Opbenbaar onderzoek

fair
Topic Starter
Berichten: 15

Opbenbaar onderzoek

#1 , 05 okt 2012 13:12

Buren hebben de vorige weken een werkplaats pal op de scheidingslijn afgebroken. Ze bestond uit blinde muren met eternitplaten. Er rest alleen nog de lelijke blinde muur op de scheidingslijn, een afhangende goot, een scheefgeduwde paal.

Gisteren werd er een solement gegoten naast deze blinde muur. Ik wist niet dat er opnieuw zou gebouwd worden. Dus gevraagd in het gemeentehuis hoe het kwam dat ik van niets wist. Het antwoord was dat er een vergunning is maar geen openbaar onderzoek nodig was omdat het geen uitzondering was. Klopt dit?

Ook kan ik de bouwaanvraag niet direct inkijken. Daarvoor moet ik een schrijven richten aan de gemeente, waarop ik dan later uitgenodigd word. Als het te laat is ... Het is overigens al vergund van eind 2011.

Bovendien is de aanvraag voor herbouwen en uitbreiden garage, terwijl dit een autowerkplaats is waar een particulier wat bijverdient door aan auto's te werken, wat uiteraard soms veel lawaai maakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 okt 2012 08:47

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :1° de hiernavolgende bouwwerken verrichten, met uitzondering van onderhoudswerken : a) het optrekken of plaatsen van een constructie...c) het afbreken, herbouwen, verbouwen en uitbreiden van een constructie...Art.4.7.19...§ 2. Een mededeling die te kennen geeft dat de vergunning is verleend, wordt door de aanvrager gedurende een periode van dertig dagen aangeplakt op de plaats waarop de vergunningsaanvraag betrekking heeft. De aanvrager brengt de gemeente onmiddellijk op de hoogte van de startdatum van de aanplakking...De gemeentesecretaris of zijn gemachtigde waakt erover dat tot aanplakking wordt overgegaan binnen een termijn van tien dagen te rekenen vanaf de datum van de ontvangst van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen. De gemeentesecretaris of zijn gemachtigde levert op eenvoudig verzoek van elke belanghebbende, vermeld in artikel 4.7.21, § 2, een gewaarmerkt afschrift van het attest van aanplakking af.”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

“Art.4.7.21..§ 1. Tegen de uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissing van het college van burgemeester en schepenen omtrent de vergunningsaanvraag kan een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de deputatie van de provincie waarin de gemeente is gelegen...§ 8. Het indienen van een beroepschrift schorst onmiddellijk de uitvoering van de vergunning tot aan de betekening van de beroepsbeslissing aan de aanvrager...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

Ook tegen het ontbreken van het attest van aanplakking kan mijns inziens een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld. Is dit attest vals dan kan strafklacht worden neergelegd wegens valsheid in geschriften.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”