renovatiekosten appartementsgebouw

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

renovatiekosten appartementsgebouw

#1 , 20 sep 2012 14:28

Ik heb het appartement van mijn moeder enkele weken geleden te koop gesteld. Ze heeft het geld nodig om haar rusthuiskosten te kunnen betalen. Gisteren heeft een buitengewone AV beslist om al de terrassen en de gevels te renoveren. De werken zullen binnen een half jaar aanvangen.
Gesteld dat zeer binnenkort het appartement verkocht wordt, wie moet dan die renovatiekosten uiteindelijk betalen?
Oude eigenaar of degene die eigenaar is op ogenblik dat de werken worden uitgevoerd?
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 sep 2012 08:38

“Art.577-11...§5 In geval van eigendomsoverdracht van een kavel : 1° is de uittredende mede-eigenaar schuldeiser van de vereniging van mede-eigenaars voor het gedeelte van zijn aandeel in het werkkapitaal dat overeenstemt met de periode tijdens welke hij niet effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke delen; de afrekening wordt door de syndicus opgesteld;2° blijft zijn aandeel in het reservekapitaal eigendom van de vereniging...Onder " reservekapitaal " wordt verstaan de som van de periodiek ingebrachte bedragen die zijn bestemd voor het dekken van niet-periodieke uitgaven, zoals de uitgaven voor de vernieuwing van het verwarmingssysteem, de herstelling of de vernieuwing van een lift, of het leggen van een nieuwe dakbedekking.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Gisteren heeft een buitengewone AV beslist om al de terrassen en de gevels te renoveren’

Ook die renovatie is in principe ten laste van het reservekapitaal.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 22 sep 2012 11:07

En indien er onvoldoende reservekapitaal aanwezig is : wie zal dan het "saldo" voor het aandeel van het appartement betalen, de "oude" of de "nieuwe" eigenaar ? Bovendien houdt een beslissing van een BAV omtrent een renovatie niet (altijd) in dat er een "kostenraming" is bijgevoegd. In de praktijk wordt deze raming overschreden, door allerlei niet-voorziene extra's. Dus een reden temeer om de vraag te stellen wie "opdraait" !

Reclame

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#4 , 22 sep 2012 19:17

Weet echt niemand het antwoord op mijn eenvoudige vraag?
@demoor: uiteraard zou er geen probleem zijn indien er voldoende reservekapitaal werd opgebouwd, maar helaas is dat reservekapitaal gelijk aan NUL Euro.
Waar een weg is is een wil.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 22 sep 2012 22:39

In alle geval is het zo dat de koper van de notaris mededeling moet krijgen van de laatste verslagen van de (buitengewone) algemene vergaderingen en dat hij daarin wel zal kunnen lezen wat er werd beslist. Als hij later wordt aangesproken als nieuwe eigenaar, dan zal hij zeker bij de "overeen te komen verkooppprijs" daarmee rekening houden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 22 sep 2012 22:46

In alle geval is het zo dat de koper van de notaris mededeling moet krijgen van de laatste verslagen van de (buitengewone) algemene vergaderingen en dat hij daarin wel zal kunnen lezen wat er werd beslist. Als hij later wordt aangesproken als nieuwe eigenaar, dan zal hij zeker bij de "overeen te komen verkooppprijs" daarmee rekening houden.
Ja maar die informatie is er meestal niet wanneer de verkoop wordt afgesloten. Komt eerst naar "boven" wanneer de akte wordt verleden (is mijn ervaring als koper). Voor zover ik weet behoort die informatie (nog) niet tot degene die moet beschikbaar zijn vooraleer een verkoopovereenkomst wordt afgesloten. Vooral als het een zichtbaar gebrek is -zoals kapotte balkons of een gevel in slechte staat- kan men achteraf ook geen verborgen gebrek aanvoeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Pedro
Berichten: 735

#7 , 22 sep 2012 23:22

In alle geval is het zo dat de koper van de notaris mededeling moet krijgen van de laatste verslagen van de (buitengewone) algemene vergaderingen en dat hij daarin wel zal kunnen lezen wat er werd beslist. Als hij later wordt aangesproken als nieuwe eigenaar, dan zal hij zeker bij de "overeen te komen verkooppprijs" daarmee rekening houden.
Ja maar die informatie is er meestal niet wanneer de verkoop wordt afgesloten. Komt eerst naar "boven" wanneer de akte wordt verleden (is mijn ervaring als koper). Voor zover ik weet behoort die informatie (nog) niet tot degene die moet beschikbaar zijn vooraleer een verkoopovereenkomst wordt afgesloten. Vooral als het een zichtbaar gebrek is -zoals kapotte balkons of een gevel in slechte staat- kan men achteraf ook geen verborgen gebrek aanvoeren.
die informatie moet beschikbaar zijn vooraleer dat de compromis wordt getekend. Inzake kan worden verwezen naar art. 577-11 paragraaf 1. Voor het verlijden van de akte dient de notaris bijkomende info op te vagen. Zie 577-11 paragraaf 2. Binnen de wetsartikelen 577-11 B.W. kan de initiële vraagsteller zijn antwoord aangaande de kosten terugvinden.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#8 , 23 sep 2012 00:24

De betreffende wettekt is niet erg duidelijk...
Klopt het dat:

- renovatiewerken die beslist werden voor het verlijden van de akte maar aangerekend na het verlijden door de nieuwe eigenaar moeten worden betaald?
- men eigenlijk geen compromis zonder notaris kan opstellen omdat vooraleer het te koop aanbieden de notaris bepaalde info moet opvragen bij de syndicus?
- dat in die pre-informatie niets wordt opgevraagd door notaris mbt besliste maar nog niet uitgevoerde renovatiewerken (eerst opgevraagd door notaris tussen sluiten compromis en verleiden van de akte)?
- de verkoper indien hij geen koper vindt de notaris en de syndicus moet betalen voor het opvragen en geven van die "pre-verkoop" informatie?
Waar een weg is is een wil.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 23 sep 2012 00:29

Is dit een wijziging ingevoerd door de nieuwe wet op de mede-eigendom? Bij mijn laatste aankoop een kleine vijf jaar geleden kreeg ik dergelijke informatie eerst bij het verlijden van de akte. In compromis stond daar toen niets over vermeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 23 sep 2012 09:48

- men eigenlijk geen compromis zonder notaris kan opstellen
Voor een compromis is geen notaris vereist. Dat kan gebeuren tussen koper en verkoper.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 23 sep 2012 12:41

- men eigenlijk geen compromis zonder notaris kan opstellen
Voor een compromis is geen notaris vereist. Dat kan gebeuren tussen koper en verkoper.
Dat dacht ik ook steeds. Maar als ik het goed begrijp zegt Scorpioen dat de notaris reeds voor de compromis bepaalde informatie moet opvragen bij de syndicus.
Dat zou betekenen dat men zonder tussenkomst van een notaris zelf geen compromis kan afsluiten.
Bij de compromissen die ik als koer heb odertekend was die info nooit aanwezig, die zag ik steeds voor het eerst samen met het ontwerp van de verkoopsakte....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Boregard
Berichten: 245

#12 , 23 sep 2012 14:20

als ik mij goed herinner moet de verkoper de koper verwittigen van de gekende kosten vermeld in het verslag van de AV.
Normaal bij het plannen van de aankoop vraagt men toch de verslagen van de laatste 3 jaar en de gemeenschappelijke lasten op.

Wat betreft de toekomstig, besliste uit te voeren werken die niet vermeld worden door de verkoper kan er betwisting ontstaan bij het verlijden van de akte over de verkoopprijs.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 23 sep 2012 15:06

En hoe zit het indien er tussen ondertekenen van compromis maar voor het verlijden van de akte door de AV van mede-eigenaars beslist wordt grote renovaties uit te voeren (die zullen worden uitgevoerd in de periode na het verlijden van de akte)?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Pedro
Berichten: 735

#14 , 23 sep 2012 15:28

En hoe zit het indien er tussen ondertekenen van compromis maar voor het verlijden van de akte door de AV van mede-eigenaars beslist wordt grote renovaties uit te voeren (die zullen worden uitgevoerd in de periode na het verlijden van de akte)?
De gewijzigde wet van 2 juni 2010 voorziet dat de tussenpersoon belast met de verkoop (die is ofwel de eigenaar zelf, een vastgoedmakelaar of een notaris) voor het ondertekenen van de compromis, de informatie voorzien in artikel 577-11§1 B.W., dient op te vragen bij de syndicus. De syndicus is verplicht om hierop binnen de 15 dagen te antwoorden en de nodige bijlagen (o.a. notulen verslagen van de afgelopen 3 jaar, kopie van de individuele afrekening van de voorbij 2 jaar,....) te voegen.

Minstens 30 dagen voor het verlijden van de authentieke akte dient de instrumenterende notaris de informatie zoals voorzien binnen artikel 577-11§2 B.W. bij de syndicus op te vragen. Hierop moet de syndicus dan binnen de 30 dagen antwoorden.

Wanneer er tussen het ondertekenen van de compromis en het verlijden van de akte nog een vergadering doorgang vindt, dan zal de uitwerking van de beslissingen (en dus ook de daaraan verbonden kosten) aan de koper worden verbonden wanneer deze van de verkoper een volmacht voor deze vergadering heeft ontvangen. Noot! De wettekst stelt niet dat de koper alsdan ook daadwerkelijk aanwezig dient te zijn, doch dit lijkt mij vanzelfsprekend.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 23 sep 2012 16:00

Bedankt Pedro!
Mijn laatste aankoop dateert van voor de inwerkingtreding van de nieuwe Wet. Dat verklaart één en ander.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”