1° syndicus bewarende maatregelen, 2° rvme en rapport

anndebaardemacker
Topic Starter
Berichten: 23

1° syndicus bewarende maatregelen, 2° rvme en rapport

#1 , 09 nov 2012 20:21

Ik had inzake mijn mede-eigendom graag het volgende vernomen:
1/ uit welk art. B.W. blijkt dat de syndicus enkel bewarende maatregelen mag stellen?
2/ uit welk art. B.W. blijkt dat de raad van mede-eigendom een halfjaarlijks rapport moet afleveren?

Aan de hand hiervan wil ik mijn schrijven aan de syndicus voorbereiden.

Bedankt bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 09 nov 2012 21:23

Bewarende maatregen of “daden van voorlopig beheer” door de Syndicus

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede-eigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht:...4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...”(B.W.).

Voor klaarblijkelijke defecten of tekortkomingen, die slaan op gemeenschappelijke delen, en gevolgen hebben op de instandhouding van het patrimonium, heeft de Syndicus als taak de nodige bewarende maatregen te nemen, als ‘daad van voorlopig beheer’.

Bij in gebreke blijven na aangetekende aanmaning kan U de Syndicus laten veroordelen onder verbeurte van een dwangsom en met schadevergoeding.


Bijzondere rapportering = De Raad van Mede-Eigendom bezorgt de Mede-Eigenaars een omstandig halfjaarlijks verslag over de uitoefening van zijn taak. Art. 577-7, §1, 1°, c. BW.

Volgens de nieuwe wet zal de RME semestrieel, dus tweemaal per jaar verslag uitbrengen aan de Mede-Eigenaars, dus eenmaal op de jaarlijkse AV en eenmaal via een "tussentijds verslag". Deze rapportering dient steeds schriftelijk, gedetailleerd en waarheidsgetrouw te zijn.

De RME heeft een toezicht functie op de Syndicus. De bijzondere rapportering, waarvan sprake in de nieuwe wet, behoort tot de bevoegdheid van deze Raad, en dus niet van de Syndicus. Indien deze Raad nalaat dit rapport voor te leggen (tijdens de AV), rijst de vraag of deze vergadering nog rechtsgeldig kan doorgaan. Welke mogelijke opties rest de AV om hiertegen in te gaan, vermits de Syndicus niet bevoegd is voor de RME?

Het nalaten van laatstgenoemde verplichting door de Raad van Mede-Eigendom heeft niet de ongeldigheid tot gevolg van de jaarlijkse algemene vergadering. De Algemene Vergadering kan de Raad van Mede-Eigendom in gebreke stellen en bij volharden anders samenstellen (zonder inmenging van de Syndicus).

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 nov 2012 19:14

In beginsel wordt een onrechtmatige daad door de syndicus binnen zijn bevoegdheden toegerekend aan de vereniging van mede-eigenaars. De syndicus zal dus de vereniging van mede-eigenaars vermoedelijk mee in het bad trekken.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”