eenzijdig en onevenwichtig opgestelde basisakte nietig?

KAG
Topic Starter
Berichten: 6

eenzijdig en onevenwichtig opgestelde basisakte nietig?

#1 , 06 nov 2012 14:23

Ik heb een appartement gekocht in een nieuw project (renovatieproject van een bestaand gebouw). Op dat bestaande gebouw stond en staat een GSM-mast. Indertijd stelde ik de vraag aan de bouwheer of deze inkomsten zouden kunnen worden overgedragen naar de VME. Hij heeft me daarop via e-mail geantwoord dat dit kon maar dat er nog geen beslissing was genomen m.b.t. het tijdstip van overdracht. Een dag later heb ik dan de verkoopscompromis ondertekend en op dat moment was de basisakte nog niet klaar (dus deze heb ik dan nog niet kunnen zien).

Maanden later was ik dan uiteraard verwonderd na opstellen van de basisakte dat er gestipuleerd stond dat de bouwheer het dak van het gebouw ten eeuwigen dage zou kunnen blijven gebruiken voor telecominstallaties en dat deze hiervoor alle opbrengsten blijft opstrijken.

Is dit geen vorm van bedrog waarbij we deze passage uit de basisakte nietig kunnen laten verklaren? Andere mede-eigenaars zijn hier ook om de tuin geleid en enorm verbolgen.

Kan het zomaar dat iemand die een volledig appartementsgebouw bezit alle appartementen individueel verkoopt en nadien (dus tussen verkoop op plan en bouwwerken) basisakte laat opstellen waarbij dat soort zaken onevenwichtig in zijn voordeel worden opgesteld? Moeten kopers dit zomaar ondergaan? Eigenlijk heeft de bouwheer deze basisakte als een blanco cheque gebruikt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 07 nov 2012 15:47

Ik heb een appartement gekocht in een nieuw project (renovatieproject van een bestaand gebouw). Op dat bestaande gebouw stond en staat een GSM-mast. Indertijd stelde ik de vraag aan de bouwheer of deze inkomsten zouden kunnen worden overgedragen naar de VME. Hij heeft me daarop via e-mail geantwoord dat dit kon maar dat er nog geen beslissing was genomen m.b.t. het tijdstip van overdracht. Een dag later heb ik dan de verkoopscompromis ondertekend en op dat moment was de basisakte nog niet klaar (dus deze heb ik dan nog niet kunnen zien).

Maanden later was ik dan uiteraard verwonderd na opstellen van de basisakte dat er gestipuleerd stond dat de bouwheer het dak van het gebouw ten eeuwigen dage zou kunnen blijven gebruiken voor telecominstallaties en dat deze hiervoor alle opbrengsten blijft opstrijken.

Is dit geen vorm van bedrog waarbij we deze passage uit de basisakte nietig kunnen laten verklaren? Andere mede-eigenaars zijn hier ook om de tuin geleid en enorm verbolgen.

Kan het zomaar dat iemand die een volledig appartementsgebouw bezit alle appartementen individueel verkoopt en nadien (dus tussen verkoop op plan en bouwwerken) basisakte laat opstellen waarbij dat soort zaken onevenwichtig in zijn voordeel worden opgesteld? Moeten kopers dit zomaar ondergaan? Eigenlijk heeft de bouwheer deze basisakte als een blanco cheque gebruikt...
Beste, de statuten dienen vooreerst voorhanden te zijn vooraleer een pand wordt verkocht! Daarnaast zijn eenzijdige manifest onrechtmatige bedingen opgenomen in de akte verboden. Het lijkt me dat u/jullie mbt. de gsm mast het bij het rechte eind hebben. Quid overigens wanneer de AV/de eigenaars zouden beslissen om de mast te laten verwijderen? Staat er in jullie aankoopakte iets vermeld aangaande deze mast? Misschien best dat u mij een en ander via privé bericht doorstuurt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 07 nov 2012 16:11

dat de bouwheer het dak van het gebouw ten eeuwigen dage zou kunnen blijven gebruiken voor telecominstallaties en dat deze hiervoor alle opbrengsten blijft opstrijken.
Staat er ook in dat de noodzakelijke elektriciteit door de VME geleverd dient te worden?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 nov 2012 19:56

En wat met het onderhoud van die mast? Techniekers zullen meermaals per jaar toegang tot het dak moeten hebben via de geemeenschappelijke traphal of met de lift. Ook zullen ze over het dak lopen. Wat iondien ze iets beschadigen?
Een kennis van mij woont in een pand met een dergelijke antenne op het dak., en er zijn reeds herhaaldelijk probleempjes geweest met moddervoeten in de traphal en de lift. De techniekers zeggen het niet gedaan te hebben, maar zij waren wel de enige met zware werkschoenen aan.
Hierdoor is er maanden lang onenigheid geweest onder de bewoners.
Beter voorkomen dan genezen. Zorg ervoor dat alles zeer goed omschrevn wordt in de basisakte.

KAG
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 07 nov 2012 23:49

Hierbij nog wat extra info :

VERKOOPSOVEREENKOMST : hierin staat enkel dat de verkoop geschiedt onder de voorwaarden vervat in de basisakte (die op dat moment nog niet beschikbaar was, dus inhoud onbekend!) en dat we de basisakte zouden ontvangen via de notaris.

BASISAKTE : 2 maanden nadien werd de basisakte opgesteld (lees : verleden voor een notaris) maar daar waren wij uiteraard niet bij (is tussen bouwheer en zijn notaris)

VERKOOPAKTE : nog eens 2 maanden later (dus 4 maanden na de compromis) wordt onze verkoop verleden voor de notaris en daar wordt verwezen naar het feit dat de basisakte 2 maanden daarvoor werd verleden

Besluit : op basis van deze feiten blijkt duidelijk dat op moment van de compromis er nog GEEN basisakte was. In de verkoopsovereenkomst wordt ook met geen enkel woord gerept over de GSM-mast en het statuut ervan. Alle kopers zijn dus te goeder trouw want een basisakte is toch maar een beschrijving van de goederen enz. Nadien stelt de bouwheer de basisakte eenzijdig in zijn voordeel op maar dan kan je niet meer terug want de compromis is getekend en het voorschot betaald...

KAG
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 07 nov 2012 23:59

Wat staat in de basisakte mbt de GSM-mast?

STATUUT VAN HET DAK
De comparant (= bouwheer) behoudt zich het gebruiksrecht voor van de dakverdieping voor het laten oprichten van telecominstallaties en behoudt zich het recht voor op de vergoeding die daarvoor wordt betaald.
De comparante zal in haar uitsluitend voordeel de vergoeding ontvangen die verschuldigd is door degene die de telecominstallatie in eigendom heeft.
Dit recht kan evenwel voor de comparante niet de verplichting inhouden bij te dragen in het onderhoud, bescherming, herstelling van het dak, noch enige welkdanige verantwoordelijkheid meebrengen.
Indien om welke reden ook, de medewerking van de mede-eigenaars vereist is om de beoogde verrichtingen te verwezenlijken, zullen zij hun medewerking kosteloos moeten verlenen van zodra zij daartoe verzocht worden, op straf van schadevergoeding ingeval van weigering.
Dienvolgens wordt op de algemene inkom, inkomhall, lift en liftkoker en dak een erfdienstbaarheid van doorgang/toegang gevestigd ten voordele van het gebruiksrecht en de gebruiker/eigenaar van de installaties zoals bv voor wat betreft kabeldoorgangen, voor wat betreft personeel en materialen van de eigenaar van de installaties met het oog op onderhoud, bediening, herstelling en uitvoering van alle nodige werken zowel aan de kabels als aan de installaties zelf, voor wat betreft de beveiliging, toegankelijkheid en het afsluiten voor onbevoegden, voor wat betreft tellers en voeding
De eigenaars dienen alle eventuele ongemak welke daaruit kan voortvloeien te gedogen zonder enige vergoeding te kunnen vorderen van de comparante of de eigenaar van de installaties.

=> dit is er dus eenzijdig ingekomen, zonder dat we dit ooit voor de verkoop hebben geweten. De GSM-mast stond nochtans op het dak van het bestaande gebouw dus we wisten dat er ene was. Net daarom hadden we de vraag gesteld aan de bouwheer wat hiermee zou gebeuren. Tegen bepaalde eigenaars heeft hij gezegd dat die mast zou verdwijnen, tegen mij heeft hij via e-mail gezegd dat de opbrengsten van de GSM-mast naar de VME zouden kunnen worden overgedragen. Ik heb deze e-mail nog maar heeft dit enige juridische waarde? Toch belangrijk is dat deze mail dateert van de dag voor de ondertekening van de compromis, maw voor mij was dit een van de argumenten om het appartement te kopen (opbrengsten van een GSM-mast zijn aanzienlijk en zouden betekenen dat we quasi geen algemene kosten meer hebben).

KAG
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 08 nov 2012 00:01

Nog een vraagje : als we met de VME naar de rechter willen stappen om deze eenzijdige passages uit de basisakte te laten verwijderen, naar welke rechtbank moeten we dan stappen?

KAG
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 08 nov 2012 00:05

Trouwens, dezelfde bouwheer heeft in de basisakte nog een aantal zaken laten opnemen die eigenlijk niet correct zijn :
- zo zou de bouwheer niet dienen bij te dragen in de algemene kosten voor de appartementen die nog steeds zijn eigendom zijn omdat ze nog niet verkocht zijn
- als er een appartement naast wordt tegengebouwd, dan zal de bouwheer nog steeds de vergoeding ontvangen voor het gemeen maken van de muur waartegen gebouwd zal worden
- de bouwheer kan beslissen om reclameboodschappen aan te brengen tegen de zijwand en zal hier ook de vergoedingen blijven voor ontvangen

Hoe kan dit trouwens allemaal? Het is net alsof ik mijn huis zou verkopen waarbij ik mezelf het recht voorbehoud om de opbrengsten van mijn zonnepanelen te blijven claimen, alsook dat ik het recht heb om op mijn verkochte woning nog steeds zonnepanelen bij te leggen en hier ook de opbrengsten van te claimen, of dat ik een reclamepaneel mag plaatsen (en hiervoor opstrijken) op de zijmuur van een verkochte woning. Ik ben geen jurist maar elke mens voelt toch aan dat dit niet klopt? De vraag is : hoe staaf je dit alles juridisch?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 08 nov 2012 00:14

- zo zou de bouwheer niet dienen bij te dragen in de algemene kosten voor de appartementen die nog steeds zijn eigendom zijn omdat ze nog niet verkocht zijn

Dit is illegaal! Moet als niet geschreven beschouwd worden (dus geen gerechtelijk vonnis nodig).
AV moet aan syndicus opdracht geven de kosten over alle appartementen te verdelen.
Leg ook klacht neer tegen notaris die deze clausule in de statuten heeft opgenomen, hij heeft een ernstige beroepsfout gemaakt.

Heb hetzelfde meegemaakt drie jaar geleden. Bestreden met succes, zonder naar Rechtbank te gaan.

Te ondernemen actie:

- syndicus voor voldongen feit plaatsen: de wet toepassen of eruit!
- klacht neerleggen bij de Kamer van Notarissen tegen de verantwoordelijke notaris.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 nov 2012 18:42

Je zal een procedure moeten voeren tegen de notaris hoogstwaarschijnlijk.

KAG
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 10 nov 2012 22:04

Is dit dan voor het Vredegerecht dat bepaalde passages uit de Basisakte dienen te worden aangevochten?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”