Eerste afrekening als eigenaar

Batiqueske
Topic Starter
Berichten: 2

Eerste afrekening als eigenaar

#1 , 16 okt 2012 23:59

Ik heb in januari 2012 een appartement gekocht. Onlangs kreeg ik mijn eerste afrekening (periode april 2011-maart 2012) van de syndicus. De syndicus berekende mijn afrekening over de gehele periode terwijl ik in die periode eigenlijk maar twee maanden eigenaar was. Ik zou bv. mee moeten betalen voor een renovatie in 2011 waar ik eigenlijk niks mee te maken heb. Is dit wel correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 okt 2012 00:13

U moet enkel pro-rata betalen voor de maanden dat u eigenaar was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Batiqueske
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 okt 2012 12:46

Volgens de syndicus is de berekening correct gebeurd. Hij zegt dat alles berekend werd op de dagen dat ik wel eigenaar was dus de renovatie van 2011 was bv 3000 euro, berekend op de dagen dat ik eigenaar was, komt dat op een bepaald bedrag. Toch was ik nog steeds geen eigenaar toen die werken gebeurden. Wie heeft het dan bij het rechte eind?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 okt 2012 15:58

Als het werkelijk (juridisch) om een renovatie gaar en niet om lopende kosten dan dient u niets te betalen indien die renovatie beslist, uitgevoerd en afgerekend werd voor dat u de compromis tot aankoop heeft getekend.
Gaat het met zekerheid over een (grote) renovatiekost of eerder over een (dure) courante herstelling? Veel hangt af van hoe één en ander werd aangebracht destijds....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FrankV
Berichten: 277

#5 , 20 okt 2012 05:02

Heeft die syndicus informatie verstrekt aan de notaris toen u het appartement kocht?
U moet dit terugvinden in uw aankoopakte.

Vraag schriftelijk(!) aan de syndicus de volgende documenten:
de basisakte (daarin staan o.a. de verdeelsleutels van de kosten)
het reglement van mede-eigendom
het huishoudelijk reglement
het register met besluiten
de balans van de VME ( de vereniging van mede-eigenaars)
de resultatenrekening van de VME
de adressenlijst van alle mede-eigenaars
naam en adres van de commissaris van de rekeningen
naam en adres van de leden van de raad van mede-eigendom

Een goed-menende syndicus zal dit zonder problemen doen.

Enkel met die informatie bent u gewapend om de discussie met de syndicus aan te gaan.
Anders loopt u het risico dat hij u nu of later met een kluitje in het riet stuurt.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 22 okt 2012 10:54

Niet te vergeten de verslagen van de AV van de laatste drie jaar.
Normaal moet bij aankoop zowel de basisakte reglement mede-eigendom huishoudelijk reglement en deze verslagen worden meegeleverd.

Overgelezen register met besluiten .... :)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”