Kosten algemene vergadering

inforg
Topic Starter
Berichten: 3

Kosten algemene vergadering

#1 , 12 apr 2007 17:09

Ik ben eigenaar van een appartement in een appartementsgebouw.
Jaarlijks wordt een algemene vergadering gehouden in een door de syndicus gehuurd lokaal (hotel).
De kosten van dit lokaal vallen ten laste van alle mede-eigenaars, doch ik heb mijn bedenkingen over het aanrekenen van de kosten van de persoonlijke consumpties van aanwezigen en syndicus.
Is het normaal dat deze persoonlijke kosten ten laste vallen van de gemeenschap en dat dus de afwezigen eveneens dienen tussen te komen in deze kosten en ook van deze van de (beroeps)syndicus.

Dank voor de informatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 12 apr 2007 19:08

In principe zijn de kosten van de eerste zitting van de jaarlijkse algemene vergadering ten laste van de syndicus.

Bepaalde kosten kunnen ten laste gelegd worden van de VME (= alle eigenaars), zo dit vooraf bepaald werd in de statuten of punctueel via een expliciete, geagendeerde en gebudgeteerde beslissing van de vorige AV.

Een vermelding in het contract van de syndicus is vermoedelijk enkel geldig, als dit contract vooraf (= ten laatste met de uitnodiging van de vorige AV) verspreid werd naar alle mede-eigenaars.

inforg
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 apr 2007 19:29

Dank voor de informatie.

In feite is het dus zo dat iedereen zijn eigen kosten draagt. De enen nemen inderdaad bij wijze van spreken een trapist en de anderen een plat waterke.
En de syndicus wordt daarenboven betaald voor zijn diensten.

Maar, uit dit forum blijkt dat heel wat syndici zich heer en meester achten.

Reclame

consulent
Berichten: 102

#4 , 13 apr 2007 00:18

Ik ben eigenaar van een appartement in een appartementsgebouw.
Jaarlijks wordt een algemene vergadering gehouden in een door de syndicus gehuurd lokaal (hotel).
De kosten van dit lokaal vallen ten laste van alle mede-eigenaars, doch ik heb mijn bedenkingen over het aanrekenen van de kosten van de persoonlijke consumpties van aanwezigen en syndicus.
Is het normaal dat deze persoonlijke kosten ten laste vallen van de gemeenschap en dat dus de afwezigen eveneens dienen tussen te komen in deze kosten en ook van deze van de (beroeps)syndicus.

Dank voor de informatie
Tenzij anders voorzien (bv. ooit beslist) vallen alle noodzakelijke kosten gemaakt voor de VME ten laste van ALLE mede-eigenaars. Ook deze gemaakt voor de organisatie van een AV en deze gemaakt tijdens de doorgang van een vergadering worden normaal onder alle eigenaars verdeeld . Hier dus het afhuren van de lokatie en de consumpties. Uiteraard dient de VME niet tussen te komen in de consumptiekosten van de syndicus (zeker niet als die professioneel is). In se wordt het principe gehanteerd dat de afwezigen ongelijk hebben. De AV vindt maar eenmaal per jaar plaats, dus moet je maar komen. Aangezien het natuurlijk niet altijd voor iedereen mogelijk is om aanwezig te zijn, wordt wel vaak tijdens een vergadering beslist dat de consumptiekosten door de aanwezigen dienen te worden betaald. In kleinere gebouwen rekenen de eigenaars zelf spontaan hun consumpties af zodat de syndicus/VME ze niet eerst dient voor te schieten.

Mvg.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”