reclame buren versus onze zijgevel

freyja
Topic Starter
Berichten: 4

reclame buren versus onze zijgevel

#1 , 30 sep 2012 15:16

Beste,

mijn buurman zou een reclamepaneel/spandoek tegen onze zijgevel willen hangen of er vlak tegen plaatsen op een constructie met palen.
Wat zijn zijn en mijn rechten hierin?

Even een situatieschets:
Het gaat om 3 gesloten bebouwingen, waarvan de onze uiterst rechts staat en een aantal meter meer naar voor staat. De zijgevel is onze eigendom, het is geen gemeenschappelijke muur. De middelste woning is eigendom van de moeder van de buurman en wordt verhuurd. De zaak van de buurman zelf is in het uiterst linkse huis.

Zijn vraag is om een spandoek in een metalen frame op onze zijgevel te mogen hangen. Indien wij dit niet toelaten, zal hij een constructie op palen vlak tegen onze gevel (maar dus wel op zijn moeder's grond) zetten. Probleem is dat ik zelf een zaak heb en mettertijd deze gevel ook wilde benutten, hetzij met een muurschildering, hetzij met een spandoek, daar zijn we eerlijk gezegd nog niet uit en het is budgettair op dit moment ook nog niet aan de orde.

Ik wordt echter voor het blok gezet door hem, want zijn voorstel is dus dat hij
- ofwel, met onze toestemming, voor een spandoek op onze gevel gaat, en dat ik dan van de eerste keer meedoe en er dus een soort dubbel spandoek komt, maar dan wel volledig op zijn condities (grootte van het spandoek, zijn reclame-man, etc) terwijl het toch MIJN gevel is, en op een tijdstip dat het voor mij financieel gezien eigenlijk ook nog niet kan.
- ofwel, zonder onze toestemming, een reclamepaneel of -doek parallel met onze zijgevel plaatst, zodanig dat ik op een later tijdstip onze eigen gevel ook niet meer kan benutten voor eigen reclame.

Zijn hier wetgevingen rond? Zoja, waar kan ik dit vinden?
Ik neem aan dat ik hem wel degelijk kan verbieden om dat spandoek tegen onze gevel te hangen, maar kan ik hem ook beletten (of beperkingen opleggen) omtrent het plaatsen van zo'n vaste constructie? Moet deze een bepaalde afstand van onze gevel staan en/of kan ik hier bezwaar tegen inteken met het oog op mijn eigen reclame op onze gevel?
Moet hij überhaupt een vergunning hebben eigenlijk (en ik?)?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 30 sep 2012 16:06

Bij mijn weten heeft men voor het plaatsen van zo'n reclame zo wie zo een vergunning nodig.
Het plaatsen van een stelling OP zijn eigen grond heeft tevens een bouwvergunning nodig... dus voor de buur niet zo eenvoudig.
In elk geval hij moet wel van uw muur blijven.
Ofwel deelt u de muur zodat zijn huur uw kosten (van uw reclame) betalen.
Opletten met verlichting en of andere productnamen vermelden in onze gemeente is dat extra betalen en nog gene klein beetje.
Controleer dus de gemeentelijke reglementen ( dikwijls al via internet te lezen) en of ga eens langs bij de dienst bouwvergunningen /milieu/bouwpolitie...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 sep 2012 16:19

Waarom niet afspreken met uw buur zodat hij, in ruil voor het gebruiken van uw muur, uw publiciteit betaald. Is toch een win win situatie.

Reclame

eylis
Berichten: 8841

#4 , 30 sep 2012 16:57

als je dan toch op termijn zelf wil adverteren op je muur, knutsel alvast je paneel op de muur en hang er een leuke boodschap op: advertentieruimte te huur (misschien wil de buur je betalen om daarop te adverteren?)
Wat kost dat zo per jaar, collegae?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”