overdragen van bevoegdheden

centauri
Topic Starter
Berichten: 2

overdragen van bevoegdheden

#1 , 20 okt 2012 11:56

Ik ben eigenaar in een appartementsgebouw.
We zouden graag een syndicus aanstellen voor de dagelijkse zaken. Wat de boekhouding en het financiële aspect betreft zou ik dit liever zelf blijven doen.

Ik lees een paragraaf in de wet:

"De syndicus is als enige aansprakelijk voor zijn beheer, hij kan de bevoegdheden niet overdragen dan met de toestemming van de algemene vergadering en slechts voor een beperkte duur of voor welomschreven doeleinden"

Is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat we op de vergadering beslissen dat ik de bevoegdheden krijg over de financiën (dit volledig omschrijven) en dan omschrijven dat de duurtijd tot de volgende algemene vergadering loopt.

Met financiële aspect bedoel ik dus dat alle facturen naar mijn adres verzonden worden en dat ik deze kan betalen, dat ik de tabel met kosten opmaak, dat ik aanmaningen kan versturen... volledig!

Aangezien ik een verschil merk tussen de woorden "aansprakelijk" en "bevoegdheden", zou dit dan betekenen dat ik de bevoegdheid krijg maar dat de syndicus de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt?
In dit geval heeft de syndicus dus enkel een controlerende functie?

Indien dit alles mogelijk is, met hoeveel % zou dit in een vergadering beslist kunnen worden?

Dank u voor uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 okt 2012 12:15

Wat is het nut daarvan?

centauri
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 okt 2012 12:56

Wat je zelf doet (en waar je kennis van hebt) doe je meestal beter + zo kan de huidige lay-out en het huidige systeem blijven bestaan + het zou de kosten drukken (hopelijk).

Lijkt het je een slecht idee?

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 okt 2012 15:40

De juridische band tussen de syndicus en de vereniging van mede-eigenaars is een lastgeving. Art. 577-8, §5 BW zegt eigenlijk gewoon dat de syndicus zijn bevoegdheid niet mag overdragen zonder toestemming van de AV. Hij kan dus niet autonoom beslissen om een bepaalde bevoegdheid over te dragen aan een andere syndicus. M.a.w. er mag geen college ontstaan van syndici.

Een uitzondering hierop is art. 577-8, §6 BW: "De algemene vergadering kan steeds de syndicus ontslaan. Zij kan hem eveneens, indien zij dit wenselijk acht, een voorlopig syndicus toevoegen voor een welbepaalde duur of voor welbepaalde doeleinden."
M.a.w. dat is sowieso tijdelijk door het begrip 'voorlopig'. Het is dus niet de bedoeling om gedurende het hele mandaat een bepaalde "bevoegdheid" toe te wijzen aan een andere syndicus. Dit zal meestal zijn als er problemen zijn met een bepaald aspect, etc.

Tot slot, het is inderdaad een zeer slecht idee. Je kan je beter kandidaat stellen als commissaris.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”