De gemene muur

thomas21
Topic Starter
Berichten: 3

De gemene muur

#1 , 08 nov 2012 10:01

geachte,

Voor een taak over de gemene muur moet ik enkele vragen beantwoorden een drietal vragen vind ik echt niet.
Zijn hier soms personen aanwezig die me verder kunnen helpen hieromtrent?
Geef aub ook een artikel of rechtsleer.

Als men een muur bouwt die gedeeltelijk op de grond van de buur staat, kan de buur dan eisen dat dit stuk wordt afgebroken?

Als een muur een abnormale dikte heeft, in hoeverre moet de buur betalen voor de gemeenmaking?

Bij de theorie van de gemene muur wordt er een onderscheid gemaakt tussen stad/voorstad en platteland. Waar kan ik terugvinden of ik in een stad/voorstad of op het platteland woon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
thomas21
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 10 nov 2012 14:52

Niemand?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2012 16:44

J. KOKELENBERG, De gemene muur: een (bak)steen op de maag?, T.B.B.R., 2003, 548.

GUFFENS, V., VIAENE, T., De gemene muur. Een stand van zaken TBO 2005, afl. 3, 130-160

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 10 nov 2012 18:36

Burgerlijk Wetboek Boek II goederen en verschillende beperkingen van eigendom.
Art. 516-710
Specifiek : Afdeling I Gemene muur en gemene gracht .
Art. 653 tot 668
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen stad en platteland " Art. 653. In de steden en op het platteland wordt iedere muur vermoed gemeen te zijn, ". ( wat zegt uw theorie dan ? ).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

thomas21
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 11 nov 2012 18:55

art 663 zegt dat je enkel kan verplichten om bij te dragen voor de gemene muur in steden en voorsteden maar niet op het platteland. Ze doelt op die tekst in het wetboek.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”