Illegale verhoging scheidingsmuur

dclxvii
Topic Starter
Berichten: 9

Illegale verhoging scheidingsmuur

#1 , 18 sep 2012 14:37

Op de scheidingslijn tussen mijn woning en die van mijn gebuur staat een scheidingsmuur. Het eerste deel is ongeveer 2m80 hoog, een tweede deel slechts 2m20. Langs mijn kant is er een tuintje, zijn kant is aangebouwd. Wegens uitbreiding wou hij het achterste deel op dezelfde hoogte brengen als het eerste gedeelte en dit dan overdekken. Ik ging hiermee akkoord zolang er de nodige plannen en vergunning waren. Hij heeft de muur echter opgetrokken zonder enige plannen of vergunningen. Hierbij heeft hij een snelbouwsteen gebruikt (de rest van de muur is baksteen) en zijn (plat) dak steek over op mijn kant, terwijl er vroeger een deksteen lag. De snelbouwsteen op zich steekt ook over langs mijn kant, alhoewel het moeilijk is voor mij om te oordelen of deze toch in het midden staat. Wat ik uiteindelijk wil bekomen is dat de muur correct geplaatst wordt, dus het dak niet overstekend op mijn kant en indien nodig de muur ook verplaatst indien blijkt dat deze niet in het midden staat.

Ik heb hiervoor klacht ingediend bij stedenbouw, die op hun beurt hem aanschreven voor een regularisatie. Wegens te vage plannen is deze regularisatie gewijgerd. Stedenbouw zegt mij dat de politie uiteindelijk een PV zal opmaken en dit voor de rechtbank zal komen. Hier sta ik echter volledig buiten en ook de uitkomst van deze rechtzaak kan ik op zich niet te weten komen (volgens stedenbouw). Volgens wat ik begrijp kan hij een boete krijgen of kan zelfs het afbreken van de muur bevolen worden. Eén van de vragen waar ik mee zit is als er een boete uitgesproken wordt, is de muur dan plots wel geregulariseerd?

Op aanraden van stedenbouw heb ik ook mijn verzekering gecontacteerd, maar zij komen pas tussen als ik monetaire schade kan bewijzen - is dit in dit geval zelfs mogelijk? Misschien als ik kan aantonen dat dit de herverkoopwaarde van mijn huis aantast? Is dit dan ook de beste/enige manier om verder te gaan, of zijn er andere manieren waarop ik eventueel kan bekomen dat de muur+dak correct geplaatst worden (afhankelijk van wat enige rechtspersoon zal uitspreken)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 sep 2012 15:31

Verzekering komt niet tussen omdat de herverkoopwaarde van uw huis EVENTUEEL zou kunnen dalen, alhoewel ik wel denk dat die eerder zal gestegen zijn met de jaren. een stukje muur van 60 cm hoog, zal de prijs niet doen dalen.
De enige wijze om deze zaak af te handelen is de beslissing van stedebouw afwachten. En dan eventueel naar de vrederechter trekken.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 sep 2012 08:18

“Art.6.1.1. Met een gevangenisstraf van acht dagen tot vijf jaar en met een geldboete van 26 euro tot 400.000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt de persoon gestraft die :1° de bij de artikelen 4.2.1 en 4.2.15 bepaalde handelingen hetzij zonder voorafgaande vergunning, hetzij in strijd met de vergunning, hetzij na verval, vernietiging of het verstrijken van de termijn van de vergunning, hetzij in geval van schorsing van de vergunning, uitvoert, voortzet of in stand houdt...”(15 mei 2009 Codex Ruimtelijke Ordening).

‘Stedenbouw zegt mij dat de politie uiteindelijk een PV zal opmaken en dit voor de rechtbank zal komen.’

U kan zelf klacht neerleggen bij de politie wegens voornoemd misdrijf en u burgerlijke partij stellen voor de geleden schade. Bestraffing van de overtreder houdt geenszins regularisatie in van zijn overtreding.

“Art.658.Ieder medeëigenaar mag de gemene muur hoger doen optrekken; doch hij alleen moet de kosten van de verhoging betalen, alsook de herstellingen tot onderhoud van hetgeen zich boven de hoogte van de gemene afsluiting bevindt, en bovendien een vergoeding voor de last naar evenredigheid van de verhoging en volgens de waarde.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(B.W.) juncto art.38-47 Veldwetboek 7 oktober 1886.

‘zijn (plat) dak steek over op mijn kant’

Indien dit over uw eigendom is dan kan u die oversteek doen verdwijnen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

dclxvii
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 20 sep 2012 09:50

Bedankt voor de antwoorden!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”