gemeenschapelijke gracht

erik moens
Topic Starter
Berichten: 1

gemeenschapelijke gracht

#1 , 27 sep 2012 19:14

Wij hebben same met de buur een gemeenschapelijke gracht om het water af te voeren . Deze gracht ligt op de grens .
Mijn buurman heeft een afspanning palen met draad en een betonplaat onderaan in de gracht geplaatst zodat ik deze niet meer kan uitkuisen en het water niet goed afgevoerd kan worden .En dit zonder mij daarover te informeren
Na overleg wil hij deze niet verwijderen .
Wat kan ik doe en hoe moet ik tewerk gaan . Kan ik hem verplichten de afspanning te verwijderen ? Waar moet ik zijn Politie ? vrederechter ??
graag advies
Erik Moens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 27 sep 2012 21:31

Art. 29 Veldwetboek ."Iedere eigenaar mag zijn erf afsluiten overeenkomstig de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek."

De afsluiting met palen en draad mag ook gebeuren IN de gracht .
Hierbij dient opgemerkt :
1/ Een dergelijke afsluiting kan ook aanzien worden als een GRENS afpaling . U dient er dus op te letten dat uw buur wel degelijk het midden van de gracht aanhoudt , want u hebt de helft van de gracht in eigendom .
2/ Gewoonlijk wordt zoiets gezamenlijk beslist EN betaald door beide eigenaars .Ook de eventuele landmeterkosten zijn gemeenschappelijk te betalen .
3/ Er wordt van uitgegaan ( en dit staat in sommige gemeente verordeningen ) dat beide eigenaars de gracht onderhouden , zodanig dat het water onbelemmerd kan doorstromen .
4/ De totale breedte van de gracht op de bodem dient minimaal 25 cm te zijn , alsook voorzien van SCHUINE taluds .
5/ Het is verboden afvalwater te lozen die niet vergund is door de VLAREM bepalingen , tenzij zuiver hemelwater .

Op het eerste zicht doet uw buurman niets verkeerd ( volgens uw beschrijving ) . Mocht u iets verkeerd merken in de opgesomde punten , dient u klacht neer te leggen bij de vrederechter.
Door de aard der zaak ( ruimen/kuisen van de gracht ) moet het uiteraard technisch mogelijk zijn de gracht te betreden langs één kant van de grenspalen.
Neem vooral foto's van de situatie , om eventueel te vermijden dat uw buur de gracht zou gaan dempen op zijn helft , wat uiteraard niet mag .
Informeer bij uw gemeente ( millieu/stedenbouw) of er nog andere specifieke plaatselijke verordeningen van kracht zijn .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”