Beslissing schepencollege geheim ????

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

Beslissing schepencollege geheim ????

#1 , 02 nov 2012 13:11

Kan een beslissing-besluit van een schepencollege geheim zijn.

Situatie :
Ik heb bezwaren ingediend bij het aanvragen van een bouwvergunning van een toekomstige buur.
Dit is besproken op het schepencollege, doch ik krijg de besluiten ervan niet te zien.
De beslissing is een 14-tal dagen geleden genomen.

Kan ik/mag ik dan tendele de beslissing opvragen - inzien - een copy meekrijgen ?

thx, HoD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 02 nov 2012 13:20

normaal moet je beslissingen van het College via de juiste wegen op het gemeentebestuur kunnen opvragen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 04 nov 2012 08:27

“Art.4.§ 1. Dit decreet is van toepassing op de volgende instanties :...3° de gemeenten en de districten...Art.7...De instantie is verplicht aan ieder natuurlijk persoon, rechtspersoon of groepering ervan die erom verzoekt, de gewenste bestuursdocumenten openbaar te maken door er inzage in te verlenen, er uitleg over te verschaffen of er een afschrift van te overhandigen.Art.13.De in artikel 4 genoemde instanties wijzen een aanvraag tot openbaarmaking af, voorzover die geen betrekking heeft op milieu-informatie :...3° als de openbaarmaking afbreuk doet aan het geheim van de beraadslagingen van...de organen van de instanties, genoemd in artikel 4, § 1, 3° tot 10°...Art.22.De aanvrager kan beroep instellen tegen een beslissing van een in artikel 4, § 1, bedoelde instantie, of na het verstrijken van de termijn waarbinnen de beslissing moest worden genomen, of in geval van een onwillige uitvoering van een beslissing. Hij stelt dat beroep in bij een beroepsinstantie die is samengesteld uit ambtenaren en die door de Vlaamse regering is aangewezen...”(26 MAART 2004. - Decreet betreffende de openbaarheid van bestuur).

“Art.51...Overeenkomstig artikel 104, derde lid, van de Nieuwe Gemeentewet zijn de vergaderingen van het college van burgemeester niet en schepenen niet openbaar. Overeenkomstig artikel 104, eerste lid, van de Nieuwe Gemeentewet worden alleen de beslissingen opgenomen in de notulen en in het register van de beraadslagingen, en kunnen alleen die beslissingen rechtsgevolgen hebben...”(15 JULI 2005. - Gemeentedecreet).

Voornoemde BESLISSINGEN vallen onder toepassing van het Decreet Openbaarheid van Bestuur.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 09 nov 2012 11:49

thx voor de antwoorden. Is volledig genoeg voor mij

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”