Afsluiting op scheidingslijn.

Franciscus
Berichten: 38601

Re: Afsluiting op scheidingslijn.

#16 , 24 nov 2012 18:28

U hoeft niet te wachten tot dat dossier bij de politie aankomt.
Vraag het dossiernummer en ga zelf naar de politie.

Op zich vind ik het wel raar dat de gemeente (met hun dienst milieu/bouwen) evengoed bevoegde ambtenaren heeft die kunnen tussenkomen.
Ook
Artikel 148 van het Decreet van het Vlaams Gewest houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening bepaalt dat onverminderd de bevoegdheden van de agenten en de officieren van gerechtelijke politie, de stedenbouwkundige inspecteurs, de andere door de Vlaamse Regering aangewezen ambtenaren, alsmede de door de gouverneur aangewezen ambtenaren van de provincie en van de gemeenten in zijn provincie, bevoegd zijn om de in deze titel omschreven inbreuken op te sporen en vast te stellen door een proces-verbaal dat geldt tot bewijs van het tegendeel.

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
redak
Berichten: 205

#17 , 24 nov 2012 18:51

Dan komt daarbij ook nog het financiële aspect kijken....
denk dat het probleem is dat de TS een mooie haag wil maar het niets mag kosten.

Zoals de TS ook al aanhaalde aan de andere kant van het perceel een niet meer onderhouden haag: wat wil je van een buur van 96 jaar dat die daar nog bezig is met zijn haag te onderhouden ? Trouwens als deze gemeenschappelijk is dan moet u uw eigen kant onderhouden en kan je niet zien dat de andere kant niet onderhouden is !

Dat is een reden waarom veel mensen tegenwoordig geen haag niet meer plaatsen : te veel onderhoud voor nodig vooral als je ouder wordt.

Mogelijks eens met die buur gaan spreken of wachten tot er nieuwe buren zijn en dan misschien al de eerste stap zetten en vragen hoe zij de afsluiting zien. De meeste "problemen" kunnen al voorkomen worden door een goed contact met je buren.
Mensen denken niet aan andere mensen maar aan zichzelf.
'tja er is zo'n gezegde van "de pot verwijt ..."

Wij hebben enkele jaren terug ook onze haag verwijderd (in onderling overleg met onze buren) en zo'n, zoals u het noemt, lelijke afsluiting geplaatst. En volgens ons heeft het alleen maar voordelen : een ruimere tuin, minder snoeiwerk, minder afval. Mits wat creativiteit kan het "doodse" zicht ook omgetoverd worden naar een aangenaam zicht.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#18 , 24 nov 2012 19:51

Ja redak zoals u het zelf aangeeft: Praten met je buren is belangrijk! Men heeft mij niet aangesproken maar zomaar houten panelen geplaatst van 2,30 m hoog.
Waarom zijn er regels gemaakt op stedenbouwkundig vlak denkt u?

Ik verwijt mijn andere buur van 96 jaar niks hoor. Dat is een heel lieve dame die steeds haar tuin en de scheiding onderhouden heeft.
Wij hebben hier jaren in een zeer verdraagzame sfeer geleefd. Zelfs nu nog ondanks het feit dat de omheining wegkwijnt onder de zieke sparren die niet meer gesnoeid worden.


Mijn zorgen zijn gericht naar de toekomst waar een nieuwe eigenaar zich zal vestigen.
Wat als ook die zomaar zonder overleg een afsluiting plaatst buiten de toegestane normen ?
Daar gaat het onderwerp over. Die citaten haalt u uit de context.

U verwijdert uw haag in overleg met uw buren. Dit is hier niet gebeurd.
Dit alleen blijkt hier niet het probleem. Hier wordt iets geplaatst dat niet past in een natuurlandschap.
Niet volgens de normen van de verkaveling.
Bovendien pal voor mijn woonkamer. Het hindert.
Ik zit net in een houten kist.
U moest eens zien wat ik zie!
Heel mijn woongedeelte ligt aan de scheidingskant waar die houten panelen en betonnen platen staan.
Niet alleen ik reageer zo verontwaardigd.
Er zijn voorbijgangers die even verbaasd kijken als ik.
Alleen met dat verschil dat zij even voorbij rijden en ik er dagelijks op kijk.
Ik kan er zelfs niet meer naast kijken.
Weg velden, bomen, beek, groen...
Alleen houten panelen!

Ja Franciscus ik vind het ook raar dat "het dossier" doorgegeven is aan de politie.
Ik vraag best even uitleg aan de dienst waar mijn mail met foto's aangekomen is.
Men spreekt al van "een dossier"?

Ik vind dat de gemeente voor de orde op zaken moet instaan.
Ik start geen procedure op.
Ik meld enkel wat volgens mij niet kan.
Regels zijn er om nageleefd te worden.
Het zou nogal een zootje worden indien iedereen zomaar deed waar hij zin in had.

We moeten met z'n allen samenleven in de maatschappij en daar zijn normen nodig alsook diensten die alles in goede banen leiden en ervoor zorgen dat die normen nageleefd worden.
Niet alleen op stedenbouwkundig vlak.

Soms denk ik "Waar maakt een mens zich druk om".
Maar soms hebben juist de mensen die over alles heen lopen en er maar op los leven een reactie nodig die hen even doet stoppen om op die manier te leven.
Het zijn niet de mensen die er maar op los leven die hinder ervaren maar wel de verdraagzame mensen die steeds opnieuw op een verstandige manier proberen te reageren.
Het kan wel even te ver gaan!
Ik denk dat ik door mijn reactie nu even zo'n mensen een "stop met de manier waarop jullie handelen" toegeroepen heb.

Het gaat hier om meer dan alleen een houten afsluiting...het is nu genoeg geweest!

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#19 , 24 nov 2012 20:41

@ elvier @ redak
Op pagina 1 van deze topic zijn verschillende adviezen gegeven omtrent de juridische aspecten .
Hierop doorgaan middels morele , esthetische en andere redenen zal m.i. resulteren in een eindeloos over en weer gepraat ( in het beste geval ) die niets meer met de oorspronkelijke vraagstelling te maken hebben . ( off topic dus ) .
Gezien het juridisch karakter van het forum dienen onze antwoorden dan ook strict juridisch te blijven , zo niet wordt het een praatbarak .
Voor dergelijke onderwerpen bestaat hier trouwens op het forum de rubriek "Praatcafe " .

@elvier . Wanneer u de betreffende stedenbouwkundige regels hier zou kunnen posten , hebben we terug iets om "on topic " te gaan , en kan het nuttig zijn voor iedereen om daarvan kennis te nemen . Stedenbouwkundige regels kunnen verschillen van gemeente tot gemeente , en zelfs van verkaveling . Er kan dus niet gezegd worden dat de overheid niets doet .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

redak
Berichten: 205

#20 , 25 nov 2012 11:50

@freelance : mijn advies was inderdaad niet juridisch, sorry hiervoor, maar volgens mij is een goed contact met de buren een zeer eenvoudige manier om burengeschillen te verkomen waardoor juridisch advies niet meer nodig is en dat lijkt mij toch nog meer aangeraden want eenmaal de juridische weg ingeslaan dan krijg je meestal burenruzies die niet meer te stoppen zijn.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#21 , 26 nov 2012 17:58

mail van stedenbouwkundige dienst gemeente met het volgende:



De politie zal ter plaatse gaan en waarschijnlijk een PV opstellen van de overtreding.
Voorlopig hebben wij geen dossiernummer.


Het is langs gemeenteraad gepasseerd blijkbaar.
Ik hoop maar dat het geen politiek getinte oplossing wordt!

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#22 , 28 dec 2012 16:32

Nog steeds geen nieuws.
Politie reageert niet.

Dus heb ik vandaag de inspectie in Brussel gemaild.
Ben benieuwd of zij zullen reageren en ingrijpen...


Bouwmisdrijven: klachten, meldingen,...
Bouwmisdrijven zijn inbreuken op de reglementering inzake de ruimtelijke ordening (voorschriften i.v.m. bouw- en verkavelingsvergunningen, i.v.m. plannen van aanleg,...) die strafbaar zijn gesteld door de wetgeving (decreet).

Maatregelen om bouwmisdrijven te bestraffen behoren tot het "handhavingsbeleid".
Klachten en meldingen van bouwmisdrijven:

bij de politie (voor vaststellingen)


bij de gemeente


bij de buitendiensten van het Agenstchap Inspectie RWO van de Vlaamse overheid

Franciscus
Berichten: 38601

#23 , 28 dec 2012 16:46

Tijdsduur kan perfect ....soms duurt het maanden voor een dossier van de gemeente bij de politie geraakt...
Vermoedelijk stuurt gemeente de klacht naar parket en parket naar politie.
Aan de gemeente eens vragen aan wie en wanneer ze het dossier hebben overgemaakt.
Maar zoals reeds geschreven. Gemeentelijke ambtenaren zijn ook bevoegd om vaststellingen te doen.
Politie is zo wie zo bevoegd.

U kan dus ook rechtstreeks naar politie gaan.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#24 , 23 jan 2013 16:53

Wijkagent is aan de deur geweest om te vragen of ik nog steeds bij mijn standpunt bleef.
Hij gaat eerstdaags bij buren en zal daar een PV opstellen wegens overtreding...
Mijn mail was blijven liggen vandaar het late bezoek van de wijkagent.
Deze PV zal doorgegeven worden aan de stedenbouwkundige dienst van de provincie.

Ik heb al eerder gemaild naar de stedenbouwkundige dienst (inspectie) Brussel.

De link werd gegeven door Franciscus waarvoor mijn dank.

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be" onclick="window.open(this.href);return false; ... fault.aspx

freelance
Berichten: 2615

#25 , 23 jan 2013 21:38

Sommige administratieve molens draaien langzaam .
zie ook deze :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 40&t=44303" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#26 , 20 mar 2013 18:14

Aangetend schrijven ontvangen van buur.
Ik citeer:

Beste buur,
Met dit schrijven breng ik u ter kennis dat ik bij het gemeentebestuur van.......... een aanvraag heb ingediend om de verkaveling met ref. ....... afgeleverd op ...... 1987 te wijzigen meerbepaald het voorschrift met betrekking tot het afsluiten van de perceelsgrens.

Gezien de goedgekeurde verkaveling een afsluiting voorzag in sparren e.d. werden er destijds sparren aangeplant. Zoals u zelf hebt kunnen vaststellen waren deze door ouderdom niet meer te snoeien en waren ze dermate hoog dat ze nefast waren voor licht en zicht en dit voor beide woningen.

De wijziging die voorligt omvat volgende bepalingen: In de voortuin strook op min 3 m van het betonrijvak wordt een afsluiting toegestaan in houten panelen van 1 m hoog (momenteel is de afsluiting hoger doch deze zal na het bekomen van de vergunning verlaagd worden)
Verderin de zijtuin zijn over een lengte van 20 m houten panelen toegelaten met een hoogte van 2,15 m gemeten vanaf het maaiveld)

Ik hoop dat deze wijziging voor ons beiden een verbetering zal zijn naar licht en zicht.


.....


Wat is de bedoeling van het aangetekend schrijven?
Moet ik hier binnen een termijn op reageren bij de gemeentediensten?
Welke dienst?
Moet dit dan ook aangetekend gebeuren?

Ik vermoed wel dat het de bedoeling is dat ik reageer?
Waarom anders een aangetekend schrijven?

Ik hoop echt dat de gemeente geen goedkeuring geeft.
Ik heb last van de afsluiting op betonnen platen!
2 platen en houten panelen met betonnen palen tussen
Ik zit dagelijks met mijn gordijnen dicht.
Op 6 m van de woning heb je geen last van zicht en licht door een haag....

freelance
Berichten: 2615

#27 , 21 mar 2013 00:41

Stedenbouwkundige meldde gisteren: De panelen zijn niet in overeenstemming met de geldende verkavelingsvergunning.
** Buur brengt u officieel TER KENNIS wat hij van plan is . ( is een correcte procedure ) .
** Buur heeft waarschijnlijk een aanvraag TOT WIJZIGING verkavelingsvergunning aangevraagd bij Stedenbouw .
** Blijkbaar heeft Stedenbouw daarvoor toelating gegeven .
** Alhoewel buur laat uitschijnen dat vergunning NOG NIET BEKOMEN IS .

** U gaat onmiddelijk naar Stedenbouw om dit dossier op te vragen , en te vragen waarom de oorspronkelijke vergunning veranderd zou worden .
-- U vraagt welke termijn u hebt om daartegen bezwaar in te dienen .
** U laat buurman vriendelijk weten ( bij aangetekend schrijven ) dat u niet akkoord kunt gaan met de voorgestelde oplossing die , zij het niet naar licht , maar zeker naar zicht totaal geen verbetering is voor u als benadeelde .

Hebt u al reactie gekregen van de Provinciale Stedenbouwkundige dienst ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#28 , 22 mar 2013 19:09

Nog geen reactie gekregen van Provinciale dienst.
Heb mail gestuurd naar Brussel en zal waarschijnlijk moeten mailen naar eigen provincie.

Kan ik via mail dossier bij gemeente opvragen?
Geraak moeilijk tijdens openingsuren bij gemeente.


Binnenkort tijdens de paasvakantie lukt dit wel.

Ik had wel gedacht dat dit een politiek getinte beslissing zou worden via de gemeente.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#29 , 22 mar 2013 19:24

Mail werd op 28/12/2012 verstuurd naar inspectie@rwo.vlaanderen.be

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#30 , 22 mar 2013 19:28

Houten panelen staan wel op hun 20 cm voorbij de scheidingslijn op hun eigendom.

Blijkbaar goed berekend.

Kan ik dan alsnog bezwaar indienen mocht de gemeente de verkavelingsvoorschriften aangepast hebben?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”