Uitnodiging AV - wat als wet niet gerespecteerd wordt?

kaptzeppos
Topic Starter
Berichten: 9

Uitnodiging AV - wat als wet niet gerespecteerd wordt?

#1 , 19 okt 2012 15:21

Ik heb deze week een uitnodiging ontvangen voor een AV volgende week (7 dagen tussen uitnodiging en datum AV).

Bovendien is deze uitnodiging niet aangetekend verstuurd, maar gewoon in m'n bus gestoken. De syndicus beweert hierover dat bij ontstentenis over een antwoord (van mijnentwege) van hoe hij de AV uitnodiging mag versturen, dit toegestaan is (gewoon in de bus steken was zijn voorstel).

Mijn vraag is of ik kan eisen dat de uitnodiging van de AV correct wordt georganiseerd en hij dus een nieuwe datum moet zoeken en een nieuwe (correct verstuurde) uitnodiging moet sturen (ik kan nml onmogelijk deelnemen op de dag die hij voorstelt wegens andere verplichtingen).

Uit informeel contact met hem is het bijna zeker dat hij hier niet op zal ingaan. Wat zijn dan de gevolgen? Is deze AV dan 'geldig' cq de beslissingen die er genomen zullen worden, zijn er andere gevolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV
Berichten: 277

#2 , 20 okt 2012 06:13

In de wet mede-eigendom lees ik: De bijeenroeping geschiedt bij een ter post aangetekende brief, tenzij de
geadresseerden individueel, uitdrukkelijk en schriftelijk hebben ingestemd de oproeping
via een ander communicatiemiddel te ontvangen.

Tja, wat denkt u zelf? Die vent liegt er nu al op los... en dan is de AV nog niet eens begonnen.

Is het een BIV-syndicus? Vraag dan eens of hij misschien alleen maar naar de BIV-bijscholing gaat om achteraf te zuipen en met zijn collega-BIV-syndicussen te bekokstoven hoe ze de 'probleemgebouwen' (sic) aan elkaar gaan doorspelen.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

kaptzeppos
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 20 okt 2012 12:05

Bedankt voor uw antwoord.

Kan iemand me echter zeggen wat de gevolgen zijn van het niet respecteren van dit deel van de wet, en wat de mogelijke of beste stappen zijn die ik kan nemen?

Dank bij voorbaat

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 okt 2012 12:37

Er gaat meer en meer rechtspraak in de zin dat zelfs al is men niet op een correcte wijze opgeroepen, maar toch aanwezig was, er geen belang meer is voor de mede-eigenaar om de vernietiging van de beslissing te vragen. Nu voor wat betreft de termijn, gaat het om een buitengewone algemene vergadering?

kaptzeppos
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 20 okt 2012 13:37

Beste, het gaat niet om een buitengewone AV.
Deze AV moest trouwens al enkele maanden geleden zijn georganiseerd maar werd om onduidelijke redenen uitgesteld (de periode waarin de AV moet plaatsvinden werd dus ook niet gerespecteerd).
Ik kan op de dag waarop de AV nu werd bijeengeroepen onmogelijk aanwezig zijn...

kaptzeppos
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 28 okt 2012 19:28

Als vervolg op bovenstaande: de AV is ondertussen doorgegaan (zonder mij) met voor mij nadelige beslissingen.
Wat kan ik nu concreet doen om mijn rechten optimaal te vrijwaren. Het liefst wil ik dat er een nieuwe AV wordt georganiseerd (waarop ik dan wel aanwezig zal zijn; er van uitgaande dat de termijnen deze keer wel gerespecteerd zullen worden). Kan dit?
Zo nee, wat zijn de andere mogelijkheden die ik heb?

Dank bij voorbaat

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 okt 2012 08:33

Ja, dat kan. Je zal 20% van de aandelen bij elkaar moeten zoeken om een nieuwe AV te laten organiseren. Dat is wel zeer riskant want het is niet zeker dat er een andere beslissing zou worden genomen.
Bovendien is de vervaltermijn al aan het lopen. Je moet 30 dagen wachten tot hij het verslag heeft gestuurd, dan stuur je een aangetekende brief om een BAV te laten organiseren met die 20% aandelen, dan heeft de syndicus 30 dagen om die te organiseren. Zo zijn we al twee maanden verder. Als hij dan niet ingaat op het verzoek, moet je zelf alles beginnen te versturen ofwel naar de vrederechter gaan met het verzoek om een BAV te laten organiseren.

Een tweede optie is de volledige vernietiging van de AV te vragen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 14 nov 2012 11:30

De praktijk wijst uit dat enkel de 2de optie een realistische kans heeft op slagen.

Zeker als je vooraf al briefwisseling hebt gevoerd met de syndicus over de voor je nadelige beslissingen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”