Wederzijds gebruik elkaars kelder - hoe regelen?

kaptzeppos
Topic Starter
Berichten: 9

Wederzijds gebruik elkaars kelder - hoe regelen?

#1 , 17 nov 2012 23:18

Beste,

Ik zit met volgende dringende vraag: ik ga binnenkort een compromis tekenen voor aankoop van een appartement.

Nu blijkt echter dat de huidige eigenaar al enkele jaren een mondeling akkoord heeft met een andere eigenaar om elkaars kelder te gebruiken (ze zijn gewisseld van kelder) maar dit staat niet in de basisakte.

Nu is het voor mij en de andere eigenaar toch belangrijk dat we deze situatie behouden (het is gewoon veel logischer door nabijheid staanplaats). Kunnen we dit oplossen door een onderhandse overeenkomst te tekenen waarin dit staat, en waar ook zou staan dat dit 'overgaat' naar de volgende eigenaars indien 1 van ons z'n appartement zou doorverkopen? Iets als een wederzijds exclusief gebruiksrecht op elkaars kelder, bestaat dat? En kan dat dan bvb toegekend worden op het appartement(kavel?) ipv op de eigenaars zodat het altijd overgaat op de volgende eigenaar? Ik ga het allicht te ver zoeken??

Ik weet dat het aanpassen van de basisakte de eenvoudigste oplossing is, maar dit brengt allicht extra kosten mee en willen we dus vermijden (weet iemand wat die kosten zijn?)

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 18 nov 2012 11:11

Ik weet dat het aanpassen van de basisakte de eenvoudigste oplossing is, maar dit brengt allicht extra kosten mee en willen we dus vermijden (weet iemand wat die kosten zijn?)
Leg die vraag voor aan uw notaris. Ik hoop dat je niet deze kiest van de verkoper.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 nov 2012 12:34

art. 9, tweede lid Wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt: "Wanneer een notaris tegenstrijdige belangen of de aanwezigheid van onevenwichtige bedingen vaststelt, vestigt hij hierop de aandacht van de partijen en deelt hen mee dat elke partij de vrije keuze heft om een andere notaris aan te wijzen of zich te laten bijstaan door een raadsman. De notaris maakt hiervan melding in de notariële akte.".

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”