Afsluiting op scheidingslijn.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

Afsluiting op scheidingslijn.

#1 , 17 nov 2012 21:02

Mijn buurman verwijderde een haag die op de scheidingslijn stond. Hij plaatste er onlangs een houten afsluiting op betonnen panelen. Ik vind die afsluiting afschuwelijk lelijk! Kan hij zomaar zonder mijn inspraak een houten afsluiting op de scheidingslijn plaatsen? Als ik de hoogte meet bedraagt die 2,30m. Te hoog dus. Mijn grond ligt lager dan zijn oprit vandaar dat de hoogte op mijn kant niet klopt met de toegestane hoogte. Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 17 nov 2012 21:17

Op de scheidingslijn mag niet, vlak ernaast wel. Betreffende de hoogte, neem contact op met de stedenbouwkundige dienst van uw gemeente.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 18 nov 2012 01:22

U dient om te beginnen heel zeker te zijn over de scheidingslijn ( in oudere tuinen is dit niet evident ) . Bij afwezigheid van grenspalen of markeringen kunt u uw buur verplichten om gezamenlijk een landmeter te betalen voor de afpaling .

* Een gemene haag ( op scheidingslijn geplant ) mag niet door één partij verwijderd worden , zonder toelating van de andere partij. ( beide zijn eigenaar ) .
* Een afsluiting mag geplaatst worden tot tegen de scheidingslijn . Indien op de scheidingslijn dan is ze gemeenschappelijk.
* Stedenbouwkundige verordeningen kunnen plaatselijk strengere voorwaarden opleggen ( op sommige plaatsen is zelfs een bouwvergunning vereist voor een gesloten afscheiding )
* Indien hoogte bepaald is op 2.20 m dan geldt dit voor de totale constructie bovengronds , te meten bij degene die ze plaatst .
* Zoals gezegd : Stedenbouwkundige Dienst gemeente raadplegen .
* Indien op de scheiding geplaatst kunt u eisen deze te verplaatsen ( vrederechter ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 18 nov 2012 15:42

Heb mijn plan gevonden.
Daarop lees ik een afstand van 6m tot aan de scheidingslijn denk ik.
Ik heb onmiddellijk gemeten (6,20m) :-p
Het staat dus 20cm naast de scheidingslijn op zijn grond.
Dit betekent dat ik er niets mag tegen planten dat op die afsluiting groeit? Zoals een klimplant?
En wat met de keuze van afsluiting?
Het oogt afschuwelijk vanuit mijn woonkamer!

Ik heb de stedenbouwkundige dienst van mijn gemeente verwittigd.
Wacht nu op nieuws.

Bedankt voor je reactie.

Ben benieuwd of je zomaar een lelijke afsluiting kan dumpen?
Ze mogen er dringend werk van maken op de gemeentediensten om wetten uit te schrijven i.v.m. het plaatsen van omheiningen.
Vooral als die storend werken voor anderen en tegenstrijdig zijn met de mooie natuur.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 nov 2012 16:04

Het oogt afschuwelijk vanuit mijn woonkamer!
Ben benieuwd of je zomaar een lelijke afsluiting kan dumpen?

Wat mooi is voor een ander, is dat daarom nog niet voor iedereen.

Ze mogen er dringend werk van maken op de gemeentediensten om wetten uit te schrijven i.v.m. het plaatsen van omheiningen.
.
Die wetten zijn er al lang, waarschiojnlijk al van voor uw geboorte.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 21 nov 2012 04:49

Ja ik ben al lang geboren :P
Maar zo'n lelijke toestanden van mensen met weinig smaak....
Iedereen is natuurlijk vrij van wat hij op zijn domein doet maar het mag een ander niet hinderen vind ik.
In een natuurlandschap zo'n lelijke houten panelen op betonnen platen plaatsen.
Zo vlak voor mijn woonkamer :roll:
Ik zit net in een houten kist :wink:
Alleen natuurelementen zoals hagen of bomen en struiken zouden toegelaten mogen worden.
Mensen denken niet aan andere mensen maar aan zichzelf.
Je moet het echt eerst zien!
Je krijgt een opgesloten gevoel en dat kan niet de bedoeling zijn als je kiest om te bouwen in een open bebouwing.
Had ik maar een haag geplaatst naast de reeds bestaande van mijn vorige buur destijds toen we bouwden.
Maar ja wie denkt er op dat ogenblik aan een nieuwe eigenaar met een houten smaak....
Ik kan idd nu ook nog een haag laten plaatsen maar dan begint de miserie van hoe ver van die houten panelen?
Owee als er een takje zal raken aan dat hout.
Dan komt daarbij ook nog het financiële aspect kijken....
Ik geef de raad aan alle mensen die nu bouwen om onmiddellijk je ding te doen.
Plaats jouw afsluiting! Ook al staat er reeds eentje van de buren.
Vroeg of laat kan daar verandering in komen en dan zit je ermee...
Ook aan de andere kant wordt het afwachten wat er zal gebeuren met een oude niet meer onderhouden haag.
Ook daar had de eigenaar die ondertussen 96jaar is reeds destijds een haag geplant.
Gek om er een tweede naast te planten dacht iedereen toen.
Wat als er nu nieuwe eigenaars komen en die dumpen ook zo van die houten panelen?
Dan zit ik helemaal ingesloten tot aan de straatkant.
Ik mag er niet aan denken!
Er mag dringend werk gemaakt worden van nieuwe wetten omtrent het kiezen van materialen om afsluitingen te plaatsen.
Vind ik.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 nov 2012 10:31

Lees er de stedebouwkundige voorschriften van uw gemeente eens op na. Meestal staat daar het materiaal waaruit afsluitingen moeten worden gemaakt, vermeld.

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#8 , 23 nov 2012 05:08

Stedenbouwkundige meldde gisteren: De panelen zijn niet in overeenstemming met de geldende verkavelingsvergunning.

Het dossier werd daarom overgemaakt aan de politie.
En nu?

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 23 nov 2012 11:06

Wachten :(

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 23 nov 2012 11:12

Hebt u het dossiernummer?
Politiezone is dat één gemeente of een meergemeente zone?
Na een dag of 14 eens bellen met die politiedienst.

Maar spraken ze van bouwpolitie /milieupolitie dus naar welke dienst is het juiste gestuurd.

Er zijn dus blijkbaar nog geen vaststellingen gebeurd.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 23 nov 2012 14:42

Politie zal vaststellingen komen doen . Afwachten dus .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

elvier
Topic Starter
Berichten: 23

#12 , 24 nov 2012 14:15

Ik denk de gewone politie.

Ik citeer uit de brief:

Het college heeft op 19/11/2012 beslist het dossier over te maken aan de politie.

De panelen zijn immers niet in overeenstemming met de geldende verkavelingsvergunning.



Kunnen zij alsnog een aanvraag indienen die goedgekeurd wordt?
Wat als de huidige afsluiting afgekeurd wordt?

Procedure?

Kan iemand die afsluiting terug laten afbreken?
Ik houd dat zelf niet voor mogelijk...

Als er geen verandering in de toestand komt dan raad ik eenieder aan om zo gauw mogelijk te starten met het plaatsen en vastzetten van allerlei....

Het wordt dan al gauw een kakafonie in eenieders omgeving!

Het wordt nu afwachten....

eylis
Berichten: 8842

#13 , 24 nov 2012 17:02

En waarom begin je alvast niet met de aanplanting van een snelgroeiende groene haag op jouw grond? Dan zie je die lelijke muur niet meer. (vb= laurierhaag)
Dan is dat al opgelost.

freelance
Berichten: 2615

#14 , 24 nov 2012 18:06

Nogmaals , afwachten . Politie zal alleen maar vaststelling komen doen van stedenbouwkundige overtreding . Dan hangt het er van af wat Stedenbouw zelf daar mee aanvangt . Het is blijkbaar ook nog eens College van B. en Schepenen gepasseerd , die kunnen er dan ook nog eens hun zeg over doen . Kan ettelijke weken duren , vooraleer resultaat bekend is .
Beslissing zou kunnen zijn : volledig afbreken .
U kunt de verkavelingsvergunning inzien op Stedenbouw. Normaal zou u die ook moeten hebben in uw notariële akte , als uw perceel deelt uitmaakt van diezelfde verkaveling .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Mariette
Berichten: 2507

#15 , 24 nov 2012 18:22

TS kan toch gewoon een eigen haag plaatsen op 50 cm van de scheidingslijn? zo kan hij er zelf aan om te scheren zodat er geen schade aan de houten panelen komt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”