foutieve aanduiding gemeenschappelijke delen bij aankoop

hilde1963
Topic Starter
Berichten: 9

foutieve aanduiding gemeenschappelijke delen bij aankoop

#1 , 08 okt 2012 19:13

Twee jaar geleden heb ik via een immokantoor een bestaand appartement gekocht; in de metingsplannen bij mijn akte staat de bovenste traphal -die als zolderruimte is omgebouwd- als gemeenschappelijk aangeduid. ik heb deze zolder tot dusver als opslag gebruikt. Nu komt er een nieuwe eigenaar in het andere appartement (blok bevat slechts 2 app., en er is geen syndicus) en deze beweert dat bovenste traphal (lees: zolder) zijn privé eigendom is en hij maant me aan om mijn spullen te verwijderen.
Bij navraag bij de notaris blijkt inderdaad dat de metingsplannen die ik kreeg bij mijn aankoop, verschillen van de plannen die aan de andere eigenaar werden verstrekt. Bovendien staan er op de metingsplannen bij de notaris wel de nodige handtekeningen, terwijl er op mijn plannen geen handtekeningen te bespeuren zijn.
Eigenlijk heb ik dus bijbetaald voor een zolderruimte, waarvan bij mijn beste weten de eigendom gemeenschappelijk was, maar nu blijkt dat ik hiervan helemaal geen gebruik mag maken. Kan ik schadeloosstelling eisen van het immo-kantoor (of van de verkopende eigenaar) omdat men mij de verkeerde plannen doorgaf bij mijn aankoop?
met dank voor jullie respons!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 okt 2012 08:17

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(Burgerlijk Wetboek).

‘in de metingsplannen bij mijn akte staat de bovenste traphal -die als zolderruimte is omgebouwd- als gemeenschappelijk aangeduid’ + ‘Nu komt er een nieuwe eigenaar in het andere appartement...en deze beweert dat bovenste traphal (lees: zolder) zijn privé eigendom is’

Maan uw verkoper aangetekend aan uw authentieke koopakte te doen corrigeren en vorder hiervoor schadevergoeding .Stuur hiervan kopie aan de notaris die uw akte heeft verleden. Dagvaard zo nodig uw verkoper.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”