Schoorsteen ingepalmd

krispas
Topic Starter
Berichten: 2

Schoorsteen ingepalmd

#1 , 19 okt 2012 17:50

Mijn gezin en ik wonen al 8 jaar in een eigen woning die langs één zijde grenst aan een andere woning. Op de scheiding van de twee woningen staat een schouw, weliswaar niet geheel in het midden, gedeeltelijk op ons dak en gedeeltelijk op de buur zijn dak. Die schouw dient al zeer lang (de woning is 100 jaar oud) voor het gebruik van een gaskachel langs onze kant. De schouw is in het midden verdeeld in twee delen, één deel voor ons en een deel voor de buur.
Onlangs zijn er nieuwe buren gekomen die meteen aan verbouwingen begonnen.
Op een dag ziet mijn vrouw dat ze bezig zijn de schouw aan het afbreken.
Wij zeggen dat onze gaskachel aangesloten is en dat ze er rekening moeten mee houden.
Antwoord buren : zo een schouw is niet wettelijk. Het zal jullie 600 euro kosten om een buis te plaatsen of je bent de schouw kwijt.
Het gevolg is dat ze de schouw bovenaan gewoon dichtgemetst hebben. Geen verluchting meer.
Moest mijn vrouw niet gezien hebben dat die schouw werd 'aangepast' zouden we 's avonds onze gaskachel aangestoken hebben en 's morgens niet meer wakker geworden zijn wegens CO-vergiftiging. Het ergste is dat de buren wisten dat dat kon gebeuren. Toch hebben ze nagelaten een verluchting te laten of ons in de eerste plaats zelfs te verwittigen van dergelijke werken.
De schouwveger die ons bevestigde dat we zouden gestikt zijn, heeft eveneens verteld dat deze situatie van 'gesplitste' schoorstenen op elk rijhuis voorkomt. Het plaatsen van een buis is volledig volgens de wens van de verbouwer of eigenaar. Geen verplichting.
Wij zitten zonder verwarming, moeten blijkbaar eerst sterven aan CO- vergiftiging vooraleer de wet kan ingrijpen.
Graag advies omtrent de mogelijkheden om die buur terecht te wijzen wegens in onze ogen poging tot moord en de rechtzetting van het gebruik van de schouw. Dank u!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 okt 2012 19:55

Buur onmiddellijk aangetekend in gebreke stellen , en eisen dat binnen de x dagen de schouw terug in een degelijk werkende toestand wordt gebracht. Er is NIETS onwettelijk aan een dergelijke schouw.
Indien de schouw niet hersteld wordt onmiddellijk, en mogelijks in kortgeding gezien de winter eraankomt en je dus moet kunnen stoken, naar de vrederechter trekken en de herstelling eisen, plus een vergoeding voor de reeds geleden hinder plus een schadevergoeding per dag dat de werken niet zijn uitgevoerd.
Je zou, om de zaak te bespoedigen, ook bij de brandweer kunnen langsgaan en om een inspectie te vragen van uw schouw. Met dat rapport sta je ook weer sterker.

krispas
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 okt 2012 08:13

Dank u!
We gaan er werk van maken.

Kris.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”