plaatsen nieuwe lift

jean pierre1950
Topic Starter
Berichten: 194

plaatsen nieuwe lift

#1 , 10 okt 2012 13:58

Daar ik een probleem heb met de plaatsing van een nieuwe lift in het appartements gebouw waar ik reeds 19 jaar als eigenaar en vaste bewooner verblijf.
MIJN VRAAG IS of ze mij door een gril van de bewoner van het technische verdiep en die ook in de raad van het bestuur van het gebouw zit en die denkt dat hij de eigenaar van heel het gebouw is.
Die eist dat de nieuwe lift tot in zijn leefruimte loopt op het 10 verdiep, nu loopt de lift tot het 9 verdiep.
Daar er om die reden grotere afbraakwerken moeten gebeuren kan ik 2 TOT 3 maanden niet in mijn app daar ik een leeftijd heb van 71 jaar en vaste bewoonster ben van het 9 verdiep.
Op de vergadering is gezegd tegen de twee vaste bewoners dat ze maar naar een home moeten.

Er is op de algemene vergadering bij de syndicus gestemd voor een nieuwe lift daar ben ik niet tegen maar ik en nog 2 vaste bewoners heb wel tegen gestemd tot het tiende verdiep
Mijn vraag naar u toe is ook of er zomaar zulke grote afbraakwerken mogen gebeuren aan de gemene delen en aan het dak van het gebouw, deze werken zijn gepland voor het jaar 2013

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jean pierre1950
Topic Starter
Berichten: 194

#2 , 10 okt 2012 13:59

ter aanvuling dit is voor een kenis die hulp vraagt

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 okt 2012 15:50

Het aanpassen van de lift van 9 naar 10 verdiepingen zal vermoedelijk ook tot gevolg hebben dat de quatiteiten moeten worden aangepast, alsook de beschrijving van de gemeenschappelijke delen.
En waarom zouden de bewoners van 9 verdiepingen moeten meebetalen om de bewoner van de 10de verdieping een lift te gunnen?

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 11 okt 2012 08:19

Het aanpassen van de lift van 9 naar 10 verdiepingen zal vermoedelijk ook tot gevolg hebben dat de quotiteiten moeten worden aangepast, alsook de beschrijving van de gemeenschappelijke delen.
Inderdaad: stel dat er eerst op papier staat hoeveel de persoon van het 10e verdiep mee moet betalen in de lasten van het onderhoud van de lift enz enz. Kans bestaat dat hij op dat ogenblik al minder staat te springen...

Verder: ik neem aan dat de lift nog altijd goed functioneert? Zorg dat men geen "dringende redenen" begint aan te kaarten...

Eerst alle papierwerk, in orde, dan pas laten uitbesteden. Zolang het papierwerk (dat mava al aanhaalde) dus niet af is, kan je m.i. de uitvoering van de werken laten blokkeren, maar de beter geïnformeerden zullen hier moeten bijspringen om de exacte werkwijze toe te lichten...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 11 okt 2012 09:57

Het aanpassen van de lift van 9 naar 10 verdiepingen zal vermoedelijk ook tot gevolg hebben dat de quatiteiten moeten worden aangepast, alsook de beschrijving van de gemeenschappelijke delen.
En waarom zouden de bewoners van 9 verdiepingen moeten meebetalen om de bewoner van de 10de verdieping een lift te gunnen?
Vermoedelijk gaat het hier ook om een wijziging van de oorspronkelijke bouwvergunning. Nazien bij de gemeente ... . Zo ja, VOORAF het punt tot aanvraag van een stedebouwkundige vergunning voorleggen aan de AV, inclusief motivatie.

Vermoedelijk is de bijstand van een architect vereist (stabiliteit, ...). ALLE kosten van deze wijziging ten laste leggen van de eigenaar(s) van het 10de verdiep, omdat zij de wijziging aanvragen. Een andersluidende beslissing van de AV kan mogelijks gekenmerkt worden als bedriegelijk (kunstgreep) en onrechtmatig (gelijkheid van de ME geschonden).

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 11 okt 2012 10:16

Is er tevens geen eenparigheid van stemmen nodig?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 12 okt 2012 03:37

Is er tevens geen eenparigheid van stemmen nodig?
Vermoedelijk wel, maar dat hangt van de exacte toestand af en van de technische aard van de geplande wijzigingen.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 12 okt 2012 10:39

Als de lift ook naar 10 de moet waar blijft de technische ruimte dan?
Moet daar geen bouwvergunning voor zijn?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 okt 2012 12:54

Is tegenwoordig niet meer nodig. Er bestaan nu liften waar de motor en alle andere onderdelen naast de kooi hangen, zodat de lift zelf tot de hoogste verdieping kan komen. De liftkoker moet natuurlijk groot genoeg zijn of men moet de kooi zelf kleiner maken.

jean pierre1950
Topic Starter
Berichten: 194

#10 , 12 okt 2012 13:40

ja maar kan men zeggen dat je 3 maanden ergens anders maar moet wonen, de tijd van de werken

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 12 okt 2012 13:41

Op kosten van de VME dan wel

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 12 okt 2012 20:56

Eerst het administratiefrechtelijke deel nakijken, dan pas zorgen maken om de rest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#13 , 15 okt 2012 11:23

Is tegenwoordig niet meer nodig. Er bestaan nu liften waar de motor en alle andere onderdelen naast de kooi hangen, zodat de lift zelf tot de hoogste verdieping kan komen. De liftkoker moet natuurlijk groot genoeg zijn of men moet de kooi zelf kleiner maken.
In dat geval is vermoedelijk een bouwvergunning nodig ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”