Gemeenschapelijke delen poetsen

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

Re: Gemeenschapelijke delen poetsen

#16 , 02 okt 2012 12:54

Ja ik wil meebetalen aan een kuisvrouw maar dat wij met twee bewoners instaan voor de beneden verdiep en kelder vind ik overdreven .Er zijn 9 bewoners en de trap naar boven hoef ik toch niet te poetsen waar ik nooit kom .in wil mijn gang beneden doe 1 maal om de negen weken dus .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#17 , 02 okt 2012 13:10

Toen ik ooit in een appartementenblokje woonde (gelijkvloers) werd het gewoon geregeld dat de bewoners van het gelijkvloers (telkens twee appartementen) de inkomhall en het stukje traphall gelijkvloers poetsten, ieder om de twee weken, de bewoners van de eerste verdieping hadden de eerste trap+overgang, die van de derde verdieping hadden de tweede trap+overgang.

Nooit enig probleem geweten.

(behalve in mijn geval: de benedenbuurvrouw bekeek me hoe langer hoe schever, ik geen idee. Later bleek dat we in dezelfde week de gang poetsten: zij op woensdag en mijn poetsvrouw op donderdag).

Mariette
Berichten: 2507

#18 , 02 okt 2012 13:11

Ja ik wil meebetalen aan een kuisvrouw maar dat wij met twee bewoners instaan voor de beneden verdiep en kelder vind ik overdreven .Er zijn 9 bewoners en de trap naar boven hoef ik toch niet te poetsen waar ik nooit kom .in wil mijn gang beneden doe 1 maal om de negen weken dus .
In principe is dat inderdaad correcter dan de regeling die ik had (zie hierboven).

Reclame

jean pierre1950
Berichten: 194

#19 , 02 okt 2012 14:30

iemand die kuist in gemeenschappelijke delen, die in verlof is, ziekenbond trekt, dopgeld trekt, invalide geld trek loopt het risico te moeten terug betalen.
Je bent aan het kuisen en je valt, dodelijke val gans de gemeenschap mag betalen!!!

ik heb geweten aan de kust een gebouw van 40 appartementen en de man van wie zijn vrouw kuiste was een lamp aan het indraaien de arbeids inspectie kwam binnen op klacht van een eigenaar die ruzie had met die persoon en de gemeenschap heeft 50.000 € betaald aan de rmz.

Lucky 7
Berichten: 3

#20 , 08 okt 2012 13:34

Ga even naar het Sociaal kantoor in uw gemeente of stad en vraag er de PWA-dienst. Een VME kan voor het reinigen van de gemene delen een pwa'er in dienst nemen met een dienstencheque.
Wel uw statuten mede nemen.

tomdr
Berichten: 12

#21 , 08 okt 2012 18:08

Een VME kan geen gebruik maken van dienstencheques.
In het KB van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques, wordt onder "thuishulp van huishoudelijke " begrepen: "activiteiten ten gunste van particulieren die in België woonachtig zijn".
Een VME is een rechtspersoon.
Wat niet wegneemt dat in sommige kleine resodenties van 3 of 5 kavels, alle eigenaars individueel op eigen naam dienstencheques aanvragen, en daarmee een poetshulp betalen.
Een syndicus zal gezien dit niet wettelijk is, normaal gezien niet tussenkomen in de organisatie hiervan en zich zelfs vrijwaren van aansprakelijkheid.

goeike
Berichten: 70

#22 , 14 okt 2012 14:14

Gemeenschappelijke delen dient iedere mede-eigenaar te behandelen en onderhouden als een goede huisvader(moeder ), echter poetsen is steeds zwartwerk. stel ik woon in een 6 verdiepingen appartement is dan de éérste trede van de trap mijn gemeenschappelijk deel of de bovenste trede van diezelfde trap ?
U mag er zeker van zijn dat je bij kontrole van RVA als werkloze steeds de pineut bent want wat zegt de wetgeving op de werkloosheidsreglementering , de werkloze zal zelf moeten bewijzen dat je er niet voor betaald wordt.
Hoe ga je dat bewijzen ? door het feit alleen al dat de gemeenschap er financieel voordeel bij heeft verdien je voor de gemeenschap en zodus ook voor uzelf als mede-eigenaar enkele € 's in 't zwart. u dient in het voorkomend geval bij iedere begonnen dag / uur het vakje op een stempelkaart te kleuren met onuitwisbare inkt , dit wil zeggen bij iedere begonnen dag/uur dient u 1 volledige dag stempelgeld te laten vallen.
Dit wat betreft de werklozen en ook voor diegene die garantie uitkeringen trekken ( halftijds werken en nog bij trekken )
We hebben het hier nog niet gehad over de ongevallen die eventueel zouden kunnen gebeuren .
Stel onze zwartwerkende poetsvrouw (man ) valt van de trap tijdens het poetsen , gevolg invaliditeit , ook al heeft de VME een naamloze verzekering afgesloten , dit slachtoffer zal in eerste instantie vergoedingen ontvangen van de verzekering waar je als VME bent aangesloten , denk nu niet dat deze verzekering geen gevolg gaat geven aan het feit dat dit een zwartwerkende vrouw/man was en dan komt de kat op de koord , men dal de gemeenschap aanspreken en het zijn deze die deze kosten zullen betalen .
Dan nog een woordje over de commisaris van de rekeningen , deze zal volgens mij ook nog eens op het matje geroepen worden want hij/zij diende de vraag te stallen bij nazicht aan de syndicus hoe het zat met de sosiale lasten van de poetsdienst anders is het met zijn goedkeuring dat er zwartwerk was .
Slotsom , verzin eer ge begint.

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#23 , 15 okt 2012 07:27

Onze syndicus zegt :Aangezien de mede-eigenaars onbezoldigd poetsen, zijn er geen problemen met onderstaande zoals inschrijvingen, zwartwerk,... Een beurtrol-systeem gebeurt in veel residenties, maar zorgt inderdaad voor frustaties.



Enkel de BA kan ik nog begrijpen, indien er iemand zich kwetst, maar dat kan evengoed gebeuren bij het "wandelen" in de gangen. In jullie ingang wordt er trouwens poetsfirma aangesteld.



Er is op de algemene vergadering hierover toch gestemd. Er wordt geen poetsfirma aangesteld, 75% meerderheid nodig.

Hij zegt geen probleem ermee .

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#24 , 15 okt 2012 11:30

Hij zegt geen probleem ermee .
Vraag hem dat schriftelijk, expliciet en in detail te bevestigen en stuur een afschrift ervan met het verslag van de Raad van mede-eigendom mee naar alle ME.

tomdr
Berichten: 12

#25 , 15 okt 2012 14:01

stemming AV / poetsen

opmerking bij reactie "elfjes"

Het poetsen is geen werk aan onroerend goed, maar onderhoud. Stemmingen op de algemene vergadering betreffende het poetsen / poetsfirma /zelf poetsen, ... zijn onderworpen aan de 50%+1 meerderheid en niet aan de 3/4 meerderheid.

Wie invaliditeitsuitkering geniet, in ziekte verlof is, werkloos is (volledig, gedeeltelijk, tijdelijk, of technisch) moet dat "zelf poetsen" melden aan de betrokken instantie. Werken is nu eenmaal werken, gratis, of vrijwillig, of onbezoldigd, ...het is en blijft werken. En of het nu in een VZW is, een NGO, een ziekenhuis, een opvangcentrum, een bejaardentehuis, gratis en voor niks, het blijft werken, en daarvoor is toelating nodig van de instanties die de uitkeringen verzorgen.

Daarenboven is de VME geen eigenaar van de gemeenschappelijke delen, dus als "vrijwilliger" werk je niet oor de VME maar voor alle eigenaars individueel, die wel elk eigenaar zijn in verhouding tot hun aandelen. Je werkt dan wel in opdracht van de VME, maar je werkt voor elke individuele eigenaar apart.

Een bijkomende opmerking. Elke mede-eigenaar moet bijdragen in de kosten van het onderhoud, en dit volgens zijn aandelen.
Als je "zelf poetsen" organiseert zou dat willen zeggen dat eigenaar A, met 300 aandelen, 3 uur moet poetsen, en eigenaar B, met 200 aandelen, 2 uur moet poetsen. Of dat, in dit geval, over een periode van 5 weken, eigenaar A, 3 maal moet poetsen, en eigenaar B, 2 maal.

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#26 , 15 okt 2012 16:55

Hij zegt geen probleem ermee .
Vraag hem dat schriftelijk, expliciet en in detail te bevestigen en stuur een afschrift ervan met het verslag van de Raad van mede-eigendom mee naar alle ME.
En wat gebeurt er dan als dat ik stuur naar iedereen

Mariette
Berichten: 2507

#27 , 16 okt 2012 17:44

Een bijkomende opmerking. Elke mede-eigenaar moet bijdragen in de kosten van het onderhoud, en dit volgens zijn aandelen.
Als je "zelf poetsen" organiseert zou dat willen zeggen dat eigenaar A, met 300 aandelen, 3 uur moet poetsen, en eigenaar B, met 200 aandelen, 2 uur moet poetsen. Of dat, in dit geval, over een periode van 5 weken, eigenaar A, 3 maal moet poetsen, en eigenaar B, 2 maal.
Dat komt dan overeen met het poetsen van ieder zijn deel (gelijkvloers, eerste trap+overloop, tweede trap +overloop).

Wat is er trouwens verkeerd aan dat men persoonlijk zijn deel van de gemeenschappelijke delen poetst?
En wat is er verkeerd aan indien elke eigenaar ten persoonlijken titel zijn eigen poetsvrouw met dienstencheques opdracht geeft om om de zoveel weken "zijn" deel van de gemeenschappelijke delen mee te poetsen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#28 , 16 okt 2012 18:28

Een bijkomende opmerking. Elke mede-eigenaar moet bijdragen in de kosten van het onderhoud, en dit volgens zijn aandelen.
Als je "zelf poetsen" organiseert zou dat willen zeggen dat eigenaar A, met 300 aandelen, 3 uur moet poetsen, en eigenaar B, met 200 aandelen, 2 uur moet poetsen. Of dat, in dit geval, over een periode van 5 weken, eigenaar A, 3 maal moet poetsen, en eigenaar B, 2 maal.
Dat komt dan overeen met het poetsen van ieder zijn deel (gelijkvloers, eerste trap+overloop, tweede trap +overloop).

Wat is er trouwens verkeerd aan dat men persoonlijk zijn deel van de gemeenschappelijke delen poetst?
En wat is er verkeerd aan indien elke eigenaar ten persoonlijken titel zijn eigen poetsvrouw met dienstencheques opdracht geeft om om de zoveel weken "zijn" deel van de gemeenschappelijke delen mee te poetsen?
Dit klopt van geen kanten. Er is helemaal geen "persoonlijk" deel in de gemene delen. Zoals het woord zelf zegt zijn ze "gemeen", dus in overdeelde eigendom. M.a.w. het is niet zo dat een bepaald stuk van een trap toebehoort aan één specifieke eigenaar. Wel hebben de verschillende eigenaars een "aandeel" in de gemene delen, maar dat aandeel is fysiek niet aanwijsbaar!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Berichten: 2507

#29 , 16 okt 2012 23:45

Dus in geen enkel appartementsgebouw mag iemand "zijn aandeel" van de traphal poetsen? elk appartementsgebouw is dus blijkbaar verplicht om daarvoor personneel aan te werven, ook al zijn het vier of zes appartementjes?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#30 , 17 okt 2012 09:40

Dus in geen enkel appartementsgebouw mag iemand "zijn aandeel" van de traphal poetsen? elk appartementsgebouw is dus blijkbaar verplicht om daarvoor personneel aan te werven, ook al zijn het vier of zes appartementjes?
Zo de VME binnen het kader van de wet wil blijven: ja.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”