Afsluiting op scheidingslijn.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

Re: Afsluiting op scheidingslijn.

#31 , 25 mar 2013 17:54

Mail gestuurd naar stedenbouw gemeente.
Antwoord:

Beste,



Er werd een wijziging van de verkavelingsvergunning aangevraagd om de houten afsluiting te kunnen regulariseren.

In de voortuin zou men wel de hoogte van de afsluiting beperken tot 1 meter.



Het openbaar onderzoek (dat dertig dagen duurt en tijdens hetwelk u bezwaar kan indienen) werd nog niet opgestart.

Bij de start van het openbaar onderzoek zal ter plaatse een gele affiche worden uitgeplakt door de aanvrager.

U kan dan gerust nog eens bij mij informeren tot welke datum dit openbaar onderzoek precies loopt.



Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#32 , 25 mar 2013 23:40

Het enige wat u kan doen is bezwaar indienen ( tijdens de dertig dagen vanaf aanplakking ) .
Maar afgezien van esthetische redenen hebt u wellicht weinig waarop u zich kunt beroepen .
Indien meerdere buren niet akkoord zouden gaan , kan de gemeente daar rekening mee houden .
Aangezien de afscheiding volledig op eigendom van buur komt te staan , is er geen enkele wetgeving te vinden die dit kan verbieden .
Had de afsluiting er nog niet gestaan , dan zou gemeente de bestaande verkavelingsvoorschriften kunnen inroepen .
Nu gaan ze er van uit dat , gezien de afsluiting er reeds staat , en er geen wettelijke bezwaren zijn , dit geregulariseerd kan worden .
De tijd dat "groen" verplicht was , is helaas voorbij .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#33 , 26 mar 2013 05:33

Rare wetten!

Eerst lapt men de voorschriften aan zijn laars omdaarna een aanpassing te vragen!

Je moet maar lef hebben in het leven.

Mooi decor voor de rest van mijn leven!

Ik vind het alleen jammer dat er voorschriften zijn en dat deze niet nageleefd worden...

Alvast bedankt voor de goede raad.

Reclame

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#34 , 27 mar 2013 14:33

't Ja België he met zijn burgerwetboek en meer van dat mooi's.
Mijn buur heeft schutting van zo'n 2.00 m hoog helemaal langs de zijden van zijn woonst tot tegen de straatkant geplaatst, als reactie op mijn vraag om ze op zijn grond te plaatsen en niet meer op de 50 cm door hem "ingepalmde" grond, mijn zicht nu houten schuttingen lengte ++30 meter bedankt vriendelijke buur (die het normaal vind beslag te mogen leggen op andermans eigendom).
Verder op 50cm of minder van de straat een hele rij siersparren oid meer dan 3 meter hoog, de bocht van de rijbaan daardoor kompleet onoverzichtelijk over een lengte van meer dan 20 meter.
Echter niemand stoort er zich aan, ook de politie niet die bijna dageljks langsrijd, ben eens benieuwd als er ooit een ongeval gebeurd door die komplete onoverzichtelijke bocht.

Maar ja, voor sommigen is de wet of wat dan ook helemaal niet van toepassing ..... :lol:

Leren mee leven is al wat men kan. :cry:

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#35 , 27 mar 2013 17:19

Daarnet mail gestuurd naar stedenbouwkundige dienst van de gemeente.
Ik weet het wel...de wereld vergaat niet en er zijn ergere dingen maar ik vind dat mensen meer rekening met elkaar zouden mogen houden.
Ik post deze mail ter informatie voor de leden van deze site en zeker niet uit sensatie.

Dag ...,



U schrijft "in de voortuin".

Wat betekent dit?

Is dat ook de zijkant, de scheidingslijn waar ik nu dagelijks op kijk vanuit mijn woonkamer en de andere woongedeelten langs deze kant?

Vanaf waar rekent men de voortuin?



Ik vind het niet verantwoord dat de verkavelingsvoorschriften niet werden nageleefd.

Nu de afsluiting er staat zullen de bestaande voorschriften dus geregulariseerd worden?

Gemakkelijke manier om de voorschriften te omzeilen.

Dan kan de gemeente alle inwoners laten begaan om achteraf te kijken wat geregulariseerd kan worden.

Buurman heeft reeds een tuinhuis afgebroken en een veel grotere houten garage opgetrokken.

Dit werd ook niet aangevraagd.

Daarna kwam die afschuwelijke houten afsluiting met betonnen elementen.

Wat zal de volgende stap zijn?



Zo'n afsluiting in een mooi natuurlandschap... stemt tot nadenken.

U zou zelf eens een kijkje moeten komen nemen om dit prachtig bouwwerk te aanschouwen.



Buur vraagt zelfs om de voorschriften aan te passen naar een houten afsluiting van 2,15 m langs heel de zijde van

20 m in de tuin.

Ik heb vorige week een aangetekend schrijven ontvangen met hun voorstel tot regularisatie van de bestaande verkavelingsvoorschriften.

Als deze goedgekeurd worden dan wordt het hier een echte Bonanza ranch!

Gaan we terug naar de tijd van de konijnen- en kippenhokken die gebouwd werden met betonnen panelen en allerlei stukken hout en bouwmaterialen?



Ben benieuwd wat de gemeente hiermee gaat aanvangen.

Dit is alleszins geen voorbeeld voor de andere inwoners van .....



Vriendelijke groeten,

freelance
Berichten: 2615

#36 , 27 mar 2013 20:58

Voortuin wordt gerekend vanaf voorste grens tot aan voorgevel . Naast het huis is het zijtuin.
Men mag losstaande bijgebouwen plaatsen in de tuin , met een totale oppervlakte van 40 m2 , zonder bouwvergunning .
In de achtertuin dienen deze op 1 m van de grens te komen , en in de zijtuin op 3 meter van de grens .
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze voor afsluitingen .
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#37 , 27 mar 2013 21:05

Maar ja, voor sommigen is de wet of wat dan ook helemaal niet van toepassing .....
Wetten zijn er voor iedereen . Maar men moet wel de juiste weg volgen .
Politie heeft niets te maken met een BURGERLIJK geschil op privégrond .
U hebt een gelijkaardig probleem . Daar kan ook op geantwoord worden , maar liever niet HIER op deze topic .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#38 , 28 mar 2013 18:33

antwoord stedebouwkundige dienst gemeente:

Beste,



De voortuin is het gedeelte van het goed dat voor de voorgevellijn van het hoofdgebouw ligt;

Het gedeelte van het goed dat ter hoogte van een zijgevel ligt, noemt men de zijtuin.



Het openbaar onderzoek omtrent dit dossier loopt vanaf 2/4/2013 tot en met 1/5/2013.

Tijdens dit openbaar onderzoek kan u schriftelijk een bezwaarschrift indienen.




Met vriendelijke groeten,

....

Dit betekent dat de gemeente de goedkeuring gegeven heeft voor hogervermelde voorstellen van buren?
voortuin 1m hoog
zijkant 2,15 m

Onze beide hoofdingangen liggen aan de zijkant.
Mooi zicht op panelen van 2,15 hoog en aan mijn kant 2,30m
Hun grond werd verhoogd vermits daar een prefab woning gebouwd werd. (vastere funderingen?)

Het heeft idd niet veel zin om bezwaar in te dienen bij gemeente omdat buren relaties hebben met politiek bevoegden.

Kan ik via provincie een bezwaar indienen zonder advocaten en kosteloos?
Kan dit via mail?

Turaki
Berichten: 6870

#39 , 28 mar 2013 18:56

Gemeente heeft nog niet beslist, het onderzoek is nog bezig.

Als u geen bezwaar indient bij de gemeente, zal u bij de provincie waarschijnlijk bot vangen. Verwerpt de gemeente uw bezwaar, dan kan u verder.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#40 , 28 mar 2013 22:01

Moet dit bezwaar aangetekend of kan dit via mail.
Aan wie richt ik dat bezwaar?
Stedenbouwkundige dienst van de gemeente of.... ?
Bestaan daar standaardformulieren voor?

freelance
Berichten: 2615

#41 , 28 mar 2013 22:26

Pas wanneer openbaar onderzoek ( aanplakbrief ) voorbij is neemt gemeente beslissing .
Bezwaar per aangetekende brief aan stedenbouwkundige Dienst gemeente ( of Burgemeester en Schepenen - staat wel op aanplakbrief ) . ( geen standaardformulier ) .
Gemeente heeft de bevoegdheid om kleinere overtredingen te regulariseren
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#42 , 02 apr 2013 11:31

Bezwaarschrift naar burgemeester en schepenen van gemeente verstuurd vandaag

Aangetekend


Geachte burgemeester,
Geachte schepenen,

Op 16 maart 2013 ontving ik van mijn buurman , ...., een aangetekend schrijven waarin hij vermeldde dat hij een aanvraag tot aanpassing van de verkavelingsvoorschriften met ref. ....... dat afgeleverd werd op ......./1978, had ingediend bij de gemeente.

In november 2012 verwijderde mijn buurman de haag op de perceelsgrens tussen onze woningen.
Hij verving deze door een afsluiting van houten panelen die op hun beurt op betonnen panelen rusten.
De hoogte bedraagt 2,30 m langsheen mijn woongedeelte, de zijgevel van mijn woning waar ook de inkom is.


Ik informeerde bij de stedenbouwkundige dienst van de gemeente of dit zomaar kon geplaatst worden.
Nu bleek dat het plaatsen van dergelijke afsluiting niet toegestaan werd in de verkavelingsvoorschriften.

De houten panelen met hun gele kleur en de betonnen panelen geven een beklemmend gevoel
als ik uit de ramen van mijn woning kijk. Dit over de hele zijgevel.
Het materiaal staat in sterk contrast met het mooie natuurlandschap waar onze woningen gebouwd zijn.
Niet alleen vanuit mijn woning stoort deze afsluiting ook in het straatbeeld verstoort ze het mooie landschap.


De aangevraagde wijziging werd mij meegedeeld door de buurman via de hogervermelde aangetekende zending op 16 maart 2013.
In de voortuin strook op min 3 m van het betonrijvak wordt een afsluiting toegestaan in houten panelen van 1 m hoog (momenteel is de afsluiting hoger doch deze zal na het bekomen van de vergunning verlaagd worden). Verder in de zijtuin zijn over een lengte van 20 m houten panelen toegelaten met een hoogte van 2,15 m gemeten vanaf het maaiveld.









Vermits de houten afsluiting geplaatst werd buiten de toegelaten verkavelingsvoorschriften en deze echt storend werkt zowel privé als in het landschap dien ik via dit schrijven bezwaar in tegen het regulariseren van de verkavelingsvoorschriften.
Deze werden destijds geschreven met de bedoeling om het natuurlandschap te behouden.
De hoogte van de afsluiting kan nooit door middel van een haag of beplanting op mijn eigendom geëvenaard worden.

Ik zou het dan ook op prijs stellen mocht mijn buurman de bestaande afsluiting vervangen door een afsluiting die de oorspronkelijke staat benadert en dit volgens de bestaande verkavelingsvoorwaarden.

In afwachting op een beslissing die door u wordt genomen teken ik,

hoogachtend,

Xastheron
Berichten: 719

#43 , 02 apr 2013 13:58

Vermits de houten afsluiting geplaatst werd buiten de toegelaten verkavelingsvoorschriften en deze echt storend werkt zowel privé als in het landschap dien ik via dit schrijven bezwaar in tegen het regulariseren van de verkavelingsvoorschriften.
Deze werden destijds geschreven met de bedoeling om het natuurlandschap te behouden.
De hoogte van de afsluiting kan nooit door middel van een haag of beplanting op mijn eigendom geëvenaard worden.
1) Tegen het regulariseren van de overtreding tegen de bestaande verkavelingsvoorschriften.
2) Om op een esthetische manier de afsluiting weg te werken door middel van beplanting... zal ik vele jaren moeten wachten... (m.i. is "nooit" verkeerd).

Beetje vijgen na pasen, maar vooral de eerste opmerking is belangerijk.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#44 , 02 apr 2013 15:41

Bedankt voor de aanpassing.
Het weglaten van "nooit" is idd stukken beter!
Eigenlijk zit er nu een stuk oplossing in door het aanreiken van een aanpassing aan de geplaatste afsluiting.

Hopelijk leidt dit schrijven tot een oplossing waar beide partijen zich goed bij voelen.

Zo kan ik het niet laten.
Het is echt storend...


aanpassing:

Vermits de houten afsluiting geplaatst werd buiten de toegelaten verkavelingsvoorschriften en deze echt storend werkt zowel privé als in het landschap dien ik via dit schrijven bezwaar in tegen het eventueel regulariseren van de overtreding tegen de bestaande verkavelingsvoorschriften.
Deze werden destijds geschreven met de bedoeling het natuurlandschap te behouden.
De hoogte van de afsluiting kan pas na vele jaren door middel van een haag of beplanting op mijn eigendom geëvenaard worden.

Ik zou het dan ook op prijs stellen mocht mijn buurman de bestaande afsluiting op een esthetische manier aanpassen door middel van beplanting zodat die de oorspronkelijke staat benadert en dit volgens de bestaande verkavelingsvoorwaarden.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#45 , 02 apr 2013 17:41

Heb vandaag aangetekend schrijven afgegeven op postkantoor.
Moest ook nog aangetekend schrijven ontvangen.
Blijkbaar brief van gemeente.
Toen ik deze opende zag ik "Bekendmaking wijziging verkavelingsaanvraag"

Mijn schrijven is verstuurd zonder de nodige gegevens over dossiernummer en kadastrale omschrijving zoals de gemeente mij meldde.

Heb daarnet naar burgemeester opnieuw de brief gemaild deze keer met wat uitleg over het voorval en met dezelfde brief in bijlage met bovenaan cursief de nodige gegevens.

Zou ik de aangepaste versie morgen opnieuw versturen of zou die mail volstaan?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”