Ik ben eigenaar in een appartementsgebouw.
We zouden graag een syndicus aanstellen voor de dagelijkse zaken. Wat de boekhouding en het financiële aspect betreft zou ik dit liever zelf blijven doen.
Ik lees een paragraaf in de wet:
"De syndicus is als enige aansprakelijk voor zijn beheer, hij kan de bevoegdheden niet overdragen dan met de toestemming van de algemene vergadering en slechts voor een beperkte duur of voor welomschreven doeleinden"
Is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat we op de vergadering beslissen dat ik de bevoegdheden krijg over de financiën (dit volledig omschrijven) en dan omschrijven dat de duurtijd tot de volgende algemene vergadering loopt.
Met financiële aspect bedoel ik dus dat alle facturen naar mijn adres verzonden worden en dat ik deze kan betalen, dat ik de tabel met kosten opmaak, dat ik aanmaningen kan versturen... volledig!
Aangezien ik een verschil merk tussen de woorden "aansprakelijk" en "bevoegdheden", zou dit dan betekenen dat ik de bevoegdheid krijg maar dat de syndicus de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt?
In dit geval heeft de syndicus dus enkel een controlerende functie?
Indien dit alles mogelijk is, met hoeveel % zou dit in een vergadering beslist kunnen worden?
Dank u voor uw advies