Waterschade

dirkgosselintemse
Topic Starter
Berichten: 3

Waterschade

#1 , 24 okt 2012 20:21

Ik heb waterschade in mijn appartement, en ons appartement heeft een blokpolis.
De waterschade is in de slaapkamer boven in de hoek, en vermoedelijk afkomstig van mijn bovenbuur (die heeft een nieuw terras laten aanleggen, en de afvoerpijp bevindt zich vlak boven de plek waar de schade ontstaan is.

Nu wil het toeval dat mijn bovenbuur........de verzekeringsmakelaar/expert is. Hij is vorig jaar komen kijken naar de schade (met een vochtmeter), en nu terug. Zijn conclusie: hij zal de dakwerker die dat terras aangelegd heeft, vragen eens te komen kijken of de schade door de afvoer van het terras komt. Nu blijkt die dakwerker ook een buur van ons én een goede vriend van de verzekeringsmakelaar...
Met andere woorden: die kunnen toch niet objectief uitmaken waar het water vandaan komt? Mijn bovenbuur is rechter én partij...

Wat moet ik doen? Kan ik vragen aan de VME dat zij een onafhankelijk expert sturen op gemeenschappelijke kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 24 okt 2012 23:17

En uw eigen verzekeraar, wat zegt die?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 26 okt 2012 08:38

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van ZAKEN die men onder zijn bewaring heeft.“(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen....”(B.W.).
en
“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘en vermoedelijk afkomstig van mijn bovenbuur (die heeft een nieuw terras laten aanleggen, en de afvoerpijp bevindt zich vlak boven de plek waar de schade ontstaan is’,waaruit ik afleid dat dit terras niet behoort tot de gemeenschappelijke doch wel tot te privatieve delen van uw bovenbuur.

Het is dus aan u om te bewijzen dat uw bovenbuur de afvoerpijp onder zijn bewaring heeft ,dat die afvoerpijp gebrekkig is en dat uw schade door dit gebrek veroorzaakt wordt. Deel uw schade onverwijld mee aan uw RECHTSBIJSTANDverzekeraar woning of privaat leven(’familiale‘=KB 12 januari 1984) indien u deze bezit.Voor de rechtbank kan u daartoe de aanduiding van een deskundige vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”