afvoerbuizen

ventekeuh
Topic Starter
Berichten: 4

afvoerbuizen

#1 , 08 nov 2012 10:36

Wij kochten een woning aan, waarnaast een verkaveling ligt. Vroeger as dit allemaal één terrein.
Ondertussen is de verkaveling verkocht en werd er op een woning gebouwd. Tijdens deze bouwwerken werden twee afvoerbuizen die van onze eigendom kwamen afgetrokken.
De aannemer of de buurman deed hier niets aan en plaatste ondertussen een betonnen scheidingswand. Zodoende de afvoerbuizen volledig afgesloten zaten. Enkele dagen later kwam hij klagen dat ons water op zijn nog niet verharde oprit liep. Natuurlijk was dit zo, het water moet toch ergens naartoe. Ondertussen heb ik voorlopige buizen gelegd die op straat uitkomen. Uiteraard kan deze situatie niet blijven duren. Ik deed navraag en de werken voor aansluiting en grond werken zouden boven de
3000 euro kosten. Nu is de vraag wie moet opdraaien voor deze kosten. Ik stuurde een aangetekend schrijven naar de vorige eigenares, doch gezien geen reactie kwam deze terug. Mijn notaris zegt dat het voor de nieuwe buurman is, tenzij dat an worden bewezen dat de verkoopster ( vorige eigenares) weet had dat de buizen over de verkaveling liepen. Dit is natuurlijk moeilijk te bewijzen. Wanneer we raad vragen bij de gemeente spreken ze mee met de persoon die voor hen staat. Ga ik dan zeggen ze dat mijn buurman de buizen niet mocht afsluiten. Gaat mijn buurman, dan zeggen ze dat ik mijn water niet bij hem mag laten lopen. Bij de vrederechter ging ik ook reeds, doch indien de andere partij niet komt opdagen kunnen zij verder niets doen. Er word ook gesproken van erfdienstbaarheid. Als deze er nog niet was, kan deze nu ontstaan, zeggen ze. Wat doe ik best, wie moet opdraaien voor deze kosten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 08 nov 2012 12:30

Wij kochten een woning aan, waarnaast een verkaveling ligt. Vroeger as dit allemaal één terrein.
Ondertussen is de verkaveling verkocht en werd er op een woning gebouwd. Tijdens deze bouwwerken werden twee afvoerbuizen die van onze eigendom kwamen afgetrokken.
Hier enkele vraagjes bij:
1. Hoe lang geleden zijn deze bouwwerken,
2. hoe lang weet u al dat men uw afvoerleidingen onderbroken heeft en
3. heeft de aannemer u ooit op de hoogte gebracht dat hij uw leidingen ging onderbreken, of heeft hij dit uit eigen beweging gedaan?

In normale omstandigheden zou de aanwezigheid van uw afvoerleidingen op het nieuw verkaveld deel aanleiding geven tot erfdienstbaarheid. Daar mensen blijkbaar doodsangstig zijn dat een erfdienstbaarheid in het nadeel van zijn/haar kavel de verkoopwaarde met belachelijk hoge bedragen zal verlagen, wil men die gewoon niet aanvaarden. Zo heeft dus de bouwer waarschijnlijk langs z'n neus weg gezegd dat hij/zij "die leidingen van de gebuur niet over z'n erf wil zien lopen".

Alle begrip voor die denkwijze, maar dan moet men er maar voor zorgen dat u nog altijd uw afvoerleidingen kan aansluiten op het rioleringssysteem. Dit zou u helemaal niets mogen kosten.

Wie er juist voor de kosten zal opdraaien, hangt een beetje af van het antwoord op vraag 1. Eigenlijk maakt dit voor u niet veel uit: U dient uw buurman aan te spreken over de beschadiging aan uw afvoerleiding die door hem of onder zijn beheer werd uitgevoerd.

U kan een vordering (of minnelijke schikking) via de locale vrederechter inroepen. Hier kan dan een expert aangesteld worden indien nodig (raming kosten enz enz). Mogelijk kan de buurman nog de aannemer aanspreken en zal deze misschien voor een oplossing zorgen.

ventekeuh
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 nov 2012 20:37

Beste,

Bedankt nu reeds voor uw snelle reactie.
Als antwoord op u vragen kan ik schrijven :
1. de bouwwerken zijn begonnen net na 1 mei 2012
2. het was enkele dagen later, bij de grondwerken dat de buizen werden afgestrokken
3. de aannemer wist vermoedelijk ook niet dat die buizen er lagen en heeft me bij de vaststelling ook niet verwittigd. Het enige dat hij deed was een stuk buis recht zetten, zodoende er geen water meer kon uitlopen, in de inmiddels gegraven put.
Bij het plaatsen van de betonnen elementen werd de riollbuis dan ook gewoon afgesloten en de aarde nadien dichtgegooid.

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 09 nov 2012 09:12

Dus u bent hier zelf pas achter gekomen wanneer de buurman kwam klagen dat zijn oprit bevloeid werd door jouw afvoer? Hoe is men er dan achter gekomen dat het jouw afvoerbuizen zijn die de oorzaak zijn? (Misschien de aannemer die zich vaag herinnerde dat hij wat buizen geblokkeerd had?)
Nu gezien de bouwwerken precies vrij extensief zijn (dus architect/bouwheer aanwezig) zou ik eens vriendelijk verzoeken dat ze alles mooi op orde stellen. Misschien eerst eens zien of je mondeling tot een overeenkomst kan komen (jij zou hier niets moeten betalen!), deze dan ook op papier laten zetten en laten tekenen door de betrokken partijen.
Lukt dit niet, kan je al beginnen met een aangetekend schrijven waarin je stelt dat "u bij toeval opgemerkt hebt dat uw afvoerleidingen bij de constructiewerken beschadigd geweest zijn, wat aanleiding geeft tot overlast op het terrein van uw buurman waar de werken uitgevoerd worden". Vraag hiervoor een reactie binnen de X dagen en geef hen een termijn van Y dagen en stel dat je anders gerechtelijk advies zal gaan inwinnen. (reactie binnen 7 weekdagen en aanvang uitvoering binnen 2 maand lijkt me een redelijk startpunt).

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 09 nov 2012 11:20

Niet vergeten uw verzekeringen: familiale, rechtsbijstand en brand (woning) in kennis te stellen.

ventekeuh
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 13 nov 2012 23:05

Vrees dat mondeling niet zal lukken, de vorige eigenaar heeft geen reactie op aangetekend schrijven en onze toekomstige buurman zegt dat hij ook slachtoffer is en er niets kan aan doen dat de buizen over zijn eigendom liepen. Volgens hem moet hij dus ook niet opdraain voor de kosten ?

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 14 nov 2012 08:08

Het aansprakelijkheidswatervalletje zal waarschijnlijk als volgt gaan: U verhaalt uw kosten op uw buurman, hij tracht dit op iemand anders te betalen: waarschijnlijk architect/bouwheer van de werken (of misschien zelf vorige eigenaar die dan naar architect/bouwheer stapt?). Deze zal dan naar de aannemer stappen...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 14 nov 2012 12:20

alles zal afhangen van het aantal meter buis dat moet verplaatst worden, en de grondwerken die hiermee gepaard zullen gaan?
Over hoeveel meter spreken we hier? Is het wel de moeite om hiervoor verder te gaan?

Xastheron
Berichten: 719

#9 , 14 nov 2012 12:45

alles zal afhangen van het aantal meter buis dat moet verplaatst worden, en de grondwerken die hiermee gepaard zullen gaan?
Over hoeveel meter spreken we hier? Is het wel de moeite om hiervoor verder te gaan?
Afwegen tegen de gevolgen van de mogelijke waterschade die TS kan ondervinden bij overstromen van dakgoot (insijpeling onder dakpannen door bvb?).

ventekeuh
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 14 nov 2012 19:06

een kleine berekening spreekt toch al van een bedrag tussen de drie à vier duizend euro

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”