aangifte tegen een syndius

IBAG
Topic Starter
Berichten: 15

aangifte tegen een syndius

#1 , 12 apr 2007 20:31

Wij hebben 1,5 jaar geleden een aangifte tegen een syndicus bij de rechtbank ingediend. Volgens ons was het dossier wat wij er bijgevoegd hadden overzichtelijk en duidelijk. Bij regelmatige navraag bij de rechtbank werd ik van een dienst na de andere gestuurd met de antwoord het is nog in vooronderzoek.

Bij mijn laatste navraag heeft mij de procureur gezegd ik moest maar zijn secretariaat op bellen, zijn secretariaat heeft mij dann gezegd dat de akte al 6 maanden bij hem ligt, ik heb terug na hem gebeld en als antwoordt gekregen ?dat kan niet zijn?.

Wat moet men nu als gewone burger doen om hier een ordentelijke antwoordt te krijgen. Bestaat er bij de rechtbank ook zo iets als een ombudsman?

Bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 12 apr 2007 22:30

Hallo,

Probeer hier eens

De federale ombudsman / Le M?diateur f?d?ral

Hertogsstraat 43 Rue Ducale
Brussel 1000 Bruxelles
Tel. 02/289.27.27
Fax 02/289.27.28
http://www.mediateurfederal.be/
email@federaalombudsman.be

Zij behandelen klachten over onder andere FOD justistie

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 apr 2007 11:23

?Art.151.? 1...Het openbaar ministerie is onafhankelijk in de individuele opsporing en vervolging onverminderd het recht van de bevoegde minister om de vervolging te bevelen en om de bindende richtlijnen van het strafrechtelijk beleid, inclusief die van het opsporings- en vervolgingsbeleid, vast te leggen....? 3. De Hoge Raad voor de Justitie oefent zijn bevoegdheden uit in volgende materies:...8? met uitsluiting van enige tuchtrechtelijke en strafrechtelijke bevoegdheid :- het ontvangen en het opvolgen van klachten inzake de werking van de rechterlijke orde...?(Grondwet 17 februari 1994).

Niet ??n van de 623 klachten in 2000 achtte de Hoge Raad voor de Justitie gegrond.Wegens de zeer extensieve interpretatie van voornoemde ?onafhankelijkheid? en de samenstelling van de Hoge Raad vrijwel exclusief uit ?Mensen van het Recht?(HUYSE,L.,SABBE,H.,De mensen van het recht,Leuven Van Halewyck 1997;SCHOENAERTS,B.,LAMIROY,M.,De Belgische Justitie.Een Kafkaiaanse nachtmerrie. Analyse & Remedie,Gent Mys en Breesch 1995,383p) zal er sedertdien ongetwijfeld niets ten goede veranderd zijn.

?Art.5bis.?1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf...?3.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.?(Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).

U kan zich dus ?benadeelde persoon? verklaren op het secretariaat van het openbaar ministerie.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”