kangoeroewoning voordeur boven open laten ?

Rood
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: regio Leuven

kangoeroewoning voordeur boven open laten ?

#1 , 12 nov 2012 20:31

Ik heb een vraag voor een vriendin van mij.
Zij woont in een kangoeroewoning. Eerst woonde haar vader beneden en zij boven. Bompa sterft en haar dochter en echtgenoot + zoon komen beneden wonen. Zij willen nu dat zij (mijn vriendin) in alle kosten deelt ook voor de tuin.
Zij willen ook dat zij haar voordeur (in het huis) altijd open laat, ook als zij niet thuis is. Bovenste verdieping daar staat een ketel en het excuus is dat ze daar altijd bij moeten kunnen. Zij komen echter neuzen in haar woning.
Wat kan zij tegen de voortdurende intimidaties doen ? Bij wie kan zij terecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 nov 2012 10:39

Is ze eigenaar van dat appartement of huurt ze?
Is er een basisakte?
Ze kan niet verplicht worden de deur open te laten, hooguit een sleutel onder gesloten en verzegelde omslag voor noodgevallen achterlaten bij de onderburen.

Rood
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: regio Leuven

#3 , 13 nov 2012 12:54

Het is een huis dat opgedeeld is in beneden en boven. Het huis is haar eigendom en ze heeft na het overlijden van haar vader de beneden verkocht aan haar dochter. (die er nu woont).

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 14 nov 2012 10:36

Er is een gemeenschappelijke deel (de voordeur). Dus is de kangoeroewoning vermoedelijk een mede-eigendom in onverdeeldheid, met twee kavels. Quid met de brandveiligheid?

Rood
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: regio Leuven

#5 , 16 nov 2012 13:11

Inderdaad de voordeur is gemeenschappelijk. Even de situatie schetsen. 1 stuk grond met een huis op, benedenverdieping is bewoond door de dochter (+man en hun zoon) de tuin hoort hierbij. Boven woont de moeder (alleen).
De dochter + partner controleren alles wat de moeder doet. Of zij thuis is, wat zij doet. Ze maken het haar moeilijk. Zo heeft de moeder haar PC weg gedaan omdat er beneden problemen waren met internet en ze kwamen steeds zeggen dat dat door haar kwam. Weer minder communicatie voor haar. Ze komen met de kosten voor de tuin, + dieren in de tuin , gewoon voor alles de helft vragen. Toen ze haar deur open liet merkte ze dat er altijd iemand in haar woning geweest was. Ze komen snuffelen in haar woning.
Brandveiligheid: ik vermoed het maar moet haar dat eens vragen. Bij wie kan zij terecht om alles concreet te laten maken of voor steun.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 16 nov 2012 14:21

In dit geval lijkt het me aangewezen dat ze contact zoekt (of laat zoeken) met iemand van de gemeente (sociaal huis, ...) om te bemiddelen. De kangeroewoning is in feite een contract van samenleven in vertrouwen. Mijn grootmoeder heeft op die wijze een aantal jaren in mijn ouderlijk huis gewoond, jaren terug (het was een kangoeroewoning avant la lettre).

Als ik afga op de informatie van het Vlaams Gewest, meen ik dat een kangeroewoning inhoudt dat er één eigenaar is van het geheel, plus een gebruiksrecht van het inwonend koppel/senior.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... oeroewonen

NB: dat was ook het geval bij mijn grootmoeder, toen ze kwam inwonen. Ze heeft de noodzakelijke werken gefinancierd, die voor mijn ouders de facto een voorafname waren van de erfenis.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”