Gemeenschapelijke delen poetsen

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

Gemeenschapelijke delen poetsen

#1 , 30 sep 2012 07:42

Een vraagje wij wonen nu op appartement en er zou een schoonmaak firma komen voor de trappenhallen en gemeenschappelijke delen te poetsen .Maar op de vergadering is dat afgekeurd meerderheid vond dat te duur en willen het zelf doen .Nu beslist iemand uit de beheerraad hoe wij moeten poetsen .Wij wonen met 3 op benedenverdieping 3 1ste 3 tweede verdiep ,eerst moesten we tot boven allemaal poetsen .Dat deden we niet toen kwam er weer een schema nu moeten wij onder tot de kelder poetsen om de 3 weken en de tweede verdiep hun en trap naar onder en bovenste hun hal en trap naar tweede,dus die boven wonen poetsen onder niet meer .Maar boven wonen ook kinderen dus beneden word het veel vuiler dan naar boven ,kan een beheerraad 1 persoon in onze blok zomaar een poetschema opleggen zonder samen te komen.Ik vind dat die boven ook 1 keer per maand onderste hal eens mogen poetsen komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 30 sep 2012 08:28

Nu beslist iemand uit de beheerraad hoe wij moeten poetsen ...

De raad van mede-eigendom heeft enkel recht van toezicht op de werking van de Syndicus.
Het is de Algemene Vergadering die over beslissingsbevoegdheid beschikt.

De ervaring leert dat zelf poetsen steeds tot problemen leidt tussen Mede-eigenaars.
Ondanks de kosten, lijkt de aanstelling van een schoonmaakfirma de meest voor de hand liggende oplossing.

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 30 sep 2012 09:25

Ja klopt dat dacht ik dat beheerraad enkel dient voor toezicht op syndicus.
Maar de onderste naar boven laten poetsen vind ik wel overdreven.

Reclame

Pelikaan
Berichten: 154

#4 , 30 sep 2012 11:08

Niemand kan U verplichten om dit uit te voeren (gratis poetsen in gemene delen).
Ik vermoed dat dit ook niet kan geregeld worden via het huisreglement.
Omdat bij gratis poetsen U niet gedekt is door de groepspolis.
Mocht U bijvoorbeeld uitglijden op de trap en een been breken.
Het lijkt verstandig deze aangelegenheid terug op de agenda te plaatsen.

Ik verwijs naar teksten van dit forum (aspecten zwart werk en dienstencheques) =

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=31976" onclick="window.open(this.href);return false;
Zwartwerk in een VME is echt not done gelet op de mogelijke aansprakelijkheden die eruit voort vloeien.

De vrouw/man die de gang poetst heeft een ongevallenverzekering via haar/zijn werkgever.
Indien het iemand is die dit in 't zwart doet kan de vereniging hiervoor een verzekering afsluiten zonder opgave van naam ( gebeurt in ons gebouw ) , tot er iets voorvalt , dan komt diezelfde verzekering aankloppen bij de RvM , bij ernstige letsel of invaliditeit kan dat iedere eigenaar veel euro 's kosten waar ze echt niet goed van zijn.

Is dit een werkloze, dan dient betrokkene dit bij de bevoegde diensten, zijn uitbetalingsinstelling aan te geven, en dienen ze bij iedere begonnen dag dat ze poetsen een dagvergoeding te laten vallen.

Bij niet aangifte en controle door RVA kan het heel veel geld kosten .en in de toekomst zullen ze dan twee keer nadenken vooraleer hij/zij nog eens zo 'n jobke gaat aannemen.
Ik ga in ons gebouw in ieder geval hierover de puntjes op de I zetten.


Dienstencheques =
Een VME kan geen gebruik maken van dienstencheques. In het KB van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques, wordt onder "thuishulp van huishoudelijke aard" begrepen: "activiteiten ten gunste van particulieren die in België woonachtig zijn". Een VME is een rechtspersoon. Vermoedelijk vraagt uw syndicus ze niet aan op naam van de VME, maar in zijn persoonlijke naam.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 30 sep 2012 11:29

Het lijkt me logisch dat het bovenste verdiep éénmaal per maand de volledige trap + hal poetst tot boven (eigen gebruik), de tweede verdieping éénmaal per maand de volledige trap tot de tweede verdieping + hal, de eerste verdieping éénmaal tot eerste verdieping + hal en de gelijkvloersbewoners éénmaal per maand het gelijkvloers poetsen.

Zo heeft ieder het deel dat door hem/haarzelf bevuild wordt telkens éénmaal per maand te poetsen (met drie bewoners per verdiep wordt het dan éénmaal per kwartaal).

Dit afgezien van enige verantwoordelijkheid in geval van ongelukken.

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#6 , 30 sep 2012 13:04

Hoi bedankt al voor de info wij werken beide deeltijds 28 u dus ik mag zeker niet werken dan in gemeenschappelijke delen .Ze kunnen u wel verplichten te betalen voor die week een poetsploeg .

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#7 , 30 sep 2012 16:25

Is er niemand die weet waar ik iets kan afdrukken van wetgeving omtrent dit allemaal.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 30 sep 2012 18:55

Volgens mij kan niemand worden gedegradeerd/veroordeeld tot de taak van poetsvrouw of poetsman.
Zeg tegen de beheerraad dat ze zelf poetsen. U heeft geen enkele order van hen te aanvaarden.
Mede-eigendom heeft zo zijn gevolgen. Krenterigheid kan daar niets aan veranderen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 01 okt 2012 19:43

Het poetsen van het eigen aandeel in de trap + hall kan toch moeilijk als "zwartwerk" worden beschouwd?

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#10 , 01 okt 2012 20:00

Wat is eigen aandeel tot boven als je beneden woont

Pelikaan
Berichten: 154

#11 , 01 okt 2012 20:04

Het poetsen op vrijwillige gratis basis is inderdaad geen zwartwerk.
Maar uw vraag ging over de verdeling van dit soort werk tussen "vrijwilligers".
En de daarmede gaande betwisting of het niet aanvaarden van de opgelegde verdeelsleutel qua taak door de Raad van Mede-eigendom.
De voorbeelden die werden aangehaald zijn enkel dienstig voor zover een "oplossing" zou uitgedokterd worden, waarbij de Algemene Vergadering ten alle prijze tracht tot een goedkopere oplossing te komen dan de aanstelling van een geregistreerd schoonmaakbedrijf.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 02 okt 2012 08:40

Er mag absoluut geen gezagsverhouding zijn.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#13 , 02 okt 2012 11:43

Het poetsen van het eigen aandeel in de trap + hall kan toch moeilijk als "zwartwerk" worden beschouwd?
Dat kan in bepaalde omstandigheden beschouwd worden als zwart werk door de sociale zekerheid.
Meer info: http://www.sf323.be/paritair-comite-323

Men werkt ofwel als een aangestelde ofwel als zelfstandige.
Het vrijiwilligersstatuut is niet van toepassing op een VME.

elfjes
Topic Starter
Berichten: 45

#14 , 02 okt 2012 12:20

In de statuten staat dat wij trappenhal en lift en trap naar kelder C gemeenschap is voor de negen bewoners maar moeten wij dan tot boven poetsen ,omdat er een aantal niet wil dat er firma komt poetsen wegens te duur ?

Kingfisher
Berichten: 483

#15 , 02 okt 2012 12:51

U heeft als mede-eigenaar ook plichten, waaronder het onderhouden van de gemeenschappelijke delen. Dit is geen zwartwerk, net zo min als uw eigen living kuisen zwartwerk is.

Het staat u vrij om uw deel van de kuistaak uit te besteden aan een kuisvrouw?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”