Geluidsoverlast door nieuwe verwarmingsinstallatie

doki
Topic Starter
Berichten: 3

Geluidsoverlast door nieuwe verwarmingsinstallatie

#1 , 25 sep 2012 08:29

Het huis naast dat van ons is recent verkocht, en de nieuwe eigenaar is allerlei opknappingswerken begonnen (op zich een goede zaak). Deze morgen werder wij echter wakker met een vreemd geluid doorheen heel het huis. Dit blijkt afkomstig te zijn van een nieuwe verwarmingsinstallatie die de buur geïnstalleerd heeft. Bepaalde buizen zijn vermoedelijk in de gemeenschappelijke muur ingewerkt, maar dat hebben we nog niet kunnen verifiëren. In elk geval is het lawaai zeer storend en continu. Bij een eerste contact hierover lijkt de buur niet zinnens om zijn installatie te laten aanpassen. Ik ga vanavond nogmaals proberen om een gesprek hierover met hem te hebben om een oplossing te zoeken. Maar mocht dit niet lukken, wat zijn dan mijn juridische opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 25 sep 2012 08:47

Vredegerecht vanwege mingenot van de eigen woning door derden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 25 sep 2012 09:37

Eerst eens informeren bij de stedebouwkundieg dienst van uw gemeente.

Toegestane geluidsoverlast is genormeerd (gewestelijke norm).

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 sep 2012 10:29

Vermoedelijk werd de nieuwe CV ketel (nu meestal muurketels) aan de gemeenschappelijke muur tussen de twee huizen opgehangen en dit zonder siletblocs. De trillingen van de pomp worden alzo op de muur overgedragen.

doki
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 25 sep 2012 11:34

Bedankt voor de snelle reacties!

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 25 sep 2012 11:41

Eerst eens informeren bij de stedenbouwkundige dienst van uw gemeente.

Toegestane geluidsoverlast is genormeerd (gewestelijke norm).
Ik gaf mijn antwoord vanuit de optiek van de laatste regel de initiële post van TS.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 26 sep 2012 07:25

Persoonlijk start ik liever met de administratieve opties (stedenbouw, ..) en niet met de juridische, omdat daardoor alles kan escaleren.

doki
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 26 sep 2012 09:56

Ja dat lijkt me ook best. Ik heb intussen al eens contact opgenomen met de bevoegde dienst, die me de procedures uitgelegd hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”