Buurman dreigt paardenweide open te knippen en paarden te sl

yoyitha
Topic Starter
Berichten: 16

Buurman dreigt paardenweide open te knippen en paarden te sl

#1 , 13 okt 2012 15:37

Onze weide grenst aan een achtertuin van een zonevreemd huis.
Deze tuin is in eigendom van een man die kippen etc slacht in zijn tuin en het slachtafval vervolgens in onze paardenwei dumpt.
ook heeft hij een hele berg granen in onze weide gedumpt, en 1 van onze paarden heeft een spieraandoening waardoor ze ernstige pijn krijgt als ze hele granen eet, de Dierenarts is al 2 x geweest doordat de betreffende man brood en nu dus granen in de wei heeft gedumpt.
Deze laatste keer heeft hij naast slachtafval( waarvan een groot deel in een bos is gedumpt, kruiwagens vol) en granen in de wei te hebben gedumpt, ook nog een groot stuk van onze weide doodgespoten met sterk gif, terwijl onze paarden daar dagelijks in lopen.

aan onze weide hangen bordjes met verboden te voederen de wei is ook hoog genoeg met 4 draden met stroom erop afgezet en staat keurig naast de grens afgezet, zoals het mag volgens de wet.
wij zijn gaan uitleggen dat dit niet meer zo kan aan de man, en hij beweerde spijt te hebben.
4 dagen later is hij ontzettend tekeer gegaan, dus belde we de wijkagent. zij is langsgeweest bij ons en dan heeft zij alles gezien, foto's en de echte vernieling en rommel in de wei. ze is gaan praten met de betreffende man, en wij hoorden niets meer.
nog eens 2 dagen later klopte hij op onze deur met de mededeling dat we de wei 50 cm moeten opschuiven en wel binnen 24 uur omdat hij anders de omheining kapotknipt, en als de paarden de weg niet zouden oprennen, zou ie ze ter plekke slachten!
Wij belden direct de politie en ze zouden een ploeg sturen, tot 3x toe hebben we teruggebeld, maar 3 dagen later nog altijd niemand langsgeweest.
Uiteindelijk hebben we besloten naar het politiebureau te gaan om aangifte te doen, maar de agenten weigeren om uberhaupt een klacht te accepteren of er een notitie van te maken. wij moesten naar het vredegerecht, daar werd ons verteld dat we een verzoenend gesprek kunnen aanvragen, maar als dat niet iets oplost, houdt het gewoon op.

wat kunnen we ondernemen om toch een officiele klacht neer te leggen om indien nodig te kunnen gebruiken bij een volgende actie van deze man?

nu lijkt het alsof hij alles mag en de politie dit niet interessant vindt, terwijl wanneer 1 van onze paarden op de weg terecht zou komen en een ongeluk zou veroorzaken, wij er natuurlijk voor opdraaien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Berichten: 221

#2 , 13 okt 2012 15:53

Ik dacht dat palen met schrikdraad op 50cm van de grenslijn van u perceel moeten staan . Uw buur zal waarschijnlijk die regel ook kennen en daarmee dreigen.Hij moet natuurlijk wel redelijk blijven en je tijd geven om dat te veranderen.Ik zou zeker de wijkagent aanspreken over zijn dreigementen maar ook eens naar de gemeente bellen waar je nu net die palen met schrikdraad moet plaatsen .

Gr,

yoyitha
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 13 okt 2012 15:59

Dankje Lori, maar omheining van een weide op agarische grond mag je op de grens zetten volgens de wet, wij hebben er echter voor gekozen deze 10 cm meer naar binnen te zetten. de grond van de buurman is zonevreemd terrein, die moet volgens de wet wel 50 cm uit de grens blijven.

De wijkagent hebben we aangesproken, maar doet er niks mee, de politie wil ook geen klacht van bedreiging accepteren/noteren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 13 okt 2012 17:07

Slachtafval dumpen is zo wie zo een milieuinbreuk ...daar staan redelijk zware straffen op.
Vernieling zelfs beschadiging van stedelijke of landelijke afsluitingen is eveneens strafbaar respectievelijk correctioneel vervolgbaar en politierechtbank.
Storten van afval is sluikstort.
Bedreigingen met vernielingen en bedreigingen dat uw paarden zouden gedood worden door hem .... zijn eveneens strafbare zaken.
Het spuiten van giftstof op een plaats waar dieren rondlopen kan eveneens op zich strafbaar zijn.

Ik zou toch eens een praatje gaan maken met een officier (commissaris) bij de politie.
Indien gewenst geef ik de nodige artikels uit strafwetboek nog wel eens op.
Aan de basis kan wel een dispuut liggen, zeker als mocht blijken dat de afsluiting van de paarden idd op 50 cm van de perceelgrens moet liggen ( maar dat weet ik niet).
Ik zie toch ook dat de specifieke draden voor paarden meestal kort bij de gewone afsluiting staan.
Los daarvan is er de overlast ... dit kan idd via vrederechter maar gezien een aantal van de overlastfeiten strafbare feiten zijn MOET de politie daarvan PV opstellen.
Het niet opstellen van een PV voor strafbare feiten is een ambtsfout nl miskenning aangifteplicht.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 13 okt 2012 18:04

Probeer dit nog eens met uw buurman te bespreken, discreet voorzien van een dictafoontje. Tekst dan uittypen, en meenemen naar politie (samen met origineel, dat u ter beschikking houdt).
Daarnaast wat Franciscus zei, en durf tijdens dit gesprek gerust de woorden "comité P", "procureur", "intern toezicht", en "aanschrijven" vallen als ook de officier moeilijk doet.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 13 okt 2012 18:33

Niet vergeten steeds de naam en graad van de politieambtenaar te vragen.Zorgt wel dat u iets hebt om op te schrijven want de ambtenaar is niet verplicht dat aan u te geven. :|
Als de dierenarts al heeft vastgesteld dat door het achtergelaten graan uw paard schade heeft is er zo wie zo al zaakschade.

Normaal zijn de mensen aan de balie ofwel burgerpersoneel ofwel agent ofwel inspecteur.
Vraag om een hoofdinspecteur te spreken (iemand met twee zilveren kronen) meestal hoofd wachtdienst of teamleider bij een wijkteam.
U kan ook eens vragen de commissaris te spreken teammanager (twee gouden kronen) zijn ofwel diensthoofd interventie en wacht/onthaal of diensthoofd wijkteam.
(In kleinere korpsen kan het wat afwijkend zijn) bekijk desnoods eerst eens de website ....
Rustig uitgelegd en goed gedocumenteerd kan dat wonderen doen, nou ja..

eylis
Berichten: 8840

#7 , 14 okt 2012 12:11

enne nog een misdrijf dat de kerel pleegt (of ik moet er over gelezen hebben in voorgaande postst)
zelf kippen slachten in de tuin? Dat mag ook niet.
Dat de schrikdraad effectief een halve meter voor je perceelsgrens moet staan, weet ik zeker; je moet je wei niet verschuiven (zoals de kerel zegt) je wei begint aan de perceelsgrens: maar verplaats je schrikdraad alvast zeker aan zijn tuingrens. Dan ben je daarmee helemaal in orde.
Deze regel is er om te voorkomen dat de weidedieren die je houdt over de draad (of onder de draad heen) al knabbelen, woelen, trekken of wat dan ook aan de installatie van de tuin van de buur.
Paarden geven soms ook ferme trappen tegen weidepalen en dan zijn het jouw schrikdraadpalen die de mep krijgen enniet de gewone afsluiting.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 14 okt 2012 14:02

enne nog een misdrijf dat de kerel pleegt (of ik moet er over gelezen hebben in voorgaande postst)
zelf kippen slachten in de tuin? Dat mag ook niet.
waar moet men dan zelf zijn kippen slachten? of mag een particulier sowieso geen kip meer slachten?

begrijp ik onderstaand dan verkeerd?
Ten huize van de eigenaar mogen enkel varkens, schapen, geiten, herten, gevogelte, konijnen en wild geslacht worden. Runderen en kalveren mogen enkel in een slachthuis geslacht worden.

Een particuliere slachting ten huize van de eigenaar van varken, schapen, geiten of herten is alleen toegestaan als door de eigenaar van het dier persoonlijk en ten minste 2 werkdagen voorafgaand aan de slachting, een aangifte wordt gedaan bij de gemeente. Voor een particulier slachting van gevogelte, konijnen en wild buiten het slachthuis is er geen slachtaangifte vereist.
http://steunpunthoeveproducten.servicep ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

yoyitha
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 14 okt 2012 14:29

Slachtafval dumpen is zo wie zo een milieuinbreuk ...daar staan redelijk zware straffen op.
Vernieling zelfs beschadiging van stedelijke of landelijke afsluitingen is eveneens strafbaar respectievelijk correctioneel vervolgbaar en politierechtbank.
Storten van afval is sluikstort.
Bedreigingen met vernielingen en bedreigingen dat uw paarden zouden gedood worden door hem .... zijn eveneens strafbare zaken.
Het spuiten van giftstof op een plaats waar dieren rondlopen kan eveneens op zich strafbaar zijn.

Ik zou toch eens een praatje gaan maken met een officier (commissaris) bij de politie.
Indien gewenst geef ik de nodige artikels uit strafwetboek nog wel eens op.
Aan de basis kan wel een dispuut liggen, zeker als mocht blijken dat de afsluiting van de paarden idd op 50 cm van de perceelgrens moet liggen ( maar dat weet ik niet).
Ik zie toch ook dat de specifieke draden voor paarden meestal kort bij de gewone afsluiting staan.
Los daarvan is er de overlast ... dit kan idd via vrederechter maar gezien een aantal van de overlastfeiten strafbare feiten zijn MOET de politie daarvan PV opstellen.
Het niet opstellen van een PV voor strafbare feiten is een ambtsfout nl miskenning aangifteplicht.

Ontzettend bedankt voor de duidelijke uitleg.
De betreffende wetsartikelen zou ik zeer graag nog kennen, al is het maar om de politieambtenaar te verzoeken onder dat artikel dan toch over te gaan tot het opmaken van een PV. we gaan zeker nog terug naar het politiebureau en zullen vragen om een gesprek met de officier /commissaris aan te vragen.

yoyitha
Topic Starter
Berichten: 16

#10 , 14 okt 2012 14:37

@eylis hierbij het artikel 30 hoofdstuk 5 uit het veldwetboek, de laatste zin zegt toch echt letterlijk dat ieder ander soort afsluiting dan een sllot of haag op de grens mag staan:

Art. 30. Hij die tot afsluiting van zijn erf een niet gemene sloot wil graven, moet tussen die sloot en het naburig erf half zoveel afstand laten als de sloot diep is.
Is het naburig erf een stuk bouwland of een hellend terrein, dan moet de afstand even groot zijn als de sloot diep is.
De sloten worden zo aangelegd dat zij een glooiing hebben aan de kant van de nabuur en de afloop van het water niet belemmeren.
Wanneer een levende haag tot afsluiting dient, moet zij, bij gebreke van een hiermee strijdig gebruik, op ten minste vijftig centimeter van de scheidingslijn staan.
Iedere andere afsluiting mag op de uiterste grens van het eigendom worden geplaatst.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 14 okt 2012 15:01

je ziet iets over het hoofd: de regel voor schrikdraad mbt een dierenweide die grenst aan een tuin (bewoning ) én niet aan een andere weide klopt wel. We hebben het zelf ook zo gedaan met onze weide aan de kant die grenst aan tuinen van huizen. Trouwens zoals je zelf kan zien: het veldwetboek gaat over de velden en weiden, maar niet over daar waar velden grenzen aan gewone bewoning!
Onze wijkagent was overigens aangenaam verrast dat we op eigen initiatief de schrikdraad van onze weide aan de tuinenkant op 50 cm afstand hadden gezet. Aan de kant van de andere agrarische velden van boeren staat onze schrikdraad gewoon tegen de afsluiting. Zoals het veldwetboek ook vermeld.

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 14 okt 2012 15:47

Slachtafval dumpen is zo wie zo een milieuinbreuk ...daar staan redelijk zware straffen op.
regelgeving: http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/1507==" onclick="window.open(this.href);return false;> politie en gemeentelijke milieudienst dienen verwittigd te worden en dienen PV op te stellen.
ik denk afvalstoffendecreet art 12 en 11§1 ..KB 6 oktober 77 (indien hij zou zeggen dat het bodemverbeteraar zou zijn) (OVAM en mestbank) FOD volksgezondheid afd gro,dstoffen en plantenbescherming


Vernieling zelfs beschadiging van stedelijke of landelijke afsluitingen is eveneens strafbaar respectievelijk correctioneel vervolgbaar en politierechtbank.

AFDELING VIII. - VERNIELING VAN AFSLUITINGEN, VERPLAATSING OF VERWIJDERING VAN GRENSPALEN EN HOEKBOMEN.
Art. 545. Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die geheel of ten dele grachten dempt, levende of dode hagen afhakt of uitrukt, landelijke of stedelijke afsluitingen, uit welke materialen ook gemaakt, vernielt; grenspalen, hoekbomen of andere bomen, geplant of erkend om de grenzen tussen verschillende erven te bepalen, verplaatst of verwijdert.
Art. 546. Wanneer de feiten, in het vorige artikel omschreven, gepleegd worden met het oogmerk om een bezitsaanmatiging op een erf te plegen, is de straf gevangenisstraf van een maand tot een jaar en geldboete van vijftig frank tot tweeduizend frank.

Storten van afval is sluikstort.
Bedreigingen met vernielingen en bedreigingen dat uw paarden zouden gedood worden door hem .... zijn eveneens strafbare zaken.

Het spuiten van giftstof op een plaats waar dieren rondlopen kan eveneens op zich strafbaar zijn.
Voor de wet zijn paarden voorwerpen, roerende goederen:
AFDELING IV. - VERNIELING OF BESCHADIGING VAN EETWAREN, KOOPWAREN OF ANDERE ROERENDE EIGENDOMMEN.
Art. 528. Elke vernieling, elke beschadiging van andermans roerende eigendommen, gepleegd met behulp van geweld of bedreiging, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen.


Opgelet via GAS wetgeving kunnen bepaalde feiten via deze procedure worden vervolgd : http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=b ... 8Q&cad=rja

Ik zou toch eens een praatje gaan maken met een officier (commissaris) bij de politie.
Indien gewenst geef ik de nodige artikels uit strafwetboek nog wel eens op.
Aan de basis kan wel een dispuut liggen, zeker als mocht blijken dat de afsluiting van de paarden idd op 50 cm van de perceelgrens moet liggen ( maar dat weet ik niet).
Ik zie toch ook dat de specifieke draden voor paarden meestal kort bij de gewone afsluiting staan.
Los daarvan is er de overlast ... dit kan idd via vrederechter maar gezien een aantal van de overlastfeiten strafbare feiten zijn MOET de politie daarvan PV opstellen.
Het niet opstellen van een PV voor strafbare feiten is een ambtsfout nl miskenning aangifteplicht.
Hier vindt u info inzake de miskenning aangifteplicht
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?p=76761" onclick="window.open(this.href);return false;

en verder wet politieambt 5 AUGUSTUS 1992. - Wet op het politieambt.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 02-04-1998 en tekstbijwerking tot 22-08-2012)
Bron : BINNENLANDSE ZAKEN.OPENBAAR AMBT.JUSTITIE
Publicatie : 22-12-1992 nummer : 1992000606 bladzijde : 27124
Dossiernummer : 1992-08-05/52
Inwerkingtreding : 01-01-1993

Art. 40. De bij een politieambtenaar (...) ingediende klachten of aangiften, alsook de nopens misdrijven verkregen inlichtingen en gedane vaststellingen worden opgenomen in processen-verbaal die aan de bevoegde gerechtelijke overheden worden toegezonden. <W 1998-12-07/31, art. 190, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2001>

yoyitha
Topic Starter
Berichten: 16

#13 , 14 okt 2012 20:00

je ziet iets over het hoofd: de regel voor schrikdraad mbt een dierenweide die grenst aan een tuin (bewoning ) én niet aan een andere weide klopt wel. We hebben het zelf ook zo gedaan met onze weide aan de kant die grenst aan tuinen van huizen. Trouwens zoals je zelf kan zien: het veldwetboek gaat over de velden en weiden, maar niet over daar waar velden grenzen aan gewone bewoning!
Onze wijkagent was overigens aangenaam verrast dat we op eigen initiatief de schrikdraad van onze weide aan de tuinenkant op 50 cm afstand hadden gezet. Aan de kant van de andere agrarische velden van boeren staat onze schrikdraad gewoon tegen de afsluiting. Zoals het veldwetboek ook vermeld.

Ik begrijp wat je zegt, maar onze weide grenst enkel aan agrarische grond, de 'tuin' van de buurman is ook agrarische grond, en enkel zijn stukje ligt eraan over een lengte van 20 meter, verder zijn er enkel velden en grasweiden omheen.

De 'tuin' van de betreffende buurman is ook niet afgezet met een draad o.i.d. en dat is een zonevreemde woning, waardoor zijn terrein dus niet onder 'gewone bewoning' valt.(destijds bij de gemeente nagevraagt en we mochten de bestaande prikkeldraadafzetting gewoon vervangen, we hebben de nieuwe schrikdraadomheining daarvoor geplaatst, en dan de prikkeldraad opgeruimd.

maar dan nog, al is dat zijn punt, we wonen daar al bijna 6 jaar en er is nooit over gesproken, we hebben hem zelfs de kans gegeven 2 jaar lang om zijn notenboom te oogsten, en dus de weide daarvoor ruim afgezet zo'n 40m2 zodat hij zijn noten kon rooien. het is deze man niet goed bevallen dat we niet gediend zijn van slachtafval, graan dumpen en vergif spuiten in onze weide( betreft zeker 1 stuk gespoten van 3 m breed op 6 meter lang, en dan nog een lengte van 20 meter op ongeveer een meter breed.

Sint-Joris
Berichten: 30

#14 , 18 okt 2012 16:35

Voor zover ik weet, is er geen minimumafstand voor prikkeldraad.
Voor elektrische schrikdraad bedraagt de wettelijke afstand inderdaad 50 cm; bepaald in art. 61 (punt 3 - plaatsing) van de AREI-wetgeving.
Mogelijks begreep men op de gemeente dat u de prikkeldraad ging vernieuwen; niet dat hij door schrikdraad ging vervangen worden.

Mits toestemming van de nabuur mag schrikdraad tegen de perceelsgrens geplaatst worden. Bij gebrek hieraan moet hij minstens 50 cm van de perceelsgrens verwijderd zijn. Er wordt nergens melding gemaakt van enige ligging volgens gewestplan, dus verschil tussen bepaalde gebieden of zonevreemdheid lijken me niet van toepassing.
Ter hoogte van de openbare weg moet bovendien een tweede draad -die niet onder spanning staat- langs het openbare geplaatst worden. De schrikdraad moet minstens 25 cm achter deze eerste draad geplaatst worden op een niveauverschil van maximaal 10 cm met de eerste draad.

Persoonlijk zou ik de afsluiting aan de straatkant en langs zijn zijde conform de AREI-wetgeving inrichten en bij eventuele andere naburen een toestemming proberen losweken. Anders dienen ook deze zijden helaas aangepast te worden.
Dien bij elke storting van afval op uw terrein vaststelling doen door politie of milieu-ambtenaar van de gemeente en dien hiertegen klacht in.
Mocht u last hebben van overhangende notenbomen, dan kunt u op basis van het veldwetboek eisen dat uw buur zijn overhangende takken verwijderd.

Van het dreigement om de draad open te knippen en de dieren te slachten als de draad niet wordt verplaatst, zou ik bij de politie minstens een melding van maken. Dit is een bedreiging onder voorwaarde.
Bij gebrek aan bewijs zal hier vermoedelijk geen direct gevolg aan gegeven worden, maar mocht er aan de draad/dieren iets schelen, hebt u tenminste een voorgaande melding.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”