Is een bouwaanvraag nodig? Meer info nog steeds welkom!

fair
Topic Starter
Berichten: 15

Is een bouwaanvraag nodig? Meer info nog steeds welkom!

#1 , 04 okt 2012 17:44

Buren braken in de 2de helft van september oude werkplaats met blinde muren van ongeveer 5 x 8 meter af. Er lagen asbesthoudende eternitplaten op.

Moesten zij daarvoor een aanvraag hebben?

Aan mijn zijde is op de scheidingslijn een heel lelijke blinde muur nog overgebleven, waar er eveneens in september op de hoek 1 betonplaat van vervangen werd door een andere met contrastrerende kleur en met ijzer aan mijn kant. Bij de vorst zal dit uitzetten en beginnen uitschilferen. Tevens staat een hoekpaal helemaal schuin en quasi volledig op mijn eigendom. Er werd een verbinding gemaakt aan een andere paal met een materiaal spiegelt en waar je jezelf in ziet.

Nu merk ik dat naast de blinde muur een solement gegoten werd. Er zal dus gebouwd worden.

Van de gemeente ontving ik niets. Er hangt ook geen bouwaanvraag uit.

Is men hier in regel?

Indien niet, hoe leg ik werken die niet in regel zijn stil?

Dank!
Laatst gewijzigd door fair op 04 okt 2012 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 04 okt 2012 18:08

Best eens naar de gemeente gaan. Liefst met wat foto's.
Wat de muur betreft is deze gemeen?
Dus hebt u in uw akte gebouw staan dat de muur ook van u is.
Wat de scheve paal betreft ... vragen deze recht te zetten.
Wat de defecte plaat betreft ... indien muur gemeen.... vragen deze ook te vervangen maar tevens te zeggen dat er niets mag gewijzigd worden zonder uw toestemming ( en uw delen in de kosten)
Het gieten van een fundering? ik vermoed dat solement dat wil zeggen kan idd wijzen op het bouwen van ...
U mag geen hinder hebben van hun afsluiting dus niets spiegelend...

fair
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 04 okt 2012 18:47

Als antwoord op het laatste bericht meld ik dat het geen gemene muur is.

Het is wel estethisch lelijk, met een schuine paal, een spiegel als element, een nog scheef hangend stuk goot, etc... Bovendien werd in de werkplaats met allerhande machines gewerkt wat lawaaioverlast gaf. Als er opnieuw gebouwd wordt, wil ik dus dat het wettelijk is én dat er maatregelen genomen worden tegen het doordringen van geluid.

Vraag blijft dus hoe snel men bij zoiets moet zijn. En welke instantie bouwwerken die niet wettelijk zijn, bijv. zonder vergunning, kan stilleggen, wat de modaliteiten zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 okt 2012 19:04

De gemeentelijke diensten (milieu, bouwpolitie,ruimtelijke ordening) of hoe ze mogelijk ook noemen.
De politie elke officier van gerechtelijke politie is bevoegd om PV op te stellen en bouw stil te leggen.
Meestal zal er dan een deskundige van de gemeente bijzijn of een (stads)ingenieur.

hier wat uitleg

http://habitos.be.msn.com/nl/bouwen/wie ... ellen-487/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”