Een syndicus, wettelijk ambtenaar???

Goliard
Topic Starter
Berichten: 75

Een syndicus, wettelijk ambtenaar???

#1 , 20 nov 2012 18:01

Ik las onlangs een tekst waarin beweerd werd dat een syndicus, ik citeer, als "een wettelijk ambtenaar" dient beschouwd te worden!

Is deze stelling correct?
En op welke legale teksten is ze dan eventueel gebaseerd?

Dank voor uw eventuele reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 nov 2012 18:38

Bron?

De syndicus is een wettelijk orgaan.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 20 nov 2012 18:47

Waar haalt u dat vandaan .....

Enkel (uit http://www.habitos.be" onclick="window.open(this.href);return false;)
Drie partijen kunnen optreden als syndicus:
Een mede-eigenaar
Een mede-eigenaar mag de taken van de syndicus op zich nemen. De praktijk heeft echter al vaak aangetoond dat dit na verloop van tijd tot spanningen kan leiden tussen de mede-eigenaars-syndicus en de andere mede-eigenaars.
Belangrijk om weten is dat de mede-eigenaars-syndicus een professionele aansprakelijkheid draagt voor de taken die hij vervult.
Een professionele syndicus
In de meeste gevallen wordt een beroep gedaan op deze professionele syndicus. Volgens de Wet van 6 september 1993 op het Statuut van de Vastgoedmakelaars, is de activiteit van verkoop, verhuur en beheer van gebouwen wettelijk voorbehouden aan de erkende vastgoedmakelaars en aan diegenen tot wiens normale beroepsactiviteit deze activiteiten behoren, mits zij onderworpen zijn aan de tucht van een erkende beroepsinstantie.
De voordelen van een professionele syndicus liggen voor de hand. Hij of zij heeft de nodige vakkennis en stelt zich neutraal op tegenover de mede-eigenaars. In grote gebouwen kunnen al eens gunstige blok-tarieven worden afgesproken.
De kostprijs wordt vaak berekend per mede-eigenaar op jaarbasis en varieert tussen de 80 en 250 euro.
De advocaat-syndicus
Een advocaat kan ook optreden als syndicus. Hij moet hiertoe wel de toestemming krijgen van zijn stafhouder

Reclame

Goliard
Topic Starter
Berichten: 75

#4 , 20 nov 2012 19:50

Ik vermoed dat de tussenkomst door Franciscus niet bestemd is voor dit topic???

Quid?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 nov 2012 20:07

En waarom niet? Hij somt toch de mogelijke partijen op, en een wettelijke ambtenaar staat er niet bij.
Een syndicus wordt NIET benoemd en vermeld in het Belgische Staatsblad en wordt ook niet benoemd door de Koning.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 nov 2012 20:12

Goliard, ik zou graag de bron weten om het in een bredere context te plaatsen.

Goliard
Topic Starter
Berichten: 75

#7 , 20 nov 2012 20:26

float,

Ik las een tekst uitgaande van een BVBA die deze vermelding maakte!

En ja, het begrip "ambtenaar" deed me toch even opkijken!

Een syndicus lijkt me een vrij beroep, waarbij, misschien, een promotie tot "wettelijk ambtenaar" mogelijk zou kunnen zijn ...

Mààr toch!?

Goliard
Topic Starter
Berichten: 75

#8 , 20 nov 2012 21:10

float,

Ik kan er in komen dat een syndicus, in zijn hoedanigheid van orgaan (sic!) van een VME, een "wettelijke functie" bekleedt!

Mààr kan hij dan ook aanspraak gaan maken op de status van "wettelijke ambtenaar", als men wéét dat die syndicus operationeel is in een commercieel immo-vennootschap!?
Zoeits lijkt me toch onvereenigbaar .... of toch niet?

???

Goliard
Topic Starter
Berichten: 75

#9 , 20 nov 2012 21:16

@ mava 105

Volgens Art. 577-8 C) § 2 kan een syndicus ook "benoemd" worden; dus dit lijkt niet voldoende om zijn z.g. status van "ambtenaar" te gaan betwisten ...
Een benoeming door de Koning als voorwaarde dan?
Zou dit wel voldoende zijn, denk je?

Vermits heelwat syndici ook operationeel zijn in commerciële sectoren lijkt me het niet erg gepast om te gaan dwepen met ... "ambtenaar!?
Of vergis ik me?

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 20 nov 2012 21:45

Het woord syndicus wordt ook voor andere beroepen gebruikt.
vb de syndicus (stafhouder) van de kamer gerechtsdeurwaarders.

en net zoals @float vraagt WAAR staat dat?

freelance
Berichten: 2615

#11 , 20 nov 2012 21:50

Ik las onlangs een tekst waarin beweerd werd dat een syndicus, ik citeer, als "een wettelijk ambtenaar" dient beschouwd te worden!
Deze topic lijkt de richting uit te gaan van het bepalen van het geslacht der engelen .

"Een ambtenaar is in de ruime zin van het woord iemand die in de openbare sector werkt. Die sector bestaat uit:

de federale overheid;

de administratie van de Gemeenschappen en de Gewesten;

de administratie van de provincies en de gemeenten (met inbegrip van de OCMW’s)

speciale korpsen zoals het leger, het Rekenhof, de rechterlijke macht enz."


Mogelijks dat een syndicus die voor de overheid werkt een "ambtenaar " zou kunnen zijn ( als hij aan de gestelde voorwaarden zou voldoen ) .
Een syndicus "operationeel in een commerciële immo venootschap " zal dit wellicht niet zijn .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Goliard
Topic Starter
Berichten: 75

#12 , 20 nov 2012 22:29

@freelance,

Dank voor je tussenkomst!

U vertolkt volkomen mijn gedachtengang terzake ...
Maar ik wou (voorzichtig) mijn licht toch maar opsteken bij deskundigen in de materie!

U blijft wèl voorzichtig (sic!) wanneer U stelt dat ....
Een syndicus 'operationeel in een commerciële immo-vennootschap' dit wellicht niet zal zijn!
;-)


Enne ... ik dacht dat mijn vraagstelling toch ook voldoende duidelijk was?

Goliard
Topic Starter
Berichten: 75

#13 , 20 nov 2012 22:32

Het woord syndicus wordt ook voor andere beroepen gebruikt.
vb de syndicus (stafhouder) van de kamer gerechtsdeurwaarders.

en net zoals @float vraagt WAAR staat dat?

--------

De vraag betreft het uitoefenen van de functie van 'syndicus in een VME', en dit in functie van de legale voorschriften in deze materie.

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 20 nov 2012 22:51

Uiteraard moet de syndicus zoals iedere inwoner de wet respecteren en volgen.
De specifieke wetgeving rond appartementen en de taken die een syndicus heeft moet hij/zij volgens de uitgeschreven procedures uitvoeren.

Net hetzelfde een bakker of beenhouwer moet evenzo de voor hen geldende wetgevingen volgen maar dat maakt hen geen ambtenaren.

Een ambtenaar (statutair) is iemand die bij een openbaar bestuur is aangesteld om een deel van de overheidstaak uit te voeren, mits ondergeschikt aan hoger gezag. Afhankelijk van hun functie, leggen ambtenaren een eed af.
Een syndicus van een gebouw heeft niet de functie om een gedeelte van het openbaar bestuur uit te oefenen en legt bij mijn weten ook geen eed af.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 nov 2012 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance
Berichten: 2615

#15 , 20 nov 2012 23:09

Mààr kan hij dan ook aanspraak gaan maken op de status van "wettelijke ambtenaar", als men wéét dat die syndicus operationeel is in een commercieel immo-vennootschap!?
Zoeits lijkt me toch onvereenigbaar .... of toch niet?

???
Een professioneel syndicus heeft inderdaad een bepaald "wettelijk statuut " .
Als hij bovendien geslaagd zou zijn in examens voor een betrekking als "ambtenaar " dan zou hij zich "wettelijk ambtenaar / Erkend syndicus " kunnen noemen , en bijgevolg operationeel kunnen zijn in een commerciële venootschap .
Volgens mij is het niet onverenigbaar , doch wellicht uitzonderlijk , zoniet onbestaande... 8_)
Als politici al bedrijvig kunnen zijn in de privé , waarom dan niet een "ambtenaar / Syndicus " ?

"Voorzichtigheid in stellingname is de moeder van de forumwinkel".
Zonder afbreuk te doen aan bovenstaande bijdrage(n) meen ik dat een zaak langs vele kanten kan bekeken worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”