondersplitsingsakte;
- aandelen moeten vormen op het niveau van elke deelverenigingen;
- de algemeen gemeenschappelijke delen (die voor iedereen zijn) en de particulier gemeenschappelijke delen (voor het individueel gebouw) nauwkeurig moeten bepalen.

Deze hervorming moet goedgekeurd worden met een meerderheid van 80% in de hoofdvereniging.

Tot slot zijn er ook nog de kosten, in jouw geval ga je in totaal met 20 statuten zitten als je voor elk gebouw een deelvereniging wil maken.

Ik zou zeggen bezint eer ge begint. Als je de problemen met de syndicus zou uitleggen, dan kunnen we misschien alternatieven voorstellen.

gregor
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 22 nov 2012 12:44

aan float : bedankt voor uw snelle reaktie. Zoals u het beschrijft is het inderdaad eerst bezinnen alvorens te beginnen.
ik kom later terug op deze zaak.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 23 nov 2012 11:37

Tot slot zijn er ook nog de kosten, in jouw geval ga je in totaal met 20 statuten zitten als je voor elk gebouw een deelvereniging wil maken.
Minimaal, 1% van de waarde van het gebouw (inclusief de grond). Plus de kosten voor de opstelling van de basisakte (reken op minstens 50 EUR/blad, plus 2.000 EUR per akte - zeer ruwe schatting).

Gebouwen op één terrrein of elk op zijn eigen stuk grond?
Weet je het niet?
Vraag het kadastraal plan op (circa 20 EUR). Dat is leerrijk. Geeft aan waar de bovengrondse en ondergrondse gebouwen zich bevinden. Op basis daarvan kan men vlug inschatten op de splitsing in DeelVME met rechtspersoonlijkheid realistisch is.
Ik zou zeggen bezint eer ge begint. Als je de problemen met de syndicus zou uitleggen, dan kunnen we misschien alternatieven voorstellen.
Ik sluit mij daarbij volmondig aan, gebaseerd op concrete gevallen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”